Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering + arv

Tja.

Jag har haft pågående skuldsanering sedan 2021.
Den pågår till februari 2026. Dvs ca 1 år kvar. Jag betalar ca 8000:-/mån.

Idag fick jag papper på en boupptäckning där min sedan många år avlidne fars dåvarande fru gått bort.

Den skall äga rum i slutet på november.
Mitt minne är lite oklar vad som sades då far gick bort för typ 20 år sedan. Men tror mig veta att det är ett arv i 150K klassen eventuellt.

Vad gäller och vad bör jag göra? Har läst mig till ett rättsfall där hovrätten ansåg att 400000:- var för mycket för att inte upphöra sanering.

Om jag begär omprövning på vanlig löneökning vid årsskiftet nu, jag har nog plussat 4000:- i lön de senaste 2 åren(hade en omprövning 2023).
Väntetiden står som 5 månader.

Och om jag begär omprövning med arvet som bas, ryker allt då?

Hjälp mig.

Tja.

Jag har haft pågående skuldsanering sedan 2021.
Den pågår till februari 2026. Dvs ca 1 år kvar. Jag betalar ca 8000:-/mån.

Idag fick jag papper på en boupptäckning där min sedan många år avlidne fars dåvarande fru gått bort.

Den skall äga rum i slutet på november.
Mitt minne är lite oklar vad som sades då far gick bort för typ 20 år sedan. Men tror mig veta att det är ett arv i 150K klassen eventuellt.

Vad gäller och vad bör jag göra? Har läst mig till ett rättsfall där hovrätten ansåg att 400000:- var för mycket för att inte upphöra sanering.

Om jag begär omprövning på vanlig löneökning vid årsskiftet nu, jag har nog plussat 4000:- i lön de senaste 2 åren(hade en omprövning 2023).
Väntetiden står som 5 månader.

Och om jag begär omprövning med arvet som bas, ryker allt då?

Hjälp mig.
Du ska inte enbart ha fått 4000 mer i lön ut varje månad. Dina omkostnader ska också ha stått still så att du har 4000:- mer över i månaden.

Ett arv är svårt. Om du får ett såpass stort arv att det kan täcka dina skulder så kan det vara så att din sanering avbryts. Ett arv på 150,000 lär dock inte vara stort nog att täcka dina skulder.

du är rätt långt in i din sanering och det är inget återkommande belopp. Vet inte om man får engångs belopp så långt in i sin sanering men eventuellt så får du betala in det som ett engångsbelopp.

Jag är i samma sits, kommer få ett arv efter en av mina föräldrar som avlidit. Hen hade inga materiella tillgångar och vad jag vet ingen större summa sparad heller. Men det kan eventuellt röra sig om 40-50.000kr som kommer betalas ut. Är jag skyldig att rapportera in detta eller kan jag låta det glida under radarn?

Finns inget som säger att någon får reda på att du fått ett arv om man nu inte är skyldig sin bank pengar. Dem ser ju vad som händer på ditt konto.

Så vill man vara lurig kan man bara låta bli att rapportera det.

Finns inget som säger att någon får reda på att du fått ett arv om man nu inte är skyldig sin bank pengar. Dem ser ju vad som händer på ditt konto.

Så vill man vara lurig kan man bara låta bli att rapportera det.
Banken har jag inte någon skuld till. Men jag kommer att rapportera in det ändå, tänk om man faller på det där!

Banken har jag inte någon skuld till. Men jag kommer att rapportera in det ändå, tänk om man faller på det där!
Jag hade gjort likadant! Känns dumt att eventuellt sabba en skuldsanering för något sådant.

Helt upp till dig vilken risk du vill ta. Som Lock säger.
Chanserna är relativt låga att du blir omprövad på arv förutsatt du inte har din bank som borgenär.
Men det är inte heller 0%

Om du förmodan blir omprövad så behöver det inte betyda att du tappar saneringen heller utan det kanske går att hitta en lösning med längre betalplan, betala in engångsbelopp etc - Även om det inte ser bra ut.

Om det var i min situation in på år 3,4 så hade jag tagit emot pengarna utan att skicka omprövning. Då hade jag litat på systemet att OM det mot förmodan blir omprövning från borgenär så försvinner inte hela skuldsaneringen för 150.000.
Hade det vart 300-400-500.000 hade jag nog illa omprövat. Men 150.000 känns lite ringa för att tappa laga kraft, rent spontant.

Men det är inget råd jag kommer ge någon annan då det är så mycket på egen risk. Frågar någon mig skulle jag säga att jag rekommenderar att följa reglerna och göra en omprövning medveten om min dubbelmoral och ovilja att lämna ifrån släktpengar till Lumify och andra skumraskbanker.

Borgenärer har en sagolik förmåga att hitta bouppteckningar. Jag har inte listat ut hur det går till, dom går ju begära ut men hur dom kopplar det till den som ska ärva vet jag inte.
Vissa borgenärer är bättre än andra. Skulle utan tvekan ompröva pga arvet

Borgenärer har en sagolik förmåga att hitta bouppteckningar. Jag har inte listat ut hur det går till, dom går ju begära ut men hur dom kopplar det till den som ska ärva vet jag inte.
Vissa borgenärer är bättre än andra. Skulle utan tvekan ompröva pga arvet
Finns väl databaser som uppdateras vartefter någon gått bort, då är det inte så långt bort att också begära ut de uppteckningarna och samköra med sitt register?

Finns väl databaser som uppdateras vartefter någon gått bort, då är det inte så långt bort att också begära ut de uppteckningarna och samköra med sitt register?

Något sånt kanske men det måste vara mycket manuellt, det finns inte direkt någon mall så alla bouppteckningar ser likadan ut.
Och skatteverket tillåter inte att man söker bakvägen, alltså typ "står lasse med Som dödsbodelägare?"

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp