- Meddelanden
- 126
- Mottagna reaktioner
- 119
- Poäng
- 297
Okej, det är mer än vad jag visste. Vart kan man läsa det här?Ja men överskottet kommer att tillfalla medlåntagaren om lånet är betalt till fullo.
Okej, det är mer än vad jag visste. Vart kan man läsa det här?Ja men överskottet kommer att tillfalla medlåntagaren om lånet är betalt till fullo.
Hej. Kan du berätta mer vart man finner information om detta?Ja men överskottet kommer att tillfalla medlåntagaren om lånet är betalt till fullo.
Gynnande av borgenär hade jag förstått om jag hade undanhållit pengar och betalat åt en enskild borgenär vid löneutmätning. I detta fallet handlar det om en pågående skuldsanering. Om en medlåntagare (borgensman) betalar av hela lånet så förstår jag inte hur jag kan bli av med min skuldsanering? Hur tänkte du nu?Det blir gynnande av borgenär och det kan leda till att dina övriga borgenärer begär att din skuldsanering i värsta fall upphävs. Det är ju ett lån du har med i din sanering så vem som löser det är nog helt ointressant. Dina övriga borgenärer kan ju då tycka att du kan lösa deras skulder oxå med hjälp av din anhörige.
Men för att få ett korrekt svar och inte riskera nått så kontakta KFM.
Gynnande av borgenär gäller oxå vid skuldsanering.Gynnande av borgenär hade jag förstått om jag hade undanhållit pengar och betalat åt en enskild borgenär vid löneutmätning. I detta fallet handlar det om en pågående skuldsanering. Om en medlåntagare (borgensman) betalar av hela lånet så förstår jag inte hur jag kan bli av med min skuldsanering? Hur tänkte du nu?
Är ju inte gäldenären som löser ngt lån i detta fall. Är inte den person som gynnar någon annan.Gynnande av borgenär gäller oxå vid skuldsanering.
Hittade detta:
"En borgenär kan begära att en skuldsanering omprövas och hävs om gäldenären gjort sig skyldig till illojalt beteende mot borgenären, exempelvis medvetet har lämnat oriktiga uppgifter eller undanhållit uppgifter eller i hemlighet gynnat en viss borgenär. Inte bara skuldsaneringslagens regler kan då vara tillämpliga, utan även straffrättsliga bestämmelser, såsom oredlighet mot borgenär."
Innan ni gör nått så ta kontakt med KFM/Skusan så du får klara besked. Även fast det inte är du som betalar bort detta lån utan den som gått i borgen och det är inte ens säkert övriga borgenärer får kännedom är det väl bättre ta det säkra före det osäkra o kontakta myndigheten.
Ja ett korrekt svar vore bättre.Det blir gynnande av borgenär och det kan leda till att dina övriga borgenärer begär att din skuldsanering i värsta fall upphävs. Det är ju ett lån du har med i din sanering så vem som löser det är nog helt ointressant. Dina övriga borgenärer kan ju då tycka att du kan lösa deras skulder oxå med hjälp av din anhörige.
Men för att få ett korrekt svar och inte riskera nått så kontakta KFM.
Borgensman är det du menar.Jag funderar lite.
När någon gått i borgen för ett lån, då räknas väl inte detta lån in i skuldsanering eftersom denne personen då är skyldig att betala?
Är de inte därför man har en borgenär?