Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering en andra gång.

Fast ibland vill dom att det ska ha gått en viss tid om tex inte skäligheten uppfylls . Klart man hade sökt om igen hela tiden . Tror även du hade gjort det :)

Man ska så klart aldrig säga aldrig, men i det aktuella fallet som ts beskriver så känns det spontant som slöseri med tid.

Man ska så klart aldrig säga aldrig, men i det aktuella fallet som ts beskriver så känns det spontant som slöseri med tid.
Han har mått dåligt i flera år då han blev fast i spelmissbruk. Det är en psykisk sjukdom…. Så döm ingen då ni kanske inte förstår hur en människa kan må med psykisk ohälsa som även spelberoende kan ha.

Att leva på utmätning och rätt knapert livet ut är nog många som har svårt att acceptera och tror dom flesta försöker göra allt man kan för att få saneringen i ett sånt läge

Han har mått dåligt i flera år då han blev fast i spelmissbruk. Det är en psykisk sjukdom…. Så döm ingen då ni kanske inte förstår hur en människa kan må med psykisk ohälsa som även spelberoende kan ha.

Finns inget dömande i mitt inlägg.

Jag skulle ändå säga att det är ett ganska glasklart avslag.
När hade han skuldsanering senast? På 90talet skulle ju möjligen kunna vara något.

Då tror jag ändå på ett avslag.

Men du, du skriver ju att han först efter en skiljsmässa för 3 år sedan började spela och ta massa lån? Då har han ju knappt haft flera år på sig att gå och må dåligt över det också. Nu ÄR jag på ett väldigt dömande humör ikväll vilket är som att kasta sten i glashus då jag nog är en av de grövre spelmissbrukarna här, men börjar faktiskt bli ganska irriterad på alla som förutsätter att ska få skuldsanering så fort de satt sig i skiten -jag menar, hans tidslinje är ju extremt kort om han både hunnit bli grav spelmissbrukare från att aldrig ha spelat förr, lånat upp sig totalt, försökt göra allt för att lösa situationen själv och även hunnit ta hjälp och sluta spela?

Jag menar, om man tar flera lån med 10-15 års avbetalningstid och sen springer och gråter och kräver skuldsanering för att man kommer vara skuldsatt ”orimligt lång tid”, så borde precis varenda människa som tar lån ha rätt till skuldsanering -det är ju det avtalet man ingått, att de ska betalas av på x antal år. Att man kommer leva med sämre ekonomi under de åren är liksom självklart.

Senaste månaderna har jag av olika anledningar haft kontakt med runt tio personer som genomgår eller är på väg att påbörja skuldsanering - alla utom en spelar fortfarande. Jag är helt för att man ska få chansen till sanering pga spelmissbruk, men efter denna personliga insyn tycker jag nog att kontrollen/bedömningen av att man är spelfri borde vara mycket hårdare. För grejen är, att om 5-10 år så kommer dessa vara i samma situation igen, och då inte ha någon möjlighet till sanering igen och då kommer dessa samma personer klandra KFM för att de fick sanering ”för lätt”, ”de var inte redo” ”har man inte rätt till en andra chans”.

Hur synd jag än tycker om din vän, så tycker jag faktiskt att han inte borde få skuldsanering utifrån den lilla informationen du ger. Jag skulle som den spelare jag är sätt en rejäl summa på att han kommer sitta i exakt samma situation igen då 5-10 år efter (nästa) avslutade sanering.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp