Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering med aktivt aktiebolag – någon som fått igenom ansökan?

Kanske är det skuldsanering för företagare som gäller för dig?

Går nog inte i detta fall? Då företaget gått i konkurs och han stod som privatperson på lånen så borde inte kvala in ditt om jag fattar det rätt

Går nog inte i detta fall? Då företaget gått i konkurs och han stod som privatperson på lånen så borde inte kvala in ditt om jag fattar det rätt
Det bolag som gick i konkurs var ett tidigare företag. Jag har fortfarande mitt konsultbolag kvar, där jag idag tar ut en låg inkomst.

TS har bolag idag. Men det måste vara välmående och bedrivas seriöst.
Och just nu verkar TS ha låg inkomst i bolaget (om det inte är så att TS bara låter bli att ta ut en vettig lön), vilket kan vara negativt då framtida inkomster försöker beräknas.
Men TS kan ju bara söka skuldsanering för företagare för att få ett korrekt svar :)

6 § F-skuldsanering får beviljas om gäldenären är
1. en företagare som har varit engagerad i en näringsverksamhet, om hans eller hennes skuldbörda till huvudsaklig del har anknytning till denna verksamhet,
2. en företagare som är engagerad i en näringsverksamhet, om de skulder som uppkommer i denna rätteligen kan betalas eller om oförmågan att betala dessa skulder endast är tillfällig, eller
3. en närstående till en företagare, om den närståendes skuldbörda till huvudsaklig del har anknytning till företagarens näringsverksamhet.

Första stycket 1 hindrar inte att en företagare som har varit engagerad i en näringsverksamhet beviljas F-skuldsanering om hans eller hennes skuldbörda med anknytning till näringsverksamheten gör att han eller hon uppfyller kraven i 8 §. Lag (2022:999).

Juridiskt mumbo.

Men det verkar nästan som att man måste ha skulder som uppstått i anknytning till gammal näringsverksamhet? Eller tolkar jag det galet?

Hej!
Jag har nyligen fått följande avslag från Kronofogden i ansökan om skuldsanering.

Vad innebär "inte sökt bidrag/ersättningar" i praktiken – är det t.ex. bostadsbidrag, försörjningsstöd, a-kassa?
Ja, du har inte ansökt om t.ex akassa, bostadsbidrag eller andra bidrag för att öka din inkomst.

Med den låga inkomst som ts tar ut blir det nog i sig ett problem för f skuldsanering.

Testa söka ett vanligt jobb för att få upp inkomsterna för att ha gjort det du kan för att betala dina skulder.

Med den låga inkomst som ts tar ut blir det nog i sig ett problem för f skuldsanering.

Testa söka ett vanligt jobb för att få upp inkomsterna för att ha gjort det du kan för att betala dina skulder.
Om man bortser från inkomsten.
Tolkar jag det rätt att en stor del av skulderna måste komma från gammal näringsverksamhet? Eller räcker det att man driver företag igen (självklart är där fler saker i skäligheten)?

Om man bortser från inkomsten.
Tolkar jag det rätt att en stor del av skulderna måste komma från gammal näringsverksamhet? Eller räcker det att man driver företag igen (självklart är där fler saker i skäligheten)?

Jag tror det men är inte säker. F skuldsanering är inte så vanligt. Det är ett fåtal personer som handlägger de ärendena.

Jag tror det men är inte säker. F skuldsanering är inte så vanligt. Det är ett fåtal personer som handlägger de ärendena.
Jag får kontakta KFM helt enkelt :-D Det är klurigt skrivet. Och på "internet" så står det "antingen 1 ,2 eller 3" inte 1, 2 och 3.

Ja, du har inte ansökt om t.ex akassa, bostadsbidrag eller andra bidrag för att öka din inkomst.
Okej då bör man kvalificera med att försökt ansöka olika slags bidrag. Det låter ju som huvudorsaken till avslaget inte är att öka inkomst av tjänst, även om det kan till viss del göra det hela mer positivt med ökad arbetsinkomst. Men i detta fall hade jag sökt alla bidrag som är möjligt så hade de inte tala stark emot ett avslag. Så förstår jag det.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp