Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering klar i April - budget efter det?

Hej,
I april gör jag min sista inbetalning och att det är så nära nu är svårt att förstå. Det känns så otroligt skönt, som att kunna andas på nytt.
Jag har varit inne här och läst flera ggr under åren och hittar ofta bra råd och pepp, det har behövts då åren har varit kämpiga framförallt psykiskt. Jag ser väldigt positivt på framtiden och har bokat in ett möte med min bank för att prata om budget och sparande iom en förändrad ekonomin i maj.
Jag vill gärna höra tips och erfarenheter från andra som har genomgått en skuldsanering. Iom er förändrade ekonomi hur har ni lagt upp er nya budget och hur har ni lagt upp sparande?
Jag är novis på sparande men har förstått vikten av det under de här åren såklart. Så snälla har ni tips som ni kan dela med er för en sund och hållbar ekonomi efter SS så tar jag tacksamt emot

Tack på förhand!

Hej,
I april gör jag min sista inbetalning och att det är så nära nu är svårt att förstå. Det känns så otroligt skönt, som att kunna andas på nytt.
Jag har varit inne här och läst flera ggr under åren och hittar ofta bra råd och pepp, det har behövts då åren har varit kämpiga framförallt psykiskt. Jag ser väldigt positivt på framtiden och har bokat in ett möte med min bank för att prata om budget och sparande iom en förändrad ekonomin i maj.
Jag vill gärna höra tips och erfarenheter från andra som har genomgått en skuldsanering. Iom er förändrade ekonomi hur har ni lagt upp er nya budget och hur har ni lagt upp sparande?
Jag är novis på sparande men har förstått vikten av det under de här åren såklart. Så snälla har ni tips som ni kan dela med er för en sund och hållbar ekonomi efter SS så tar jag tacksamt emot

Tack på förhand!
Ha i åtanke att bankmannen är en säljare, inte en ekonomisk rådgivare.
Om du besöker x-bank så kommer denne inte rekommendera y-banks fonder, även om de kanske både är billigare och har historiskt bättre tillväxt.

Om du vill ha oberoende och neutrala råd så hade jag god erfarenhet av min kommuns ekonomi- och skuldrådgivare. Jag har dock hört att det kan vara lite beroende på vem man möter där för kvaliteten på informationen.

Som sägs ovan så är banktjänstemannen du möter en försäljare för sin bank, och hen kanske inte ger dig de råd och det stöd du behöver för att främja dina intressen.

Hej,

Tack på förhand!
Jag blev klar i april ifjol och från och med maj så sparar jag på två olika konton.
Dels i fonder (ISK via min bank Nordea) och dels ett ”vanligt” buffertsparande för oförutsedda händelser och nöje.
Jag sparar ca 25 % av min lön.
Jag tycker du gör helt rätt som bokat in möte på din bank.
Lycka till när du är klar och bra jobbat dessa år!

Senast ändrad:
Jag blev klar i april ifjol och från och med maj så sparar jag på två olika konton.
Dels i fonder (ISK via min bank Nordea) och dels ett ”vanligt” buffertsparande för oförutsedda händelser och nöje.
Hej. Jag har haft skuldsanering i 5 år. Har inte fått betala något alls. Inledandet var 18 januari 2018 och beslut 4 april 2018.
är det så att från och med imorgon raderad alla skulder som ingått eller hur fungerar det? När jag loggar in på borgenär så står skulden och det står sanering pågår? Ändras detta imorgon för det har gått 5 år från beslut ol inledande?
Tacksam om någon kan svara

Hej,

Tack på förhand!

Hej. Jag har haft skuldsanering i 5 år. Har inte fått betala något alls. Inledandet var 18 januari 2018 och beslut 4 april 2018.
är det så att från och med imorgon raderad alla skulder som ingått eller hur fungerar det? När jag loggar in på borgenär så står skulden och det står sanering pågår? Ändras detta imorgon för det har gått 5 år från beslut ol inledande?

Om man vill ha lite trygghet så hade jag jobbat i denna ordning där minst risk kommer först.

1. Öppna 2 banker.
Säg Swedbank och Nordea. Swedbank använder Mastercard, Nordea använder Visa. Så om ena strular har du andra alternativet. Om något av bankkonton strular eller det blir några konstigheter med papper i framtiden så har du den andra.

2. Spara ihop till 3 månadslöner direkt på ett bankkonto/sparkonto (1.5 månadslön på sparkonto på vardera bank)

3. Börja spara i fonder/obligationer tills du nått ditt mål och är nöjd med positionen. Sortera fonderna du vill ha från lägst risk till högst risk och börja med lägst risk. En indexfond eller Black Rocks largecap-fond ska ha större innehav och köpas /sparas i före en tillväxtfond av småbolag.

4. Övriga sparanden: aktier/krypto på avanza/binance eller annan högriskform. Här gäller samma sak. Aktier/krypto med lägre risk köper du först. Om du ex köper tesla och xpeng ska du ha mer tesla än xpeng, köper du bitcoin och solana ska du köpa bitcoin först och ha mer bitcoin än solana.

5. Lägenhet/bolag eller andra investeringar som kräver lån.

Gör upp en tydlig plan innan Maj och sortera den från lägsta risk till högsta risk. Se till att ha buffert och trygghet innan du tar på mer risk om målet är konstant sparande. Varje steg sorterar du också från lägst till högst risk och börjar där.

Min rekommendation för steg 1 är att öppna 2 bankkonton och samla till 2-3 månadslöner. 1-1.5 lön på vardera bank i sparkonto som buffert och som du inte rör i onödan före du tar på mer risk successivt.

PS: För din egen framtida säkerhet så skicka ett kort mail till alla smslånebanker, spelsidor och dylikt att du vill spärra ditt perssonnummer både för marknadsföring via mail/telefon/sms/post och för framtida lån/spel för all framtid hos alla era bolag i koncernen. Ex googla vivus mail, minifinans, creditstar, svenska spel, fairlo, expekt, slantar, bet365, lumify, credifi eller unibet mail osv. Alla du kommer på.

Sen maila dom kort med samma mall om namn, personnummer och säg att spärra ner dig permanent för att använda tjänsten på livstid inom alla era bolag i koncernen för spel/lån. tar en kväll vid datorn, men säkra din framtid från ev återfall (man vet aldrig om 3 år om det kommer en dålig period, då kan de va skönt att ha lagt in den säkerheten och minimera skadan redan nu) så att du aldrig mer kan röra dessa tjänster. Värt några timmars jobb. Även där du aldrig tagit lån/spelat så går det spärra tjänsten på personnummer för alltid. Var tydlig med att du bekräftar det med omedelbar verkan och är säker på din sak och att dom inte behöver fråga igen för bekräftelse.

Senast ändrad:
För mej försvann inte allt från ex inkasso på en gång. Vissa försökte också kräva betalt av restskuld så ha koll på det. Blev klar i maj-22 och hos några tog det fram på hösten innan skulderna försvann s a s. Även handelsbanken hade under hela min sanering fortsatt rapportera in ett lån till UC. Även där tog det fram på hösten innan det avslutades.

För mej försvann inte allt från ex inkasso på en gång. Vissa försökte också kräva betalt av restskuld så ha koll på det. Blev klar i maj-22 och hos några tog det fram på hösten innan skulderna försvann s a s. Även handelsbanken hade under hela min sanering fortsatt rapportera in ett lån till UC. Även där tog det fram på hösten innan det avslutades.

Det går ändå att spärra personnummret permananet från att använda deras produkter i framtiden. Då fortsätter man betala, men kan inte göra fler ansökningar någonsin igen. Men ja då blir ju steg 1 att bli av med dom restskulderna som är kvar innan man går vidare

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp