Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering, månadsspara i fonder & betalplan när start?

Jag har också inledande skuldsanering och missade en räkning för några månader sen som direkt gick till visma utan påminnelse. Jag fick en betalplan på 2 mån där som skulle starta 31/1. Såg idag att de avbröt betalplan då skulden ingår i min sanering. Får panik att detta ska hindra min skuldsaneringen, räkningen var på 2500 och inget jag tagit med i min sanering då det är en månadsfaktura och den är från oktober 2023. Bör jag betala in den eller låta den vara med i saneringen? Hade tänkt betala den omgående när jag såg detta och får stresspåslag när jag tänker på att det kan förstöra min sanering
Jag hade kontaktat din handläggare

En kompletterande fråga till er och hoppas att det är okej @Anonymspeltorsk . Jag bara vet att det inte går att ångra beviljande skuldsanering. Då är det kört och registrerat för 5 år, man kan man ångra vid inledandet när man får betalplan också? Att tacka nej och säga att man kommer försöka betala av själv
Du kan ju alltid neka förslaget och antar det läggs ner? Gissar bara så ta det inte som fakta.

Du kan ju alltid neka förslaget och antar det läggs ner? Gissar bara så ta det inte som fakta.
Vad jag vet är att det inte går att ångra ”beslutet” enligt kf, de menade att den kommer bli registrerad och som syns överallt som ”skuldsanering” under fem år. Men ja, jag tror att man kan neka förslaget när det är bara inledande. Ska ringa och dubbelkolla. Hoppas bara de ger rakt svar.

Du får behålla en liten del som ska vara en buffert.

Får du en betalplan kan det fortfarande avslås men det är i rätt riktning
Såvitt jag vet så är det ok att spara, och inte endast till en liten buffert.
Exvis så skall man ju vid ev längre sjukdom klara sig tre (?) månader med hjälp av de betalningsfria månaderna samt den buffert man får utöver förbehållsbelopp vilket ju innebär en relativt stor buffert..

Det förstår jag, men under denna 5års period är det lönt för mig att försöka spara i någon fond eller kan det komma att beslagtas?
När du fått skuldsanering så utmäts ingenting. KFM är typ bortkopplade i den meningen, du bara betalar till dom enl plan. Skulle du däremot dra på dej skulder som hamnar hos KFM så du riskerar utmätning skulle det kunna hända, att ev tillgångar utmäts.

Vad jag vet är att det inte går att ångra ”beslutet” enligt kf, de menade att den kommer bli registrerad och som syns överallt som ”skuldsanering” under fem år. Men ja, jag tror att man kan neka förslaget när det är bara inledande. Ska ringa och dubbelkolla. Hoppas bara de ger rakt svar.
Innan du gör nått dumt...Att få skuldsanering är en chans i livet. Vad är det som gör att du tror att du kan klara av det på egen hand? Tänk om det visar sej att det inte går och så söker du igen, då kan ju det ligga dej till last att du nekat första gången för att du skulle klara det själv.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp