Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering, inledande

Jag vet att det finns massor av trådar gällande skuldsanering och jag har läst massor. Men sitter och är nervös och vill fråga ändå.

I tisdags fick jag ett förslag om betalplan.
I brevet stod det b la

”Du har fått ett förslag om skuldsanering
Jag skickar här ditt förslag om skuldsanering. Notera att det än så länge bara är ett utkast”

”Det är viktigt att du hör av dig, eftersom vi
kan skicka förslaget till övriga parter i ärendet först när du har godkänt det.”

Jag ringde igår och godkände förslaget. Och nu ska det då skickas ut till samtliga som jag har skulder till.
Hon sa att det kan dröja en-två månader innan besked. Är det då det slutgiltiga beskedet hon menade, att det om ca en-två månader vinner laga kraft?
Att det är under den här tiden som hon angav som borgenärerna isf behöver komma in med ev invändningar?
Jag avskyr att prata i telefon och blir väldigt stressad så jag vet inte om jag uppfatttade allt rätt

De skickar nu förslaget till de du har skulder hos. De har möjlighet att lämna invändningar men om de inte gör det utan bara godkänner att de har tagit emot förslaget kommer Kronofogden att bevilja saneringen. Om de har invändningar kan Kronofogden ändå bevilja saneringen. Om inga invändningar inkommer så får du ett beslut, tre veckor efter beslutsdatum vinner beslutet laga kraft. Jättelång väntan...

De skickar nu förslaget till de du har skulder hos. De har möjlighet att lämna invändningar men om de inte gör det utan bara godkänner att de har tagit emot förslaget kommer Kronofogden att bevilja saneringen. Om de har invändningar kan Kronofogden ändå bevilja saneringen. Om inga invändningar inkommer så får du ett beslut, tre veckor efter beslutsdatum vinner beslutet laga kraft. Jättelång väntan...
Tack för svar. Då får jag hoppas och hålla tummarna, lång väntan som sagt.

Tack för svar. Då får jag hoppas och hålla tummarna, lång väntan som sagt.
Mitt förslag skickades ut den 2 december, jag fick beslut den 8 januari så drygt en månad efter. Beslutet vann då laga kraft den 29 januari. Och sedan ett par dagar bara är mitt skuldsaldo 0 hos kronofogden eftersom alla skulder ingår i min sanering.

Hej ,

hur funkar de med inledande skuldsanering om ett lån är med en medlånetagare ?
Tas den skulden med i skuldsaneringen eller skrivs den bara över till medlånetagaren ?

Hej ,

Tas den skulden med i skuldsaneringen eller skrivs den bara över till medlånetagaren ?
Skulden kommer med i saneringen men medlåntagaren kommer att få fortsätta betala på skulden tills den är betald.

Hej ,

Jag hade en gemensam skuld för villan som jag inte längre äger. Då skickade långivaren in till inkasso när jag fick inledande sanering för att kräva halva skulden via saneringen. Lånet var på ca 800000kr och det krävde de via inkasso i saneringen. Saneringen blev avslagen efter inledande den gången.

Mitt förslag skickades ut den 2 december, jag fick beslut den 8 januari så drygt en månad efter. Beslutet vann då laga kraft den 29 januari. Och sedan ett par dagar bara är mitt skuldsaldo 0 hos kronofogden eftersom alla skulder ingår i min sanering.
Okej, då vet jag kanske på ett ungefär hur det ligger till med tiden. Jag får bara vänta och hoppas på att det går vägen sista biten också.

Okej, då vet jag kanske på ett ungefär hur det ligger till med tiden. Jag får bara vänta och hoppas på att det går vägen sista biten också.
Misstänker att du kan få vänta längre än så.. Jag fick förslag om skuldsanering i slutet av november och har fortfarande inte hört något sen dess. Min handledare sa också 1-2 månader, börjar bli nervig väntan nu!

Misstänker att du kan få vänta längre än så.. Jag fick förslag om skuldsanering i slutet av november och har fortfarande inte hört något sen dess. Min handledare sa också 1-2 månader, börjar bli nervig väntan nu!
Usch så jobbigt. Bara att fortsätta vänta då.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp