Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering, månadsspara i fonder & betalplan när start?

Hej, jag har inledande skuldsanering och skulle vilja ha svar på två frågor. Om man mot all förmodan skulle få skuldsanering kan man då månadsspara i någon exempelvis fond utan att dessa blir beslagna om det skulle gå väl?
Andra frågan, jag har fått en betalplan som jag accepterat. Borde man kunna börja hoppas på riktigt nu för antar att det är ganska nära? Ja det gott och försök hålla er lånfria!

Du får behålla en liten del som ska vara en buffert.

Får du en betalplan kan det fortfarande avslås men det är i rätt riktning

Det förstår jag, men under denna 5års period är det lönt för mig att försöka spara i någon fond eller kan det komma att beslagtas?

Mig veterligen rör man inte ens pengar förutsatt man följer planen men får du förändrad inkomst kan dina borgenärer begära upphävande eller omprövning

Jag har också inledande skuldsanering och missade en räkning för några månader sen som direkt gick till visma utan påminnelse. Jag fick en betalplan på 2 mån där som skulle starta 31/1. Såg idag att de avbröt betalplan då skulden ingår i min sanering. Får panik att detta ska hindra min skuldsaneringen, räkningen var på 2500 och inget jag tagit med i min sanering då det är en månadsfaktura och den är från oktober 2023. Bör jag betala in den eller låta den vara med i saneringen? Hade tänkt betala den omgående när jag såg detta och får stresspåslag när jag tänker på att det kan förstöra min sanering

Hej, jag har inledande skuldsanering och skulle vilja ha svar på två frågor. Om man mot all förmodan skulle få skuldsanering kan man då månadsspara i någon exempelvis fond utan att dessa blir beslagna om det skulle gå väl?
Andra frågan, jag har fått en betalplan som jag accepterat. Borde man kunna börja hoppas på riktigt nu för antar att det är ganska nära? Ja det gott och försök hålla er lånfria!
Hej,
Ja, man får månadsspara. Eftersom skuldsanering bl a ses som ekonomisk rehabilitering så är det ett steg i rätt riktning att kunna spara.
Det sker ingen utmätning under sanering.

Det är ganska nära. Nu skall borgenärerna yttra sig om betalningsplanen som skickas till dom också.

Hej,
Ja, man får månadsspara. Eftersom skuldsanering bl a ses som ekonomisk rehabilitering så är det ett steg i rätt riktning att kunna spara.
Det sker ingen utmätning under sanering.

Det är ganska nära. Nu skall borgenärerna yttra sig om betalningsplanen som skickas till dom också.
Vad innebär betalplan? Jag fick direkt efter inledandet en summa att betala in men innebär betalplanen att man får en detaljerad plan för hela saneringen?

Vad innebär betalplan? Jag fick direkt efter inledandet en summa att betala in men innebär betalplanen att man får en detaljerad plan för hela saneringen?
Ja, det kan man säga.
Jag fick en plan där det stod belopp att betala varje månad under hela tiden för skuldsaneringen. Den talade dessutom om hur stor procentsats av mina lån som skulle betalas om jag inte missminner mig. Det är 6,5 år sen min sanering startade så minnet kan vara lite suddigt :)

En kompletterande fråga till er och hoppas att det är okej @Anonymspeltorsk . Jag bara vet att det inte går att ångra beviljande skuldsanering. Då är det kört och registrerat för 5 år, man kan man ångra vid inledandet när man får betalplan också? Att tacka nej och säga att man kommer försöka betala av själv

Ja, det kan man säga.
Jag fick en plan där det stod belopp att betala varje månad under hela tiden för skuldsaneringen. Den talade dessutom om hur stor procentsats av mina lån som skulle betalas om jag inte missminner mig. Det är 6,5 år sen min sanering startade så minnet kan vara lite suddigt :)
Tack, processen efter inledandet känns så mycket värre än väntan på första samtalet. Jag är så nervös att beslutet ska bli negativt och minsta lilla känns som att det kan förstöra..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp