- Meddelanden
- 21
- Mottagna reaktioner
- 5
- Poäng
- 27
Hej!
Jag har nyligen fått beslut om skuldsanering med betalningsplan på 5 år. Under skuldsaneringen kommer min familjesituation att förändras – vi väntar barn, vilket innebär att jag snart har tre barn i hushållet.
I samband med detta kommer min sambo att vara föräldraledig, vilket gör att hushållets ekonomi förändras och att jag kommer stå för en större del av kostnaderna under perioden.
Jag har hört att vissa fått kortare betalningsplan (t.ex. 3 år) i situationer med flera barn eller särskilda familjeförhållanden, och undrar därför hur det fungerar i praktiken.
Mina frågor är:
Tack på förhand 🙏
Jag har nyligen fått beslut om skuldsanering med betalningsplan på 5 år. Under skuldsaneringen kommer min familjesituation att förändras – vi väntar barn, vilket innebär att jag snart har tre barn i hushållet.
I samband med detta kommer min sambo att vara föräldraledig, vilket gör att hushållets ekonomi förändras och att jag kommer stå för en större del av kostnaderna under perioden.
Jag har hört att vissa fått kortare betalningsplan (t.ex. 3 år) i situationer med flera barn eller särskilda familjeförhållanden, och undrar därför hur det fungerar i praktiken.
Mina frågor är:
- Är kortare betalningsplan något man bara kan få i samband med det första beslutet, eller kan det även bli aktuellt vid omprövning?
- Har någon här fått förkortad betalningsplan efter beslut, på grund av fler barn eller förändrad familjesituation?
- När är det bäst att skicka in omprövning i ett sådant här läge – när barnet är fött, när föräldraledigheten börjar, eller räcker det när man vet att förändringen är på väg?
- Vad vägde tyngst i bedömningen i så fall?
Tack på förhand 🙏