Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Ja, jag håller på att skrapa ihop till mina 25k för att starta AB. Men har levt med löneutmätning de senaste 1,5 åren så pengar finns inte i överflöd så att säga. Är skit rädd att KFM går in och plockar pengar för skatter och moms (har knappt 1000kr i fasta kostnader varje månad) så jag hamnar ännu värre i skiten.

Har såklart full ambition att betala in på mina skulder med allt som blir över. Skuldfri ska jag bli.

Jag har FA skatt för att kunna ta jobb på sidan av
Usch, ja det förstår jag. Självklart vill man göra rätt för sig men givetvis ser man till sitt eget hus också, vem skulle frivilligt göra sig bostadslös och utan mat...
Låter som att du har koll, har utmätningen pausats i samband med att du sade upp dig? Det bästa vore om du hann bilda AB så ingen långivare begär dig i konkurs före när de inser att de inte får några pengar av dig, även om jag förstår att 25k inte är något man bara hostar fram. Får du a-kassa och kan ha bolaget vilande?

Usch, ja det förstår jag. Självklart vill man göra rätt för sig men givetvis ser man till sitt eget hus också, vem skulle frivilligt göra sig bostadslös och utan mat...
Låter som att du har koll, har utmätningen pausats i samband med att du sade upp dig? Det bästa vore om du hann bilda AB så ingen långivare begär dig i konkurs före när de inser att de inte får några pengar av dig, även om jag förstår att 25k inte är något man bara hostar fram. Får du a-kassa och kan ha bolaget vilande?

Ja de stämmer att löneutmätningen har avslutats just nu eftersom jag har sagt upp mig. Jag hoppade direkt in i uppdrag så jag har redan börjat fakturera och jag har tryggad inkomst i ett par månader framöver i alla fall. Jag väntar besked när som helst om ett litet längre uppdrag.... om jag får de så kommer jag låna av mig själv för att starta AB.

urk nu blev jag alldeles skit rädd för personlig konkurs. Har inte tänkt på att de kan gå ”så snabbt”...

Ja de stämmer att löneutmätningen har avslutats just nu eftersom jag har sagt upp mig. Jag hoppade direkt in i uppdrag så jag har redan börjat fakturera och jag har tryggad inkomst i ett par månader framöver i alla fall. Jag väntar besked när som helst om ett litet längre uppdrag.... om jag får de så kommer jag låna av mig själv för att starta AB.

urk nu blev jag alldeles skit rädd för personlig konkurs. Har inte tänkt på att de kan gå ”så snabbt”...
Jag vill absolut inte skrämma dig men jag tror det kan vara klokt att försöka göra det så snabbt som möjligt, ursäkta om jag tjatar, men får borgenärerna nys om att inbetalningarna upphört pga egen uppsägning, och dessutom ser att du har en nybildad enskild firma tror jag risken är stor att det kan gå snabbt för att driva in pengar hårdare även om det i realiteten inte innebär någon vidare utdelning.

Visserligen bedöms det i domstol om jag inte misstar mig, där det kan falla till din fördel om det är ditt levebröd. Men PK är så förödande på så sätt att det inte tillför borgenärerna ett dugg egentligen och ändå görs det, men däremot innebära ett ofrivilligt näringsförbud för dig oavsett hur ljus firmans framtid ser ut och hur många uppdrag du än har på g.
Så om du kan låna av dig själv eller någon annan redan nu till ett AB, eller t.o.m. ta ett externt lån, hade jag utan tvekan gjort det.
Allra helst om du redan nu ser att intäkter kommer finnas.

Att dessutom ha eget AB när du väl har utmätning alt. skuldsanering öppnar ju även upp för lite okristliga dörrar till ett bättre leverne för den som är sån ;)

Senast ändrad:
Det är ingen fara att skrämma upp mig. Som jag har förstått de är det extremt ovanligt att försättas i personlig konkurs första steget brukar tydligen vara en ansökan om skuldsanering. Men klart att jag göra allt för att slippa hamna där. Mina skulder är inte oöverkomliga ca 500k och dessutom får jag tillbaka 40K på skatten i år :D

Skulle lätt kunna låna 25k till ett AB men inga banker vill låna ut pengar till mig. Har ingen familj heller som ställer upp :facejoy:

Men jag har sparat 5500kr hittills iaf! :D

Jag vill absolut inte skrämma dig men jag tror det kan vara klokt att försöka göra det så snabbt som möjligt, ursäkta om jag tjatar, men får borgenärerna nys om att inbetalningarna upphört pga egen uppsägning, och dessutom ser att du har en nybildad enskild firma tror jag risken är stor att det kan gå snabbt för att driva in pengar hårdare även om det i realiteten inte innebär någon vidare utdelning.

Visserligen bedöms det i domstol om jag inte misstar mig, där det kan falla till din fördel om det är ditt levebröd. Men PK är så förödande på så sätt att det inte tillför borgenärerna ett dugg egentligen och ändå görs det, men däremot innebära ett ofrivilligt näringsförbud för dig oavsett hur ljus firmans framtid ser ut och hur många uppdrag du än har på g.
Så om du kan låna av dig själv eller någon annan redan nu till ett AB, eller t.o.m. ta ett externt lån, hade jag utan tvekan gjort det.
Allra helst om du redan nu ser att intäkter kommer finnas.

Att dessutom ha eget AB när du väl har utmätning alt. skuldsanering öppnar ju även upp för lite okristliga dörrar till ett bättre leverne för den som är sån ;)

@Hoppfull2021 du verkar ha rätt koll på det här. Hur har du byggt upp ägarstrukturen i ett AB? Som skuldsatt är det ju inget vidare för AB:et att vara 100% ägare om jag har förstått det.

@Hoppfull2021 du verkar ha rätt koll på det här. Hur har du byggt upp ägarstrukturen i ett AB? Som skuldsatt är det ju inget vidare för AB:et att vara 100% ägare om jag har förstått det.
Haha jodå, har gjort många ovärderliga misstag genom åren men lärt mig massor. Är dessutom lite av en nörd på kryphål.

Jag har inget AB i dagsläget utan försatte det i frivillig kk pga Covid, däremot blev jag anställd av konkursförvaltaren att handlägga den själv, eftersom jag skött all bokföring och det var ju extremt intressant.
Men jag vill invänta min framtid och se hur det går med ev sanering osv först innan jag tänker på något nytt.
Gick in med personligt betalningsansvar för företagets skulder och ådrog mig ca 4-500tkr utöver de privata skulder jag redan hade och hoppas på bra förutsättningar för någon av saneringarna. Ironiskt nog blir det trots detta en prydlig kk med utdelning, och den är inte avslutad än. Hoppas att det faktum att företaget var väldigt välskött ska hjälpa mina chanser.

Att stå som ägare för ett AB är i sig inga problem som skuldsatt, banker nekar inte företagskonton osv men däremot om man vill tillföra kapital i bolaget, krediter eller lån. Om jag känner för att starta på nytt igen har jag familjemedlemmar i näringslivet som kan stå som ägare, och ha mig anställd som VD med fullmakt. Även om jag helst jobbar ensam såklart. Annars får jag väl helt enkelt vänta ett par år, alt bilda bolag under skuldsanering parallellt med jobb och bygga upp det långsamt utan kapitaltillskott utifrån tills jag är ”ren” igen. Fick en del av mitt företag som tack av konkursförvaltaren, på pappret köpt väldigt billigt som jag ev har att jobba utifrån.

I din sits låter det ju dock inte som att du kommer behöva den sortens inlånat kapital och i så fall är det ju inga problem anser jag. Även om du skulle behöva köpa in produkter eller tjänster exempelvis så får man väl köra förskottsbetalning eller liknande, men är ju väldigt ovanligt att det görs en koll på ägarna i företaget när AB är egen juridisk person.

Senast ändrad:
AB är ju inget absolut skydd mot att åka på skulderna personligen bör man ha med sig också.

Skuldsanering för företagare är väldigt få ärenden i det stora hela, kan inte tänka mig att någon här råkar vara en av de få

AB är ju inget absolut skydd mot att åka på skulderna personligen bör man ha med sig också.

Skuldsanering för företagare är väldigt få ärenden i det stora hela, kan inte tänka mig att någon här råkar vara en av de få
Att man kan bli personligt betalningsansvarig i ett AB är jag ett levande bevis på, ingen har väl påstått något annat. Dessutom räcker det att förbruka halva kapitalet utan att följa ordningen i aktiebolagslagen vilket inte är särskilt svårt om kapitalet endast ligger på 25tkr för personligt och/eller solidariskt ansvar.
Däremot är det ett skydd, om än inte ”absolut”, inför borgenärer som kan begära en enskild firma i personlig konkurs men inte i ett AB, en jämförelse som vi diskuterar i tråden.

Du får gärna utveckla varför du anser att ingen här verkar ha förutsättningarna för f-skuldsanering. Är det något som bör tolkas på något särskilt annorlunda och mystiskt sätt än vad som anges i lagen som kan vara bra att känna till?

Senast ändrad:
Att man kan bli personligt betalningsansvarig i ett AB är jag ett levande bevis på, ingen har väl påstått något annat. Dessutom räcker det att förbruka halva kapitalet utan att följa ordningen i aktiebolagslagen vilket inte är särskilt svårt om kapitalet endast ligger på 25tkr för personligt och/eller solidariskt ansvar.
Däremot är det ett skydd, om än inte ”absolut”, inför borgenärer som kan begära en enskild firma i personlig konkurs men inte i ett AB, en jämförelse som vi diskuterar i tråden.

Du får gärna utveckla varför du anser att ingen här verkar ha förutsättningarna för f-skuldsanering. Är det något som bör tolkas på något särskilt annorlunda och mystiskt sätt än vad som anges i lagen som kan vara bra att känna till?

Jag anser inget särskilt, jag menade att jag inte kan minnas någon som pratat om det i någon omfattning

Jag anser inget särskilt, jag menade att jag inte kan minnas någon som pratat om det i någon omfattning
Ok. Nej jag har inte sett någon annan här nämna det förutom jag, sedan vet jag inte om det är så eftersträvansvärt jämfört med vanlig egentligen. Formella sammangångar och förmodligen mycket mer tidskrävande granskning innan beslut, inga betalfria månader, stelare struktur i ändringar och lättare att häva osv.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp