- Meddelanden
- 22 468
- Mottagna reaktioner
- 15 939
- Poäng
- 10 747
Hur synd jag än tycker om din vän, så tycker jag faktiskt att han inte borde få skuldsanering utifrån den lilla informationen du ger. Jag skulle som den spelare jag är sätt en rejäl summa på att han kommer sitta i exakt samma situation igen då 5-10 år efter (nästa) avslutade sanering.
Men då har ju "samhället" åtminstone gett honom en chans.
Just i det här specifika fallet så tycker jag att allting det som du skriver stämmer ganska väl överens men problemet när du utgår ifrån dig själv är att du tjänar bra mycket mer än gemene man, precis som jag också gör. Men är du en ensamstående mamma med över en miljon i blanco på skyhöga räntor så kan du inte bli skuldfri inom 15 år utan skuldsanering.
Jag hade en liknande diskussion med en annan skribent om hur stor andel personer som återfaller i brottslighet efter avtjänat straff (var dryga hälften) men det är ju lite samma sak där, bara för att hälften återigen hamnar i klistret kan vi ju inte hålla alla inspärrade på livstid och för evigt.
Det är samma här, staten räcker ju ut en hand att ekonomiskt rehabilitera en person. Om personen sedan inte tar den chansen då är ju inte det statens problem.
Jag skulle aldrig få för mig att spela igen men med flera flera miljoner i skuld hade jag aldrig någonsin under några förutsättningar bli skuldfri, jag har för mig att det skulle ta över 200 år med mina räntor och försenade betalningar. Då är det väl rimligt att jag, som gammal spelmissbrukare får en chans? Om jag sedan skulle få ett återfall om 5 år eller 6 ja den risken finns ju men som sagt det är lite samma logik som att en läkare inte ska behandla någon för lugncancer bara för att människan skulle börja röka igen.
Staten har ett ansvar för sina medborgare när dom är sjuka och spelmissbruk är sedan 2018 en sjukdom. Precis som att du är deprimerad, schizofren, manodepressiv. You name it. Du är sjuk.
Som sagt, detta rör inte etta specifika fallet men ditt inlägg riktade ju sig till gemene man.