Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering efter misslyckad skuldsanering?

Någon som haft det? Jag misslyckade min skuldsanering pga att elkostnaderna gick upp 700% och att jag hade övriga läkarkostnader utanför högkostnaddskyddet och kunde inte betala. Blev upphävd och överklagan nekad.

Sökte igen och fick inledande igen. Har psykiska och fysiska kroniska sjukdomar och förtidspensionär. 33 år gammal. Stor chans endå att få avslag efter inledande pga att jag redan misslyckad skuldsanering tidigare?

Det finns ingen statistik på det men du har ju betydligt större chans till avslag än en som inte bränt en skuldsanering nyligen

Det finns ingen statistik på det men du har ju betydligt större chans till avslag än en som inte bränt en skuldsanering nyligen
Synd att det är format sådär. Övriga myndigheter brukar ta hänsyn till olika situationer. Ganska sjukt att elen skulle ingå i normalbeloppet då när elräkningen var nästan hela normalbeloppet

Någon som haft det? Jag misslyckade min skuldsanering pga att elkostnaderna gick upp 700% och att jag hade övriga läkarkostnader utanför högkostnaddskyddet och kunde inte betala. Blev upphävd och överklagan nekad.

Sökte igen och fick inledande igen. Har psykiska och fysiska kroniska sjukdomar och förtidspensionär. 33 år gammal. Stor chans endå att få avslag efter inledande pga att jag redan misslyckad skuldsanering tidigare?
Hur kommer det sig att du inte ansökte om omprövning när dina kostnader ökade? Hur länge hade du haft skuldsanering? Har läst här att det är mycket svårt att få skuldsanering en andra gång och brukar bli avslag. Så lite hoppingivande är det tycker jag att du ändå fått inledande och inte avslag direkt.

Synd att det är format sådär. Övriga myndigheter brukar ta hänsyn till olika situationer. Ganska sjukt att elen skulle ingå i normalbeloppet då när elräkningen var nästan hela normalbeloppet
Man följer bara lagen som den är..
Hur gick omprövningen du begärde när det inte gick ihop?

Man följer bara lagen som den är..
Hur gick omprövningen du begärde när det inte gick ihop?
Jag gjorde omprövning när elen gick upp. Fick aldrig svar sedan pga att jag inte betalade så anmälde någon geldenär in. Skuldsaneringen upphävd trotts att jag kunde betala hela saknade summan.

skrev samma i överklagan till tingsrätten. Fick också avslag där direkt. Blev sur att dom skrev i domen att jag typ slarvat stort och har ingen ursäkt när jag bifogat före och efter kostnaderna på elen samt sjukvårdskostnaderna utanför högkostnaddskyddet. Dom kunde ju dock inte ta hänsyn till el kostnaderna pga att el ingår i normalbeloppet.

Men du hur långt in var du? Hur många betalningar missade du?

Tolkat jag dig rätt om du inte betalade. Fast du hade pengarna?

Du är medveten om att man ska fortsätta betala även om man begärt omprövning?

Tolkat jag dig rätt om du inte betalade. Fast du hade pengarna?

Du är medveten om att man ska fortsätta betala även om man begärt omprövning?
Hade inte pengarna att kunna betala skuldsaneringen. Det var betala elen och få mat av föräldrar eller betala kronofogden och få elen avstängd. Jag ringde fogden och förstod enligt personen jag pratade med att jag skulle omedelbart begära omprövning och att jag inte skulle betala under tiden jag väntade svar. Självklart få jag vet reglerna tydligt numera så vet jag att detta var något missförstånd.

Liksom hade jag vetat att det var svårt att få skuldsanering en andra gång eller att den hade blivit upphävd hade jag skitit i elen och levt dom stenåldern.

hade möjlighet att återbetala allt i efterhand då efter ca 8 månader hade elen gått tillbaka till normalbelopp och jag plötsligt hade hela normalbeloppet igen + hyfsad buffert

Hade inte pengarna att kunna betala skuldsaneringen. Det var betala elen och få mat av föräldrar eller betala kronofogden och få elen avstängd. Jag ringde fogden och förstod enligt personen jag pratade med att jag skulle omedelbart begära omprövning och att jag inte skulle betala under tiden jag väntade svar. Självklart få jag vet reglerna tydligt numera så vet jag att detta var något missförstånd.

Liksom hade jag vetat att det var svårt att få skuldsanering en andra gång eller att den hade blivit upphävd hade jag skitit i elen och levt dom stenåldern.

hade möjlighet att återbetala allt i efterhand då efter ca 8 månader hade elen gått tillbaka till normalbelopp och jag plötsligt hade hela normalbeloppet igen + hyfsad buffert
Oj det är många månader utan att betala. Inte konstigt att din sanering blev upphävd. Den du pratade med verkar inte ha haft koll alls. Självklart skulle du fortsatt betala så mkt du kunnat under tiden du väntade på svar på omprövningen. Bättre lite grann än inget alls..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp