Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering, för och nackdelar?

Har haft utmätning i 11 år och det funkade bra men eftersom underhållsstödet inte räknades in i utmätningen så skets sig allt. Inget anstånd kunde beviljas förens jag blev sjukskriven i olika omgångar i livet men det är den sista långtidssjukskrivningen från 2021 som jag sökte anståd för underhållsstödet och kommer ansökan om anstånd fortsättningsvis framöver för att inte hamna i skuld hos kfm. Visste tyvärr inte om det tidigare, eller så tänkte jag helt enkelt inte på de. Hade jag vetat det att jag kunnat sökt anstånd då, dom gångerna jag varit sjukskriven i mitt liv, så hade det varit mycket mindre hos kfm gällande det. Sen andra orsaker såklart att jag drog på mig nya skulder med tiden, men framförallt underhållsstödet gjorde att jag la allt det till kfm sen snurrade den mardrömmen på. Så hoppas på ett slut, för ser bara fördel med skuldsanering och det är det enda rätta i min situation.

Senast ändrad:
vad hånder med all skulder inne på kronofogdens hemsidan när beslut ol skuldsanering vunnit laga kraft?

Har ställt den här frågan två gånger tidigare men glömt svaret :D

Jag har ETT lån där jag har en nära anhörig som medlånetagare. Den här personen har en ordnad ekonomi och så skall det förbli.

Men jag kommer kanske ha 50.000 kvar att betala på det lånet om jag skulle ansöka om skuldsanering och få det beviljat vad ska man göra med det lånet? Ska man ange det i sin skuldsaneringsansökan? Utgår ifrån att man måste betala alla 50.000 för att inte medlånetagaren ska drabbas negativt?

Har ställt den här frågan två gånger tidigare men glömt svaret :D

Jag har ETT lån där jag har en nära anhörig som medlånetagare. Den här personen har en ordnad ekonomi och så skall det förbli.

Men jag kommer kanske ha 50.000 kvar att betala på det lånet om jag skulle ansöka om skuldsanering och få det beviljat vad ska man göra med det lånet? Ska man ange det i sin skuldsaneringsansökan? Utgår ifrån att man måste betala alla 50.000 för att inte medlånetagaren ska drabbas negativt?
Din anhörig får betala på lånet tills det är betalt samtidigt som du betalar på det i din sanering.

& en annan grej. Räknas skulder som kommer innan inledande eller sen när man får det hela godkänt?

& en annan grej. Räknas skulder som kommer innan inledande eller sen när man får det hela godkänt?
Alla innan inledande.
Uppstår skulder mellan inledande och godkänt så ingår dom ej och de får betalas sidan om eller via löneutmätning och det blir svårt att klara.
Dessutom så är ny skuldsättning nog risk för icke beviljad sanering.

Senast ändrad:
Anmäler dom skulderna elektronisk eller är det pappersvägen? Ngn som vet

Vilka skulder ingår i en skuldsanering? Bara de som ligger hos KFM eller även sådana som ligger hos inkasso? Ställer frågan eftersom gothia inkasso håller på en skuld sen flera år och skickar inte in till kronofogden utan låter den bara ticka ränta. Har redan löneutmätning så lever på existensminimum därav att jag inte kan göra ngt åt den skulden gothia håller på

Vilka skulder ingår i en skuldsanering? Bara de som ligger hos KFM eller även sådana som ligger hos inkasso? Ställer frågan eftersom gothia inkasso håller på en skuld sen flera år och skickar inte in till kronofogden utan låter den bara ticka ränta. Har redan löneutmätning så lever på existensminimum därav att jag inte kan göra ngt åt den skulden gothia håller på
Alla lån, skulder som uppstått innan inledande bortsett från icke förfallna Csn
.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp