Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering, måste lån gå till kfm?

Nej de behöver inte hamna hos KFM. Men du måste sluta ta nya lån för att finansiera gamla. Du måste ha gjort allt du kan själv för att lösa din situation. Du behöver ha en tydlig brytpunkt för att du slutat med lån. Att du i så nära tid tagit nya lån ses inte positivt. Nu vet jag att undantag finns som ändå fått igenom sanering men då är det flera parametrar som spelar in i beslutet.

vad är i nära tid?
Jag förstår inte riktigt tänket. Jag kan såklart finansiera min lån med nya lån fram tills dess att det inte går längre. Men då blir ju notan för skattebetalarna ännu högre…

men då är det egentligen bättre att bara låta allt gå till kfm och ta det därifrån? De lär ju inte bli sämre iaf.

Men just nu försöker jag bara förstå hur det fungerar. Vill alltså göra rätt för mig, just nu är det dock mkt svårt.

vad är i nära tid?
Jag förstår inte riktigt tänket. Jag kan såklart finansiera min lån med nya lån fram tills dess att det inte går längre. Men då blir ju notan för skattebetalarna ännu högre…

men då är det egentligen bättre att bara låta allt gå till kfm och ta det därifrån? De lär ju inte bli sämre iaf.

Men just nu försöker jag bara förstå hur det fungerar. Vill alltså göra rätt för mig, just nu är det dock mkt svårt.
Nära i tid kan vara 1 månad, 3 månader, 1 år. Det finns alltså ingen uttalad tidsgräns från KFM utan det är handläggaren som avgör det. Lånens ålder är bara en av många omständigheter som beaktas av KFM när de utreder en skuldsaneringsansökan, dock en ganska viktig omständighet.
Obs: Skattebetalarna kommer inte att stå för någon nota, de har inget med lånen eller skuldsaneringen att göra.

Vet inte om någon sagt detta men jag rekommenderar dig att söka kommunens skuldrådgivare!!!
Det är den bästa hjälpen jag fått, ring till dom idag en snabb googling på skuldrådgivaren i din kommun så lovar jag att dina problem kommer att lösas.
Jag sitter i samma sits som som dig fast tyvärr lite högre lån och jag har heller inga skulder till kronofogden, men min situation vart inte hållbart heller speciellt inte när de höjde räntan så mycket flera gånger.
Jag mår bättre i själen och psykiskt nu när jag fick hjälp. Rekommendationen jag fick var att söka skuldsanering, som du kommer få hjälp med att söka men i mitt fall så kommer jag säkert bli nekad pga andra saker.
Men han rekommenderar mig att släppa allt till kronofogden och spara pengarna till en buffert i stället, han sa att det kommer ta ca 6 månader innan allt hamnar hos kronofogden viktigt att tänka på är att inte luras av inkasso och deras krav bara svara på det som kommer från kronofogden och var beredd på att de kommer att bråka med dig en massa asså då menar jag långivarna du har de kommer ringa och skicka brev som aldrig för. Så i mot fall kommer jag få en löneutmätningen först sen ska jag söka ny skuldsanering. Visst löneutmätningen är inte roligt men så länge du har bra kontakt med kronofogden så kommer det lösa sig.
Så ring skuldrådgivaren
Mvh en som mår bättre nu

vad är i nära tid?

Att finansiera sina lån med nya är inte att ha gjort allt man kan. Som någon skrev, vad som är nära tid går inte säga rakt av då det är många fler parametrar som avgör om det anses skäligt att bevilja sanering.
Du måste sluta ta nya lån. Blir bara en ond cirkel som du inte kommer ur annars.

Du kan söka när du vill, anmärkningen kommer när de börjar kika på din ansökan så en sån får du oavsett.
Löneutmätning och utmätning har ingenting med skuldsanering att göra, två olika saker.
Om du får inledande skuldsanering får du inte betala på dina lån, du får då ej gynna någon borgenär.
Om du vill släppa dina lån är upp till dig, många gör så för att kunna samla ihop en liten buffert.
Får man behålla den här "bufferten" när man släpper innan utmätning och skuldsanering sker?
Vid ett inledande skuldsanering så sa du att man inte ska betala på sina lån. Blir det en utmätning under saneringen eller hur funkar det? Vad gör man med överskottet av lönen som vanligtvis går till lånen under inledande skuldsanering?

Får man behålla den här "bufferten" när man släpper innan utmätning och skuldsanering sker?
Vid ett inledande skuldsanering så sa du att man inte ska betala på sina lån. Blir det en utmätning under saneringen eller hur funkar det? Vad gör man med överskottet av lönen som vanligtvis går till lånen under inledande skuldsanering?

Blir ingen utmätning under skuldsaneringen men från att du skickar in ansökan till att du får inledande så har du utmätning om du haft det innan. Får du skuldsanering och haft löneutmätning så upphör löneutmätning att gälla.

Jag sökte i november 2020 och fick inledande i april 2021, mellan november och april betalade jag på mina skulder men i mars betalade jag ingenting och då i april hade jag överskott på 11-12 tusen kronor och då startade min betalplan. Fick beslut om skuldsanering i oktober 2021 men min betalplan gäller till mars 2026, mars 2026 gör jag sista betalningen.

Inledande i april 2021
Sista betalning mars 2026

Blir ingen utmätning under skuldsaneringen men från att du skickar in ansökan till att du får inledande så har du utmätning om du haft det innan. Får du skuldsanering och haft löneutmätning så upphör löneutmätning att gälla.

Jag sökte i november 2020 och fick inledande i april 2021, mellan november och april betalade jag på mina skulder men i mars betalade jag ingenting och då i april hade jag överskott på 11-12 tusen kronor och då startade min betalplan. Fick beslut om skuldsanering i oktober 2021 men min betalplan gäller till mars 2026, mars 2026 gör jag sista betalningen.

Inledande i april 2021
Sista betalning mars 2026
Du fick inte avslag någon gång?
Tänker på att det var väldigt lång handläggningstid från november -20 till april -21?
Om du hade slutat betalt av dina skulder mellan november-20 till april-21, hade du kunnat buffrat och lagt undan det hos tex. sambo eller familjevän?
För när man har inledande, så då sker utmätning? och då ska man strunta i att betala alla.

Jag är glad för din skull, mindre än 3 år kvar :)

vad är i nära tid?

Skattebetalarna betalar inte dina skulder så släpp dom.
Det är bankerna som få ta smällen och de har garanterat redan tjänat bra på dig !

Får du inledande så kommer du få veta en summa som du ska betala in själv till KFM så det är ju inte så att du får behålla hela lönen fr inledande till ev beslut. Betal.fritt juni o dec.

Du fick inte avslag någon gång?
Tänker på att det var väldigt lång handläggningstid från november -20 till april -21?
Om du hade slutat betalt av dina skulder mellan november-20 till april-21, hade du kunnat buffrat och lagt undan det hos tex. sambo eller familjevän?
För när man har inledande, så då sker utmätning? och då ska man strunta i att betala alla.

Jag är glad för din skull, mindre än 3 år kvar :)
Det är inte alls onormalt lång tid. Jag själv sökte nov-16. Inledande maj-17 o beslut sep-17.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp