Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering med aktivt aktiebolag – någon som fått igenom ansökan?

Antaganden:

• Bruttolön: 18 000 kr/mån
  • Skatt (ca 30 %): ≈ 5 400 kr
  • Nettolön: ≈ 12 600 kr/mån
  • Rimlig boende- och levnadskostnad: kanske 8 000–10 000 kr/mån
Då finns det troligen bara 2 000–4 000 kr/mån över att lägga på lånet – om ens det.

Problem:​

Totaltskuld på 1,6 miljoner kr med snittränta 10 %, vilket innebär att bara räntan per månad är:

1 600 000×10%12=13 333kr1600000×1210%=13333kr
Du skulle alltså behöva 13 333 kr/månad bara för att täcka räntan – och cirka 12 600 kr i inkomst totalt.

❗ Slutsats:​

Inte ens möjligt betala räntan på lånet med inkomst på 18 000kr. Det innebär:

• Skulden växer varje månad, eftersom räntan läggs på skulden.
  • Det är omöjligt att betala av lånet med nuvarande lön, oavsett hur lång tid man försöker.
  • Dvs insolvent enligt svensk rätt.

Med en lön på 35 000 kronor i månaden, efter skatt och nödvändiga utgifter, blir det knappt något kvar att lägga på amortering. Största delen av månadsbetalningen går åt till att betala räntan — alltså bankers ockeravgift — vilket gör att skulden krymper väldigt långsamt.

18000 är ju en rätt låg bruttoinkomst, det är inte lätt att få tag I ett heltidsjobb med lägre lön.

Om du tar ett "vanligt" jobb med 35000 och betalar från det så har du ju gjort mer för att reglera dina skulder

Kolla vad du skatter egentligen enl tabell. Jag skulle gissa att det är 21-24%

Antaganden:

• Bruttolön: 18 000 kr/mån
  • Skatt (ca 30 %): ≈ 5 400 kr
  • Nettolön: ≈ 12 600 kr/mån
  • Rimlig boende- och levnadskostnad: kanske 8 000–10 000 kr/mån
Då finns det troligen bara 2 000–4 000 kr/mån över att lägga på lånet – om ens det.

Problem:​

Totaltskuld på 1,6 miljoner kr med snittränta 10 %, vilket innebär att bara räntan per månad är:

1 600 000×10%12=13 333kr1600000×1210%=13333kr
Du skulle alltså behöva 13 333 kr/månad bara för att täcka räntan – och cirka 12 600 kr i inkomst totalt.

❗ Slutsats:​

Inte ens möjligt betala räntan på lånet med inkomst på 18 000kr. Det innebär:

• Skulden växer varje månad, eftersom räntan läggs på skulden.
  • Det är omöjligt att betala av lånet med nuvarande lön, oavsett hur lång tid man försöker.
  • Dvs insolvent enligt svensk rätt.

Med en lön på 35 000 kronor i månaden, efter skatt och nödvändiga utgifter, blir det knappt något kvar att lägga på amortering. Största delen av månadsbetalningen går åt till att betala räntan — alltså bankers ockeravgift — vilket gör att skulden krymper väldigt långsamt.
Att du inte kan betala är nog inget snack om det är det andra som om du gjort allt du kan för att bli av med skulderna (18000 i månaden går att förbättra väldigt mkt) det ska ha gått x antal år oftast sen man skuldsatte sig+ andra bitar med så är långt ifrån att det räcker med att man inte kan betala för att få sanering

Någon här som fått skuldsanering beviljad och samtidigt haft ett aktivt aktiebolag (AB)?

Kanske är det skuldsanering för företagare som gäller för dig?

Skuldsanering för företagare 3 år och inte 5 år om jag kommer ihåg rätt?

Så de är helt klart något att tänka på i så fall om man kan ansöka som företagare. Att man sparar 2 år i tid och 20 betalningar i pengar.

Hej!
Jag har nyligen fått följande avslag från Kronofogden i ansökan om skuldsanering.

Vad innebär "inte sökt bidrag/ersättningar" i praktiken – är det t.ex. bostadsbidrag, försörjningsstöd, a-kassa?
"Det finns omständigheter som talar för att du ska beviljas skuldsanering. Du har ett stort behov av ekonomisk rehabilitering. Detta har vi tagit med i vår bedömning.
Det finns även omständigheter som talar emot att du ska beviljas skuldsanering. Du har inte gjort vad som kan förväntas av dig för att betala så mycket som möjligt på dina skulder, eftersom du inte har sökt de bidrag eller ersättningar som du kan ha rätt till. Detta talar starkt emot en skuldsanering för dig."

Skuldsanering för företagare 3 år och inte 5 år om jag kommer ihåg rätt?

Så de är helt klart något att tänka på i så fall om man kan ansöka som företagare. Att man sparar 2 år i tid och 20 betalningar i pengar.
Det krävs ju dock att du kan garantera betalning. Så företaget måsta vara välmående.

"Du måste kunna betala minst en sjundedel av prisbasbeloppet per kvartal under skuldsaneringen." så 8400 detta året per kvartal.

EDIT: Mer info https://www.kronofogden.se/skuldsan...g/for-foretagare/skuldsanering-for-foretagare

Kanske är det skuldsanering för företagare som gäller för dig?

Jag har fått avslag två gånger – första gången ansökte jag som företagare. Då fick jag en indirekt rekommendation från handläggaren att i stället söka som privatperson.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp