Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering arv bolån

Hej!

Jag och min sambo har båda skuldsanering och nu kommer min sambo snart få ett arv, vi ska självklart göra en omprövning men min fråga är om någon vet om man får behålla något av det eller om man kan motivera på något sätt så de låter oss behålla något?

Min andra fråga är angående bolån. Vi fick en betalplan på 3 år. Kan man efter dessa 3 år få bolån eller måste saneringen vara helt klar dvs 5 år?

Jag och min sambo har båda skuldsanering och nu kommer min sambo snart få ett arv, vi ska självklart göra en omprövning men min fråga är om någon vet om man får behålla något av det eller om man kan motivera på något sätt så de låter oss behålla något?

Om ni har skuldsanering och förväntas få ett arv snart, vill man inte få bort skulderna asap då? Förstår inte riktigt ert resonemang.

Min andra fråga är angående bolån. Vi fick en betalplan på 3 år. Kan man efter dessa 3 år få bolån eller måste saneringen vara helt klar dvs 5 år?

Min uppfatting så sitter det kvar i 5 år, men kanske man kan söka hos typ Bluestep efter 3 år om ni är skuldfria men ta inte mitt ord på det. Lättast är väl att fråga en skuldrådgivare om ingen här varit i samma sits som ni.

Arvet i fråga kommer inte täcka skulderna utan bli som en extra betalning i sådant fall eller ändrad betalplan antar jag, men vet inte säkert. Det ja undrar är om man på någotvis kan motivera till handläggaren att vi kan få behålla en del av arvet?

När vi frågar handläggaren så får vi bara till svar att bedömningen görs från fall till fall. Då borde man rimligen kunna motivera till varför man skulle kunna behålla en del av arvet annars känns det ju lite som ett lotteri beroende på vilken handläggare man har.

Hej!

Anmärkningen sitter ju kvar i 5 år, kanske försvårar att få bolån då.

Sanering pågår i 5år. Tiden för omprövning om ekonomin förbättras är så lång. Så även om man är klar med sin betalplan kan man få betala mer om ekonomin skulle förbättras.

Det ja undrar är om man på någotvis kan motivera till handläggaren att vi kan få behålla en del av arvet?
Ställ dig frågan Varför ska ni behålla arvet om ni har en skuldsanering? Och vilka argument kan ni föra som skulle tala för er fördel i en sådan diskussion?

Ställ dig frågan Varför ska ni behålla arvet om ni har en skuldsanering? Och vilka argument kan ni föra som skulle tala för er fördel i en sådan diskussion?

ja, det är ju det jag undrar. Vad jag har hört får en del behålla allt, en del får behålla en liten del och andra måste betala allt. Åter till mig fråga vad är det som kan avgöra huruvida man ska betala eller behålla?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp