Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering med fordon

Någon som varit med och vet om att någon borgenär kollat fordonsregistret under pågående skuldsanering?
Sägs ju att man får ha en bil runt 30 k när man har skusan, samtidigt ska man ju få göra vad man vill med sina pengar under skusan, har man hög lön så får man ju även en hel del över juni och december varje månad. Tänker om man nu har sparat en del och vill köpa ett fordon för säg runt 50 k, kan saneringen upphävas pga det om någon borgenär skulle få för sig att koll fordonsregistret.

Någon som varit med och vet om att någon borgenär kollat fordonsregistret under pågående skuldsanering?
Sägs ju att man får ha en bil runt 30 k när man har skusan, samtidigt ska man ju få göra vad man vill med sina pengar under skusan, har man hög lön så får man ju även en hel del över juni och december varje månad. Tänker om man nu har sparat en del och vill köpa ett fordon för säg runt 50 k, kan saneringen upphävas pga det om någon borgenär skulle få för sig att koll fordonsregistret.
Ägde bil kring 50 000-klassen under min sanering el den var värd mer i början. Då min sanering drog igång så hade jag lån på bilen. Detta lån ingick inte i saneringen och jag förbehölls så klart inga pengar för att betala månadskostnaden utan det tog jag från det jag hade rätt att behålla. Nu vart bilen färdigbetald 2 år in i saneringen och vad jag vet kollade ingen borgenär bilregistret. Är tveksam till att de ens görs av dom.
Det vart upp till mej att sälja bilen el kämpa. Behövde/behöver bil för jobbet. Försökte sälja för att köpa en billigare men då hade jag fått en skuld kvar o stått utan pengar till annan beg bil.
Med det sagt så har det blivit mkt hårdare idag så jag tror inte detta upplägg hade godkänts idag.

De behöver i de flesta fall inte ens kolla fordonregistret om de nu vill kolla..Ratsit visar bilinnehav.

Fordon​

Äger 1 st
Visa fordon

De behöver i de flesta fall inte ens kolla fordonregistret om de nu vill kolla..Ratsit visar bilinnehav.

Fordon​

Äger 1 st
Visa fordon
Jo det vet jag, frågan kvarstår dock. Handlade inte om att dom kollar just fordonsregistret, utan det handlade om ”fordonsfrågan” under en skuldsanering. Sen om dom kollar fordonsregistret, Ratsit, ringer transportstyrelsen eller något annat hör som inte hit.

Så länge du sköter din sanering och inte har extrema löneökningar som syns då deklarationerna är klara (i o m att det finns borgenärer som tar kreditupplysningar varje år under saneringen) betvivlar jag starkt att någon borgenär kollar vilket fordon man ev skaffat sej under pågående sanering. KFM gör det ju inte om inga nya skulder uppstår som går till KFM. Man har ju sin buffert o betalfria månader så om man sparar el köper en bättre beg bil el reser, det är ju ens egna pengar och man har ju rätt göra vad man vill för dom. Ingenting ska ju utmätas så länge allt rullar på.

Jo det vet jag, frågan kvarstår dock. Handlade inte om att dom kollar just fordonsregistret, utan det handlade om ”fordonsfrågan” under en skuldsanering. Sen om dom kollar fordonsregistret, Ratsit, ringer transportstyrelsen eller något annat hör som inte hit.
Det hör hit...För det är mycket lättare att kolla fordon nu för tiden via ratist än att "ringa transportstyrelsen" som du säger Alltså ökar chansen för att det blir en koll på fordonet. Det skulle vara helt fantastiskt om du köpte en bil för 60K som du sen blir av med...

Det hör hit...För det är mycket lättare att kolla fordon nu för tiden via ratist än att "ringa transportstyrelsen" som du säger Alltså ökar chansen för att det blir en koll på fordonet. Det skulle vara helt fantastiskt om du köpte en bil för 60K som du sen blir av med...
Fast det handlar fortfarande inte om hur lätt det är att kolla upp det.
Frågan gällde om/hur det är tillåtet med fordonsköp/fordonsinnehav under en skuldsanering. Skulle nog tro det är samma regler som gäller om nån skulle kolla det via Ratsit eller fordonsregistret…så nu behöver du inte besudla denna tråd något mer när du inte hade något vettigt att tillföra

Det händer absolut att dom kollar och begär omprövning på det.

Det händer absolut att dom kollar och begär omprövning på det.
Ok, vet du hur KF brukar resonera kring en omprövning från en borgenär gällande det?

för om man ändå har lyckats spara en massa pengar under skusan, då bör det väl egentligen inte spela någon roll om man lägger dom på hög eller väljer att spendera.
Sen att det såklart är 100 gånger smartare att spara dom är en annan sak.
Förstår även att en borgenär kan tycka det är märkligt att man har råd att ha relativt dyra fordon osv när man ska leva på minimum under 5 år.

Ok, vet du hur KF brukar resonera kring en omprövning från en borgenär gällande det?

för om man ändå har lyckats spara en massa pengar under skusan, då bör det väl egentligen inte spela någon roll om man lägger dom på hög eller väljer att spendera.
Sen att det såklart är 100 gånger smartare att spara dom är en annan sak.
Förstår även att en borgenär kan tycka det är märkligt att man har råd att ha relativt dyra fordon osv när man ska leva på minimum under 5 år.
Nej, det är individuellt och finns ingen statistik

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp