Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering och förmånsbil(hjälp!!)

Hej. Jag ansökte om skuldsanering och fick inledande sanering. För 3.5 veckor sedan fick jag avslag. Jag har överklagat det men inte hört någonting. Nu till min fråga:
Jag har fått en ny tjänst, där förmånsbil eller tillgång till egen bil behövs. Jag har ingen egen bil och har inte heller råd med detta, så förmånsbil är ju mitt enda alternativ.
Bolaget jag ska börja jobba för har som krav att det ska vara en elbil eller hybrid. Den billigaste bilen som jag kan få leveransklar inom 2veckor är en hyundai, tesla eller kia.
Efter olika beräkningar så kommer den billigaste bilen kosta mig över 7000 kronor i nettolöneavdrag.
Är det någon som vet vad jag ska göra eller om detta kan ställa till med problem för mig?
Jag är enormt stressad över detta och vet inte riktigt vem jag ska prata med. Jag har ju ingen handläggare längre för jag fick avslag.
Finns det någon som sitter i liknande sits som fått skuldsanering?
Alla svar uppskattas.

Tja!
Är du säker på att det är 7.000kr netto och inte brutto du har sett? Känns konstigt att en el/hybrid bil ska kosta ca 14.000 i förmånsbeskattning..
Jag gjorde en snabb räkning på skatteverket på en Tesla model 3 Long range AWD och fick fram 5.400kr BRUTTO!
Varför fick du avslag?

Ja jag är 100%. Pratat med arbetsgivaren. Men det som är konstigt är att det kallas ändå bruttolöneavdrag. Men summan jag får är ändå nettokostnaden enligt arbetsgivaren.
Fick avslag för märkliga anledningar, som jag inte tror kommer hålla när det prövas av domstol.

Ja jag är 100%. Pratat med arbetsgivaren. Men det som är konstigt är att det kallas ändå bruttolöneavdrag. Men summan jag får är ändå nettokostnaden enligt arbetsgivaren.
Fick avslag för märkliga anledningar, som jag inte tror kommer hålla när det prövas av domstol.
Vad jag har fattat det som är det ovanligt att överklagande inte får gå kronofogdens linje om du inte har väldigt bra bevis på vad som är fel.
Och en tjänste bil för 7000 i månaden kommer nog inte vara populärt skulle jag tro bara det kan vara anledning till avslag

Vad jag har fattat det som är det ovanligt att överklagande inte får gå kronofogdens linje om du inte har väldigt bra bevis på vad som är fel.
Och en tjänste bil för 7000 i månaden kommer nog inte vara populärt skulle jag tro bara det kan vara anledning till avslag
Men vad ska jag göra då? Tacka nej till jobbet?
Det är väldigt mycket fel. Blandannat har handläggaren skrivit drygt 1450kr mindre hyra än vad jag har, skrivit fel nettolön och att jag kan lösa skulderna inom överskådlig framtid. Efter en uträkning av min nuvarande lön skulle det ta mig drygt 51 år att bli skuldfri. Vilket såklart inte är inom överskådlig framtid. Därför är jag hoppfull om överklagandet.

Tja!
Är du säker på att det är 7.000kr netto och inte brutto du har sett? Känns konstigt att en el/hybrid bil ska kosta ca 14.000 i förmånsbeskattning..
Jag gjorde en snabb räkning på skatteverket på en Tesla model 3 Long range AWD och fick fram 5.400kr BRUTTO!
Varför fick du avslag?
Hur kan du få fram på skatteverket vad finansieringsbolaget tar ut i kostnad? Är det förmånsbeskattningen du räknat ut på skatteverket? Den har ingenting med den faktiska nettokostnadsavdraget bolaget gör.

Fick avslag för märkliga anledningar, som jag inte tror kommer hålla när det prövas av d
Hur kan du få fram på skatteverket vad finansieringsbolaget tar ut i kostnad? Är det förmånsbeskattningen du räknat ut på skatteverket? Den har ingenting med den faktiska nettokostnadsavdraget bolaget gör.
Då du skrev förmånsbil så utgick jag ifrån att företaget ska ta bilens kostnad och du enbart blir förmånsbeskattad (så är det för mig) men i ditt fall så ska dem ju göra ett bruttolöneavdrag.

Det har blivit mycket dyrare att ha förmånsbil

Bilen jag har idag betalar jag med bruttotilägg på runt 4000kr och ett nettoavdrag på 500 jag har inte valt nått eget tillval.

De nya avtalet på "mitt" företag har gör att "samma" bil men 3 år nyare är bruttotillägg på "bara" runt 2500:- men då är netto avdraget 2500:-

Och min tanke är att nettoavdraget skiter fogden i fullständigt för de dras ju EFTER fogden fått sitt.

Så nu när förmånsbilarna betalas mer med nettoavdraget borde fler få ha det utan avslag. men Det blir tufft att leva på pengarna som blir över om man har nettoavdrag på 7000.

Senast ändrad:
Då du skrev förmånsbil så utgick jag ifrån att företaget ska ta bilens kostnad och du enbart blir förmånsbeskattad (så är det för mig) men i ditt fall så ska dem ju göra ett bruttolöneavdrag.
Det stämmer. Det är ett bruttolöneavdrag.
Det som är mest anmärkningsvärt är att jag frågade kronofogden idag vad jag ska göra.
Ska jag ta detta jobbet eller inte?
Då ärendet ligger hos domstolen så kan dem inte säga något alls. Vi är inga rådgivare sa dem. Jag tycker det är absurt. Jag frågade dem att ni måste väl kunna säga ifall detta skulle kunna vara en anledning till avslag för mig när ärendet går tillbaka till er? Nej vi är ingen rådgivare säger dem.
Frågade rätt ut, ska jag vara arbetslös eller ska jag tacka ja till detta jobb, samma där. Fick inget svar.
Skaplig ångest just nu.

Det stämmer. Det är ett bruttolöneavdrag.
Det som är mest anmärkningsvärt är att jag frågade kronofogden idag vad jag ska göra.
Ska jag ta detta jobbet eller inte?
Då ärendet ligger hos domstolen så kan dem inte säga något alls. Vi är inga rådgivare sa dem. Jag tycker det är absurt. Jag frågade dem att ni måste väl kunna säga ifall detta skulle kunna vara en anledning till avslag för mig när ärendet går tillbaka till er? Nej vi är ingen rådgivare säger dem.
Frågade rätt ut, ska jag vara arbetslös eller ska jag tacka ja till detta jobb, samma där. Fick inget svar.
Skaplig ångest just nu.
Klarar du av att betala bilen vid ev löneutmätning/sanering?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp