Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering och borgenär

Det blir gynnande av borgenär och det kan leda till att dina övriga borgenärer begär att din skuldsanering i värsta fall upphävs. Det är ju ett lån du har med i din sanering så vem som löser det är nog helt ointressant. Dina övriga borgenärer kan ju då tycka att du kan lösa deras skulder oxå med hjälp av din anhörige.
Men för att få ett korrekt svar och inte riskera nått så kontakta KFM.
Gynnande av borgenär hade jag förstått om jag hade undanhållit pengar och betalat åt en enskild borgenär vid löneutmätning. I detta fallet handlar det om en pågående skuldsanering. Om en medlåntagare (borgensman) betalar av hela lånet så förstår jag inte hur jag kan bli av med min skuldsanering? Hur tänkte du nu?

Gynnande av borgenär hade jag förstått om jag hade undanhållit pengar och betalat åt en enskild borgenär vid löneutmätning. I detta fallet handlar det om en pågående skuldsanering. Om en medlåntagare (borgensman) betalar av hela lånet så förstår jag inte hur jag kan bli av med min skuldsanering? Hur tänkte du nu?
Gynnande av borgenär gäller oxå vid skuldsanering.
Hittade detta:
"En borgenär kan begära att en skuldsanering omprövas och hävs om gäldenären gjort sig skyldig till illojalt beteende mot borgenären, exempelvis medvetet har lämnat oriktiga uppgifter eller undanhållit uppgifter eller i hemlighet gynnat en viss borgenär. Inte bara skuldsaneringslagens regler kan då vara tillämpliga, utan även straffrättsliga bestämmelser, såsom oredlighet mot borgenär."

Innan ni gör nått så ta kontakt med KFM/Skusan så du får klara besked. Även fast det inte är du som betalar bort detta lån utan den som gått i borgen och det är inte ens säkert övriga borgenärer får kännedom är det väl bättre ta det säkra före det osäkra o kontakta myndigheten.

Klart att den personen får lösa det lånet om den har möjlighet utan att det påverkar dig! Sen ifall den skulden förvinner från saneringen eller om privat person istället får utbetalat från kronofogden vet jag inte men den personen har ju inte gjort ngt fel så har möjlighet att lösa hela och slippa betala ränta så klart det är okej

Gynnande av borgenär gäller oxå vid skuldsanering.
Hittade detta:
"En borgenär kan begära att en skuldsanering omprövas och hävs om gäldenären gjort sig skyldig till illojalt beteende mot borgenären, exempelvis medvetet har lämnat oriktiga uppgifter eller undanhållit uppgifter eller i hemlighet gynnat en viss borgenär. Inte bara skuldsaneringslagens regler kan då vara tillämpliga, utan även straffrättsliga bestämmelser, såsom oredlighet mot borgenär."

Innan ni gör nått så ta kontakt med KFM/Skusan så du får klara besked. Även fast det inte är du som betalar bort detta lån utan den som gått i borgen och det är inte ens säkert övriga borgenärer får kännedom är det väl bättre ta det säkra före det osäkra o kontakta myndigheten.
Är ju inte gäldenären som löser ngt lån i detta fall. Är inte den person som gynnar någon annan.

Det blir gynnande av borgenär och det kan leda till att dina övriga borgenärer begär att din skuldsanering i värsta fall upphävs. Det är ju ett lån du har med i din sanering så vem som löser det är nog helt ointressant. Dina övriga borgenärer kan ju då tycka att du kan lösa deras skulder oxå med hjälp av din anhörige.
Men för att få ett korrekt svar och inte riskera nått så kontakta KFM.
Ja ett korrekt svar vore bättre.

Min särbo tog ett lån åt mig i sitt namn, hon har fått utbetalningar från KFM varje år. Sen hur mycket hon själv betalar av på det lånet är ju upp till henne.

Nu är jag klar med min sanering och hon får den sista utbetalningen från KFM i januari sedan är resten som är kvar av skulden hennes.

En medlåntagare drabbas ju ekonomiskt om den som huvudsakligen tagit lånet inte kan betala, den personen har ju all rätt att lösa sina uppkomna skulder.

Senast ändrad:
Jag funderar lite.

När någon gått i borgen för ett lån, då räknas väl inte detta lån in i skuldsanering eftersom denne personen då är skyldig att betala?

Är de inte därför man har en borgenär?

Jag funderar lite.

När någon gått i borgen för ett lån, då räknas väl inte detta lån in i skuldsanering eftersom denne personen då är skyldig att betala?

Är de inte därför man har en borgenär?
Borgensman är det du menar.

Lånet ingår, du betalar den procent det blir, borgensmannen får hosta upp resten

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp