Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering deluxe - Vägen till frihet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej Alla !

Äntligen har man fått inledande skuldsanering.

Vi kommer nu att fortsätta utreda ditt skuldsaneringsärende. Det gör vi genom kontakter med dig, med dem du är skyldig pengar och genom kontakter med andra myndigheter, till exempel Försäkringskassan och Skatteverket. Därefter skriver vi ett förslag om skuldsanering, som vi skickar till dig för godkännande.

Jag menar vad händer sedan ?

Jag menar att det är självklart att långivarna kommer motsätta sig mot min skuldsanering.

Ni som har fått inledande skuldsanering, vad händer sedan ?
Varför är det självklart att borgenärerna ska motsäga sig din skuldsanering? Det som händer sen är det dom skriver ovan. Dom ska utreda och sen ge ett förslag till dig som du ska godkänna. Är det borgenärer som motsäger sig så kan kfm handläggaren godkänna skuldsaneringen ändå.

Hej Alla !

Vi kommer nu att fortsätta utreda ditt skuldsaneringsärende. Det gör vi genom kontakter med dig, med dem du är skyldig pengar och genom kontakter med andra myndigheter, till exempel Försäkringskassan och Skatteverket. Därefter skriver vi ett förslag om skuldsanering, som vi skickar till dig för godkännande.

Jag menar att det är självklart att långivarna kommer motsätta sig mot min skuldsanering.

Nu är det bara att vänta på förslaget, jag väntar fortfarande efter 7 veckor. Avslag kan komma om handläggaren hittar nått som inte stämmer med det du uppgivet tex.
En långivare kan motsätta sig förslaget om de anser att du inte gjort det du ska, tex förhandlat om ränta osv eller de tycker de får för lite i saneringen . Det finns oändligt många saker som kan påverka ett slutgiltigt besked om sanering, inget ärende är det andra likt.

Hej Alla !

Det med kontakt med andra myndigheter kan jag inte komma ihåg att det stod i mitt Inledandebrev.

Du kanske inte var skyldig försäkringskassan och skatteverket pengar?
Nej det var jag inte men jag tolkar det som att de kollar upp inkomst och bidrag mm och inte om man är skyldig dom pengar för det kommer fram ändå.

Då kanske handläggaren frågar om det. A-kassan får man inget för men man kan fråga den a-kassa du tillhör om de kan sänka avgiften vid inledande och sanering.
Min a-kassa är sänkt till 62 kr/mån så länge jag har utmätning, kanske kan gälla för den som har sanering oxå m lite tur.

Senast ändrad:
Nu är det bara att vänta på förslaget, jag väntar fortfarande efter 7 veckor. Avslag kan komma om handläggaren hittar nått som inte stämmer med det du uppgivet tex.
En långivare kan motsätta sig förslaget om de anser att du inte gjort det du ska, tex förhandlat om ränta osv eller de tycker de får för lite i saneringen . Det finns oändligt många saker som kan påverka ett slutgiltigt besked om sanering, inget ärende är det andra likt.

Det här med förhandla räntan. Man undra vart gränsen går. Jag har i åratal försökt göra samlingslån på lån. Jag har kontaktat vissa aktörer om att få pausa / betala dubbelt nästa månad osv. Men rent krasst har jag ju inte orkat ringa runt till alla å bett om å sänka räntan. När man fått några bestämda nej. Så ger man ju upp också. Å vart finns "bevisen"? Är ju knappast så dom letar telefonsamtal eller mailhistorik. Eller är det på den nivån när kronofogden ska kolla om man verkligen gjort allt?

Det här med förhandla räntan. Man undra vart gränsen går. Jag har i åratal försökt göra samlingslån på lån. Jag har kontaktat vissa aktörer om att få pausa / betala dubbelt nästa månad osv. Men rent krasst har jag ju inte orkat ringa runt till alla å bett om å sänka räntan. När man fått några bestämda nej. Så ger man ju upp också. Å vart finns "bevisen"? Är ju knappast så dom letar telefonsamtal eller mailhistorik. Eller är det på den nivån när kronofogden ska kolla om man verkligen gjort allt?
De kan kolla historiken på meddelande, deser om du begärt betalningsfri månad osv.

Varför är det självklart att borgenärerna ska motsäga sig din skuldsanering? Det som händer sen är det dom skriver ovan. Dom ska utreda och sen ge ett förslag till dig som du ska godkänna. Är det borgenärer som motsäger sig så kan kfm handläggaren godkänna skuldsaneringen ändå.
Jag menar borgenärerna förlorar pengar på en skuldsanering medan löneutmätning bara fortlöper.

Du sa att de skall utreda och ge ett förslag.

Förslag på vad ?

Jag menar att jag redan fått beslut om betalningsutrymme på inledande skuldsanering.

Jag försökte och till och med min skuldrådgivare försökt förhandla med långivarna, men det var helt omöjligt.

Sen försökte vi förhandla med inkasso istället, de var snälla i början och vissa kunde man frysa räntan och hos vissa kunde man endast betala på räntan,

Men efter 6 månader så var det andra toner hos inkasso bolagen, de ville höja avbetalningarna till det dubbla och till slut var det bara kasta in handduken.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp