Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering, flyttar till billigare boende

Det borgenärerna ser i kreditupplysningen är att du tjänat 90.000 kr mer på året brutto än du angett i ansökan. Slår man ut 90000/12 = 7500kr mer i månaden brutto är allt dom ser om dom inte kontaktar skatteverket för lönespec per månad.
Har svårt att se att skv lämnar ut denna infon till banker på deras begäran.

Har svårt att se att skv lämnar ut denna infon till banker på deras begäran.
https://www.skatteverket.se/privat/...komstuppgifter.4.35c34f651660af3747c4df0.html

- Här kan man logga in och runt 12e på månaden så uppdateras sidan från föregående månad med senaste lönen.
Nu är det en myndighet men jag vet att min handläggare på KF kunde se mina bruttolöner hos skatteverket för dom senaste månaderna direkt (Som du själv ser månad för månad om du trycker utbetalare istället för år)

Arbetsgivardeklarationen uppdaterades från att vara årlig för ett par år sedan till att den ska lämnas in varje månad sen 2019.

https://skatteverket.se/foretag/arb...vardeklaration.4.41f1c61d16193087d7fcaeb.html

"Du som är registrerad som arbetsgivare ska redovisa utbetalda ersättningar, avdragen skatt och arbetsgivaravgifter i en arbetsgivardeklaration för varje redovisningsperiod (månad för löneutbetalning)."

Jag kanske har fel: Men jag undrar om arbetsgivardeklarationen/inkomstuppgifterna per månad inte är offentliga uppgifter. Lite rörigt: Jag vet att reglerna ha ändrats lite senaste åren runt detta med hos Skatteverket och vad som ska vara offentliga uppgifter kring inkomst. Att KF kan se dessa uppgifter vid exempelvis omprövning vet jag dock

https://www.skatteverket.se/privat/...komstuppgifter.4.35c34f651660af3747c4df0.html

- Här kan man logga in och runt 12e på månaden så uppdateras sidan från föregående månad med senaste lönen.
Nu är det en myndighet men jag vet att min handläggare på KF kunde se mina bruttolöner hos skatteverket för dom senaste månaderna direkt (Som du själv ser månad för månad om du trycker utbetalare istället för år)

Arbetsgivardeklarationen uppdaterades från att vara årlig för ett par år sedan till att den ska lämnas in varje månad sen 2019.

https://skatteverket.se/foretag/arb...vardeklaration.4.41f1c61d16193087d7fcaeb.html

"Du som är registrerad som arbetsgivare ska redovisa utbetalda ersättningar, avdragen skatt och arbetsgivaravgifter i en arbetsgivardeklaration för varje redovisningsperiod (månad för löneutbetalning)."

Jag kanske har fel: Men jag undrar om arbetsgivardeklarationen/inkomstuppgifterna per månad inte är offentliga uppgifter. Lite rörigt: Jag vet att reglerna ha ändrats lite senaste åren runt detta med hos Skatteverket och vad som ska vara offentliga uppgifter kring inkomst. Att KF kan se dessa uppgifter vid exempelvis omprövning vet jag dock
Månadsuppgifter är inte offentliga.

Nu är det ju som sagt skillnad på KFM och en bank. Vilket var vad det handlade om.

Jag vill ju heller inte ta krf resurser i onödan, jag fick nekad omprövning för brutto 3500 mer i mån som var bestående = 42000 i ökning per helår som är bestående.

jag hade alltså inte ökning 60 000 + 42000 per år utan endast brutto 60 000 i totalt för året 2023 innan bestående löneökningen mars 2024.

så 60 000 * 0,225 (snitt skattesats för sthlm) = 13500

46500 i netto / 12 = 3875 kr i månaden som ej är bestående. Har läst ngnstans 4000-5000 mer per månad ska man ompröva om den är bestående.

min lön för 2024 kommer alltså vara lägre än 2023. Men är väl lika bra stt skicka in en ny omprövning för 2023. Har ju endå skickat in en omprövning som blev nekad för ökad lön så tycker ändå jag visar att jag vill göra rätt för mig.

Innan eller efter skatt?antar du syftar på efter skatt om drt avser ökad lön, Är med skatt 6000 brutto?
Hej. Har själv nu haft skuldsanering i drygt 1 år och ska byta till en lägenhet med mkt billigare hyra. Skrev och berättade det för min handläggare hos fogden. Svaret jag fick var att det inte görs en ändring då beslutet redan är gjort. Jag kan om jag vill göra en ny prövning. Jag valde att inte göra det då man inte vet hur det går och hur lång tid det tar och eftersom min handläggare svarat så har jag i alla fall gjort mitt.

Vad händer om man har skuldsanering och flyttar till ett billigare boende? Ska man anmäla det, blir det då automatiskt en omprövning eller beror det på hur mycket billigare det är?
Ska du flytta till hyresrätt? Tänk på att alla hyresvärdar inte godkänner att det finns en betalningsanmärkning. Kolla det först så du inte blir besviken . Lycka till !

Hej. Har själv nu haft skuldsanering i drygt 1 år och ska byta till en lägenhet med mkt billigare hyra. Skrev och berättade det för min handläggare hos fogden. Svaret jag fick var att det inte görs en ändring då beslutet redan är gjort. Jag kan om jag vill göra en ny prövning. Jag valde att inte göra det då man inte vet hur det går och hur lång tid det tar och eftersom min handläggare svarat så har jag i alla fall gjort mitt.
Ehmmm, helt korrekt av din fd handläggare att svara så. Beslutet är taget och hen går inte in och ändrar saker utan en omprövning.

Dvs det är DITT ansvar i DIN rehabilitering att ansöka om en omprövning baserat på att du har en möjlighet att betala MER per månad.

Att resonera så som du gör är att dels inte förstå vad skuldsanering innebär samt att lägga ansvaret utanför dig själv.

Ökar du ditt utrymme med 4000 kr och uppåt så söker du en omprövning. För du skulle ju rätt säkert söka omprövning om det ekonomi försämrades. Eller?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp