Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering ansökan: Behövs personligt brev eller räcker online-formuläret?

Fyllde precis i ansökan om skuldsanering på kf hemsida.

Noterade att jag ingenstans kunde skriva något personligt brev? Utan det var bara frågor och rutor att bocka i.
Är det bättre att gå till skuldrådgivare och därifrån söka? Är det någon skillnad?
Eller ska man bara vänta här nu i 8 månader och hoppas på det bästa?

Senast ändrad:

Noterade att jag ingenstans kunde skriva något personligt brev? Utan det var bara frågor och rutor att bocka i.
Är det bättre att gå till skuldrådgivare och därifrån söka? Är det någon skillnad?
Inget behov av personligt brev längre.
Dem ringer dig och pratar när det är dags.

Suttit och skissat på ett brev nu ett tag men det är onödigt då?

https://kronofogden.se/e-tjanster-och-blanketter/blanketter/2021-06-29-ansokan-skuldsanering

I ansöksningsformulär under punkt 13 så står det att man kan svara i personligt brev.

Visa bilaga 55841765127793284.png

Vet att folk rekommenderar olika. Men jag rekommenderar starkt att skicka ett personligt brev.
Det kan hjälpa väldigt mycket och man har bättre chanser att bli beviljad i många fall. Jag skickade ett personligt brev och det hjälpte handläggaren fatta ett bra beslut. Jag vet även andra exempel som det hjälpt här på forumet.

Vill du så går det också att komplettera till sin ansökan i senare skede. Bara det görs innan ansökan hanteras om ca 8 månader.

Kronofogden
FE 100 Skuldsanering
106 65 Stockholm

Komplettering - Skuldsaneringsärende med diarienummer:
S-XXXXX-XX

Här är lite av exempel jag skrivit ner på vad man kan ha med i personligt brev:

I ett personligt brev kan få med så mycket relevanta saker som inte frågas om i samtalet som kan bättra sina chanser. Men också ha tid att formulera sig i lugn och ro och få med allt man vill.
Det finns ingen stress att skicka in det heller. När du tror att du är klar kan du vänta en månad till, kanske kommer man på andra formuleringar som låter mer positivt för sitt fall eller kommer på andra saker som man vill ha med innan man väl skickar in.

https://kronofogden.se/e-tjanster-och-blanketter/blanketter/2021-06-29-ansokan-skuldsanering

I ansöksningsformulär under punkt 13 så står det att man kan svara i personligt brev.

Visa bilaga 5584Visa bilaga 5585

Vet att folk rekommenderar olika. Men jag rekommenderar starkt att skicka ett personligt brev.
Det kan hjälpa väldigt mycket och man har bättre chanser att bli beviljad i många fall. Jag skickade ett personligt brev och det hjälpte handläggaren fatta ett bra beslut. Jag vet även andra exempel som det hjälpt här på forumet.

Vill du så går det också att komplettera till sin ansökan i senare skede. Bara det görs innan ansökan hanteras om ca 8 månader.

Kronofogden
FE 100 Skuldsanering
106 65 Stockholm

Komplettering - Skuldsaneringsärende med diarienummer:
S-XXXXX-XX

Här är lite av exempel jag skrivit ner på vad man kan ha med i personligt brev:

I ett personligt brev kan få med så mycket relevanta saker som inte frågas om i samtalet som kan bättra sina chanser. Men också ha tid att formulera sig i lugn och ro och få med allt man vill.
Det finns ingen stress att skicka in det heller. När du tror att du är klar kan du vänta en månad till, kanske kommer man på andra formuleringar som låter mer positivt för sitt fall eller kommer på andra saker som man vill ha med innan man väl skickar in.
Riktigt bra skrivet!
Ska göra detta kort efter att jag fått mitt diarie nummer. Tusen tack.

Vi skrev också personligt brev enligt rekomendation från skuldrådgivare o här på forumet av några medlemmar.
När handlägare har ringt hade hxn ej så många frågor , samtal tog ca 5 min , handläggare sa att hxn läste personligt brev och därför behövde inte ställa några frågor.
Fick endast fråga om inkomst och hyran.
Ca 2 timmar efter samtalet fick jag inledande.

Som jag alltid brukar säga - allt handlar om handläggaren.

Mina 2 första ansökningar - jag hade personligt brev (som lästes dessutom) - avslag.

Min 3 ansökning - inget personligt brev - beviljad.

Något brev behövs inte. Då hade det gått lägga med i ansökan.

Som jag alltid brukar säga - allt handlar om handläggaren.

Mina 2 första ansökningar - jag hade personligt brev (som lästes dessutom) - avslag.

Min 3 ansökning - inget personligt brev - beviljad.
Hoppas fan på 3:e gången gilt för min del nu.
"Any day now" så bör dem höra av sig.
Har börjat betala CSN igen. Snordyrt eftersom att jag missat och kontaktat varenda jälva borgenär för att försöka få till betalningsplaner som är realistiska. Alla har fantasi om att jag ska betala 70% av kapitalet som engångsbelopp. Alternativt 100% av kapital och en del ränta över 6 månader - 18 månader goddag, jag har kapitalskulder på typ 1,45 mille, hade jag kunnat betala så pass mycket varje månad hade jag mest troligen inte haft problem alls.

Nåja, alla tackade nej till mitt erbjudande. Ser inte hur jag kunnat göra mer denna gången.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp