Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering, flyttar till billigare boende

Vad händer om man har skuldsanering och flyttar till ett billigare boende? Ska man anmäla det, blir det då automatiskt en omprövning eller beror det på hur mycket billigare det är?
En omprövning sker aldrig per automatik. Utan det är en aktiv handling från antigen dig eller de du är skyldig pengar.

Min uppfattning är att detta med att du själv ska ansöka om omprövning vid förbättrad ekonomi (inte bara försänrad) ser jag som en del i ens rehabilitering. Dvs man tar ansvar för att ha koll på hela sin ekonomi så pass mycket att man ser att:
Nu har jag så mkt mer kronor och ören över den sumnan jag ska ha enligt beslutet så nu ska jag göra rätt för mig och ansöka om att betala mer.

Den lägre gränsen när man har haft sanering i alla fall ett år är 4000 kr (till 5000 kr) efter skatt. Men jag själv har gått på 3000 kr.

Så vad blir ditt ökade betalutrymme? Det är det som du behöver ha koll på.

Hej. Har själv nu haft skuldsanering i drygt 1 år och ska byta till en lägenhet med mkt billigare hyra. Skrev och berättade det för min handläggare hos fogden. Svaret jag fick var att det inte görs en ändring då beslutet redan är gjort. Jag kan om jag vill göra en ny prövning. Jag valde att inte göra det då man inte vet hur det går och hur lång tid det tar och eftersom min handläggare svarat så har jag i alla fall gjort mitt.
Det är ditt ansvar som har skuldsanering att ompröva om din ekonomi blir väsentligt bättre eller sämre. Det görs ingenting per automatik, utan det är du som själv får ompröva om det är en väsentlig ändring. Risken som finns om du inte gör det är att en borgenär gör det.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp