Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering klar - omprövning

Om jag under 2025 tjänar väldigt mycket mer eller ärver pengar, då kan borgenärer "öppna" min avslutade skuldsanering från 2019 och få omprövning beviljad?
Det är detta nedan som Lasseman syftar på när han säger att en skuldsanering som är avslutad kan omprövas långt efter.
Det är endast den ekonomiska biten som har ett sista datum s a s.

Omprövning av ett beslut om skuldsanering​

48 § På ansökan av en borgenär vars fordran omfattas av skuldsaneringen får beslutet om skuldsanering upphävas eller, i fall som avses i 6 och 7, ändras beträffande det som har bestämts i en fråga som avses i 29 § 2-6, om

1. gäldenären har gjort sig skyldig till oredlighet mot borgenärer,

2. gäldenären har gjort sig skyldig till uppsåtligt försvårande av konkurs eller exekutiv förrättning,

3. gäldenären i hemlighet har gynnat någon borgenär för att inverka på skuldsaneringsfrågans avgörande,

4. gäldenären i sin ansökan om skuldsanering eller annars under ärendets handläggning medvetet har lämnat oriktiga uppgifter till men för borgenären,

5. gäldenären har lämnat oriktiga uppgifter till ledning för en myndighets beslut i fråga om skatt eller avgift som omfattas av skuldsaneringen eller inte har lämnat uppgifter trots att han eller hon är uppgiftsskyldig och detta har medfört att ett beslut blivit felaktigt eller inte fattats,

6. gäldenären inte följer betalningsplanen och avvikelsen inte är ringa, eller

7. gäldenärens ekonomiska förhållanden väsentligen har förbättrats efter beslutet om skuldsanering och detta beror på omständigheter som inte kunnat förutses vid beslutet.

I fall som avses i första stycket 7 ska ansökan göras inom fem år från dagen för inledandebeslutet eller, om en betalningsplan löper ut senare, senast den dag då planen löper ut.

Det är detta nedan som Lasseman syftar på när han säger att en skuldsanering som är avslutad kan omprövas långt efter.
Det är endast den ekonomiska biten som har ett sista datum s a s.

Så om min inkomst skulle öka från och med november 2024 och framåt kan de inte ompröva på den ekonomiska biten då min skuldsanering avslutas 31 oktober?

Så om min inkomst skulle öka från och med november 2024 och framåt kan de inte ompröva på den ekonomiska biten då min skuldsanering avslutas 31 oktober?
Nej just när det kommer till punkten om förbättrad inkomst så ska en sådan omprövning kommit in senast 31/10.

Min skuldsanering har slutdatum 31 oktober.
Så den 1 november och framåt resten av mitt liv kan borgenärer skicka in omprövningar?
Ja i teorin, men inte pga ökat betalutrymmen, utan andra grunder. Se skuldsaneringslagen.
Normalt inget att bekymra sig över

Ja i teorin, men inte pga ökat betalutrymmen, utan andra grunder. Se skuldsaneringslagen.
Normalt inget att bekymra sig över
Tack. Det var just delen om ökade inkomster jag blev förvirrad över.
Jag planerar söka nytt jobb och flytta när jag är klar och fick känslan att det är omöjligt på grund av omprövningar efter färdig sanering.

I fall som avses i första stycket 7 ska ansökan göras inom fem år från dagen för inledandebeslutet eller, om en betalningsplan löper ut senare, senast den dag då planen löper ut.

Jag blir nyfiken på den här formuleringen ovan som vi inte riktigt kunnat reda ut här utifrån TS situation där en borgenär inkommit med omprövning 2 dagar efter avslutad skuldsanering. Jag tolkar det som att sista meningen avser förlängt betalplan efter 5 år utifrån omprövningsbeslut. Inte att det gäller när man gör sista inbetalningen. T e x skusan avslutas 5 sept men sista inbetalningen görs i slutet av sept. Då ska väl inte tidsfristen gälla fram till 30 sept. Hur tolkar ni detta?

Sorry menar denna tråd när jag syftar till TS.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp