Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering och arv

Vad händer om jag får ett arv när jag har skuldsanering? Vet inte alls hur mycket pengar det eventuellt rör sig om. Tar KFM allt eller får jag behålla något? Eftersom det är ett engångsbelopp så är det väl något som jag bara ska betala in då? Då det är efter min avlidne far som jag aldrig träffat i hela mitt liv och vi är tre syskon som ska sälja ett hus som är i dåligt skick så vet jag inte alls vad det blir av det här.

Jag vet inte hur rutinerna ser ut, men det finns det andra som kan svara på här.

Däremot vet jag att min sambo hade löneutmätning för några år sen, och hade då en stående månadsinbetalning från ett konto där hennes avlidna föräldrar hade sparat pengar åt henne. De pengarna räknades med i hennes inkomst och utmättes således.

Du bör begära omprövning för att vara på den säkra sidan, precis som när övriga inkomster ändras uppåt eller nedåt. Sen beror det så klart på hur stort belopp det är, men mindre ökning verkar vara ok men verkar vara olika bud angående hur stor ökning per månad/ engångsbelopp som är ok :)

Jag har läst lite. Om en borgenär skulle få vetskap om att jag har fått ett arv så kan jag förlora min skuldsanering. Mardröm.. Så det är nog bäst att kontakta KFM om det skulle bli aktuellt.

Du bör begära omprövning för att vara på den säkra sidan, precis som när övriga inkomster ändras uppåt eller nedåt. Sen beror det så klart på hur stort belopp det är, men mindre ökning verkar vara ok men verkar vara olika bud angående hur stor ökning per månad/ engångsbelopp som är ok :)

Det finns tydliga direktiv på KF:s hemsida och har länkat detta ett par ggr. En betydande ökning av inkomst skall ligga på 4000-5000kr/mån, för att en omprövning skall vara aktuell. :)
En skuldsanering kan inte stoppas pga ett arv OM gäldenären själv åberopar detta via en omprövning. Om arvet är av ”väsentlig dignitet”, så kommer själva betalplanen korrigeras.
Värre är om borgenärerna blir varse om arvet och då begär omprövning utan att man själv vidtagit åtgärder.

Tack för svaren då tror jag att jag förstår
Förväntade mig inget, men så blev det halva huset och kanske madrassen är proppad med pengar Skämt åsido verkar bara besvärligt med ett hus som kanske behöver saneras, tömmas och säljas.

Tack för svaren då tror jag att jag förstår
Förväntade mig inget, men så blev det halva huset och kanske madrassen är proppad med pengar Skämt åsido verkar bara besvärligt med ett hus som kanske behöver saneras, tömmas och säljas.

Beklagar förlusten :(
...men som sagt, den dagen bouppteckningen är upprättad och Du blir varse om arvsfördelning, så begär omprövning. På det sätt, så har Du garderat Dig mot eventuella borgenärer som kanske själva på något sätt lyckas komma över vetskapen.

Beklagar!!

Jag hade ringt min handläggare o hört mig för men antar som ovan att man ansöker om omprövning för att inte hamna i någon tvist senare

Någon som vet hur det är tvärt om då om tex sambon/frun får ett arv eller skulle vinna en större vinst?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp