Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering och förmånsbil(hjälp!!)

Kan min skuldsanering på något sätt äventyras om en eventuellt ny arbetsgivare ser till att jag får en förmånsbil?
Njäe, så länge det är en äkta förmånsbil och det är befogat så är det inga konstigheter.
Har du annat avdrag än förmånsvärde så tas det ingen hänsyn till det dock..

Dvs, alla bilar med netto/brutto avdrag går bort. En bil med enbart förmånsvärde funkar om det är befogat. Dvs du faktiskt måste använda bilen i tjänsten.

Jag har förmånsbil och det var inget man tog upp i mitt avslag av skuldsanering. Dem undrade dock om inte min arbetsgivare hade tjänstebil som enbart fick nyttjas i tjänsten. Det har dem inte utan det är förmånsbil som gäller. Jag kör också 100+ mil i månaden för att kunna utföra mitt jobb.

Nu hänger inte jag riktigt med men varför skulle ens skuldsanering äventyras av förmånsbil? Jag gjorde nyligt en omprövning där vi diskuterade valet av att skaffa förmånsbil eller inte.

Det var aldrig nå problem. Däremot kunde dom inte ta hänsyn till att sänka Månadskostnaden i saneringen pga kostnaden. men det gick hur bra som helst att jag skulle välja detta val.

Nu hänger inte jag riktigt med men varför skulle ens skuldsanering äventyras av förmånsbil? Jag gjorde nyligt en omprövning där vi diskuterade valet av att skaffa förmånsbil eller inte.

Det var aldrig nå problem. Däremot kunde dom inte ta hänsyn till att sänka Månadskostnaden i saneringen pga kostnaden. men det gick hur bra som helst att jag skulle välja detta val.
Så precis som jag skriver. Att andra kostnader tas det inte hänsyn till?

resterande text syftar ju bara till att förklara att det kan bli ganska dyrt och göra att du får pricken att betala din sanering. Om du tex betalar 5000 i netto avdrag så är väl risken liten att du klarar av din sanering…

Så precis som jag skriver. Att andra kostnader tas det inte hänsyn till?

resterande text syftar ju bara till att förklara att det kan bli ganska dyrt och göra att du får pricken att betala din sanering. Om du tex betalar 5000 i netto avdrag så är väl risken liten att du klarar av din sanering…

Jaa hyra mediciner osv tas ju hänsyn till. Men detta ä väl mer av ett "lyxval" å inte tas hänsyn till.Jag har iaf en 4år gammal diesel å efter avdrag skulle det kosta 1500 på lönen för mig. Så det ä ju ingeting nästan. Men 5000 ä ju desto större skillnad :)

Jaa hyra mediciner osv tas ju hänsyn till. Men detta ä väl mer av ett "lyxval" å inte tas hänsyn till.Jag har iaf en 4år gammal diesel å efter avdrag skulle det kosta 1500 på lönen för mig. Så det ä ju ingeting nästan. Men 5000 ä ju desto större skillnad :)
1500 kan ju vara skillnaden mellan att kunna ställa bra mat på bordet åt sina barn eller tvingas servera gröt lite för ofta.

1500 kan ju vara skillnaden mellan att kunna ställa bra mat på bordet åt sina barn eller tvingas servera gröt lite för ofta.

Jodå absolut med min inkomst som saneringen är grundad på sätt till vad jag ska betala per månad hade jag haft svårt.

Men nu avslag dom en höjning på 5000 i månaden före skatt för mig. Så då kände jag att jag ska prova att ha en förmånsbil. Eftersom min privata bil ändå ger flertalet kostnader.

Det är ju inte bara eventuellt löneavdrag med förmånsbil iheller utan även förmånsbeskattning. Beskattningen tar dem väl visserligen hänsyn till (dem gjorde det för mig i utmätning) men då ska det ju också finnas fog för att ha bilen.
Att ha en förmånsbil bara för att man kan utan att det egentligen finns ett behov kan ses som negativt. Sen bryr dem sig mest troligen ingen om du redan har sanering och fortsätter följa betalplanen. Men man ska ju kunna leva också.

Hur mycket kostar en förmånsbil i månaden? Vad ingår?

Jag har 0 koll

Hur mycket kostar en förmånsbil i månaden? Vad ingår?

Jag har 0 koll

Finns lite olika upplägg.

Mitt upplägg innebär att nettokostnaden idag är 53% av förmånsvärdet (blir 50% nästa år).

Så utgår vi från Tesla Model Y Long Range Dual Motor så har den ett förmånsvärde idag på 5953:- per månad med vinterhjul (ingen annan extra utrustning dock) och då en netto kostnad på runt 3000:-

Sen har man drivmedel. Jag har ett upplägg där jag får betalt för körning i tjänsten. Så jag redovisar enbart denna körningen och blir ersatt för körningen en gång i månaden.

Tvätt, Service, Försäkring, däck, spolarvätska osv ingår i mitt upplägg men jag har varit med om modeller där t.ex tvätt och spolarvätska inte ingår.

EDIT:

Man kan nyttja skatteverkets verktyg för förmånsberäkning. Bilhandlarna har också relativt bra koll men siffrorna som presenteras vid reklam brukar vara netto kostnaden.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp