Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering, ca 1 år kvar, höjd inkomst

Hej!

Blev beviljad skuldsanering för 3 år sedan. Jag har sedan dess varit sjukskriven med en inkomst baserad på en 80%ig tjänst så därav en mycket låg sjukpenning om under 11000 efter skatt varje månad. Bor själv med husdjur och en hyra på 7000 osv.

Skuldsaneringen förkortades och ska vara klar i Maj 2026 (men det står i kursivt något om Maj 2027 som jag inte förstår, antar det är att jag bara ska ”betala” tills 2026 men saneras till 2027?)

Dock beslöts det att jag inte ska betala något då jag inte har något betalningsutrymme.

Jag ansökte dock (och beviljades) om skuldsaneringen innan jag hade någon obetald räkning eller något hos inkasso, så det var aldrig prat om någon löneutmätning, kanske underlättade det för mig.

Har alltså inte märkt av min skuldsaneringen ”negativt” så mycket eftersom jag inte behöver betala något utan den är bara fantastisk och jag är evigt tacksam.

I korta perioder har jag försökt att arbeta. Jag har ringt och frågat KFM hur jag ska göra, de har svarat att jag inte behöver ansöka om förhöjd inkomst förrän inkomsten är förhöjd och stabil 6 månader i sträck vilket den aldrig lyckats bli innan jag blivit sjukskriven igen…

Jag har nu fått en heltidstjänst som jag tror att jag kommer klara av att arbeta. Min fråga är om jag ska anmäla den förhöjda inkomsten om 6 månader som min handläggare sa?
Undrar även om risken finns nu att de kommer förlänga till Maj 2027?

På hemsidan står det att de inte gör det om man själv anmäler höjd inkomst, men då är det ju förlängd betalning som ”straff” det står om, inte riktigt som i min sits där man redan blivit skonad med förkortad tid.
Någon som har egen erfarenhet av detta?

Jag har ju levt under existensminimum i över 3 år och skulle verkligen vilja kunna betala min egen mat och husdjurens mat (har dessa år fått tigga, tigga, tigga).

Hej,

en skuldsanering pågår (oavsett) i fem år.
Betalningsanmärkningen ligger kvar från datumet skuldsaneringen inleddes, fram till och med fem år senare. Och de flesta som har en skuldsanering lever på existensminimum.

Hade jag varit du så hade jag ringt till KFM och berättat att jag erbjudits en tjänst på heltid som jag tror att jag kommer att klara av, för att vara på den säkra sidan. Ber dem dig att ringa igen om sex månader, ja då gör du så. Jag uppfattar när jag läser att du har en förhoppning om att du kommer ha en stadigvarande ökad inkomst i över sex månader (provanställning går dessutom vidare till tillsvidareanställning om inget annat sker som att arbetsgivaren inte vill av någon anledning ge dig anställning). Om det är så att du kommer tjäna mer så får du komma ihåg att saneringen faktiskt pågår i fem år (oavsett vad eller om du betalar) och om du får betalningsutrymme så kommer du eventuellt behöva betala, något.
Försök att se det som att det faktiskt är viktigt att göra rätt för sig.
Lånen har tagits, förmågan att betala tillbaka har inte varit som önskad på grund av de anledningar du har. Du har fått beviljad skuldsanering med villkoren att om inkomsten ändrar sig så ska du meddela detta. Att få längre betalningstid är inget straff, du kommer fortfarande att se ett slutdatum och efter det är det din tur att ”leva” igen, men denna gång med ett ekonomiskt medvetande, utan att känna att du behöver tigga.

Det du kan göra är ju också att gå till Budget- och skuldrådgivare i din kommun om du upplever att du behöver tigga för det är inte det som är meningen med en skuldsanering (tror jag). Jag tror att en skuldsanering ska rehabilitera oss från det vi inte uppfattat händer med vår ekonomi och oss som människor om vi inte tar hand om vår ekonomi.

Hoppas att det går fint för dig.

Hej,

en skuldsanering pågår (oavsett) i fem år.
Betalningsanmärkningen ligger kvar från datumet skuldsaneringen inleddes, fram till och med fem år senare. Och de flesta som har en skuldsanering lever på existensminimum.

Hade jag varit du så hade jag ringt till KFM och berättat att jag erbjudits en tjänst på heltid som jag tror att jag kommer att klara av, för att vara på den säkra sidan. Ber dem dig att ringa igen om sex månader, ja då gör du så. Jag uppfattar när jag läser att du har en förhoppning om att du kommer ha en stadigvarande ökad inkomst i över sex månader (provanställning går dessutom vidare till tillsvidareanställning om inget annat sker som att arbetsgivaren inte vill av någon anledning ge dig anställning). Om det är så att du kommer tjäna mer så får du komma ihåg att saneringen faktiskt pågår i fem år (oavsett vad eller om du betalar) och om du får betalningsutrymme så kommer du eventuellt behöva betala, något.
Försök att se det som att det faktiskt är viktigt att göra rätt för sig.
Lånen har tagits, förmågan att betala tillbaka har inte varit som önskad på grund av de anledningar du har. Du har fått beviljad skuldsanering med villkoren att om inkomsten ändrar sig så ska du meddela detta. Att få längre betalningstid är inget straff, du kommer fortfarande att se ett slutdatum och efter det är det din tur att ”leva” igen, men denna gång med ett ekonomiskt medvetande, utan att känna att du behöver tigga.

Det du kan göra är ju också att gå till Budget- och skuldrådgivare i din kommun om du upplever att du behöver tigga för det är inte det som är meningen med en skuldsanering (tror jag). Jag tror att en skuldsanering ska rehabilitera oss från det vi inte uppfattat händer med vår ekonomi och oss som människor om vi inte tar hand om vår ekonomi.

Hoppas att det går fint för dig.

tack, då kommer dom alltså förlånga tiden.

Om jag ändå ska betala i 2 år istället för 1 år kan jag lika gärna gå ner i tjänst för jag ser ingen mening med att jobba heltid och ändå komma ner på den summan när jag riskerar att bli sjuk igen av stressen utan någon morot.
det är ingen provanställning.

Rätt för mig har jag inte sagt att jag inte ska göra. Då har du missförstått inlägget.

Hej igen,

nejdå jag tror verkligen att du vill göra rätt för dig, i skrift blir det hårdare så jag ber om ursäkt.

Ring till KFM och gör som de säger oavsett, så skriver du upp vem du har pratat med, vad hen har sagt och datum.
Allt gott!

Hej igen,

nejdå jag tror verkligen att du vill göra rätt för dig, i skrift blir det hårdare så jag ber om ursäkt.

Ring till KFM och gör som de säger oavsett, så skriver du upp vem du har pratat med, vad hen har sagt och datum.
Allt gott!
Försökt ringa hela veckan men når inte fram pga för många som ringer..

Det står att om man höjer ca 4000-5000 mer eller om det är kort tid kvar på ens sanering (vet inte vad som räknas som kort) så brukar de inte göra någon ändring.
Därför jag funderar på att ta tjänstledigt istället en viss procent och inte tjäna för mycket och sen skicka in ansökan om höjd inkomst.. Skulle vara så surt att börja betala för en heltidslön och så blir jag ändå kanske sjukskriven snart igen. Inte klarat heltidsjobb sedan 2014, och då var det bara en kort period… suck

Försökt ringa hela veckan men når inte fram pga för många som ringer..

Det står att om man höjer ca 4000-5000 mer eller om det är kort tid kvar på ens sanering (vet inte vad som räknas som kort) så brukar de inte göra någon ändring.
Därför jag funderar på att ta tjänstledigt istället en viss procent och inte tjäna för mycket och sen skicka in ansökan om höjd inkomst.. Skulle vara så surt att börja betala för en heltidslön och så blir jag ändå kanske sjukskriven snart igen. Inte klarat heltidsjobb sedan 2014, och då var det bara en kort period… suck

Att aktivt göra så borgenärerna får mindre betalt kan straffa sig ordentligt, bara så du är medveten om det.

tack, då kommer dom alltså förlånga tiden.

Om jag ändå ska betala i 2 år istället för 1 år kan jag lika gärna gå ner i tjänst för jag ser ingen mening med att jobba heltid och ändå komma ner på den summan när jag riskerar att bli sjuk igen av stressen utan någon morot.
det är ingen provanställning.

Rätt för mig har jag inte sagt att jag inte ska göra. Då har du missförstått inlägget.
Det är ingen stor risk att din betalplan förlängs om du själv omprövar skulle jag säga då du redan har en förkortad betalplan på 4 år.
Däremot så kanske du får betala fram tills din 4-åriga betalplan är klar om du nu tjänar så pass mycket mer.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp