Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsättning....igen!

Hej!
Har gått igenom en skuldsanering och blev klar med den 2017. Har alltid haft ett shoppingmissbruk i perioder när jag mår dåligt vilket ledde mig till skuldsanering och nu är jag i en likadan situation...igen och vet inte hur jag ska ta mig ur den.

Har maxat mina kreditkort och lån och trots jämkning så har jag nästan 10.000 för lite i inkomst varje månad för att täcka utgifterna och då har jag inte räknat in utgifter för mat, bensin osv. Har för många ff och låg kreditvärdighet för att få ett samlingslån.

Har sökt hjälp för mitt shoppingmissbruk och ska påbörja KBT-terapi och går till en konsumetrådgivare som tycker att jag ska pröva söka skuldsanering en andra gång, vilket jag läst mig till ska mycket till innan man blir beviljad en andra gång!

Så behöver all hjälp och tips på hur jag kan ta mig ur det här om jag nu inte får skuldsanering. Så här ser min ekonomi ut just nu:

Inkomst: 29800 inkl jämkning/ mån efter skatt.
Fasta utgifter: 10.000 ( hyra, försäkring, internet, a-kassa, mobil)

Leasing bil: 3065 kr/mån ( har försökt få iväg bilen på ett överlåtelse avtal men verkar svårt)

Lån :
CSN 1570 kr/mån
Collector: 395 200 - 5065 kr/mån
Northmill 131 086 - 1750 kr/mån
Marginalen bank 289 156 - 3632 kr/mån
Lea Bank 165 196 - 1700 kr/ mån

Krediter:
Walley: 547 kr - 60 kr/mån
Svea ekonomi 1247 kr - 100 kr/ mån
Svea ekonomi 1779 kr - 100 kr/ mån
Ellos: 5667 - 230 kr/ mån
Qliro: 15643 - 1293 kr/ mån
Klarna: 20295 - 907 kr/ mån
Ferratum: 50 000 - 1999 kr/ mån
Collector kreditkort: 19414 - 794 kr/ mån
Carpay: 19600 - 440 kr/mån
Fairlo: 19539 - 448 kr/ mån
Saldo: 20.000 - 2020 kr/ mån
Credifi: 11828 - 2088 kr/ mån

Mår verkligen uruselt och önskar jag sökt hjälp tidigare, men nu är situationen som den är...så hoppas någon har råd/ tips på vad jag kan göra?

Tufft men inte omöjligt. Tror inte att det är totalt kört men du ska lida rejält.

Börjar med Fairlo: du ska behålla den så klart men det är lite otydligt. Nyttjat gäller varda? Lösa eller båda och?
Hur stort låneutrymme har du på lösa?
Tänk så här: du betalar ca samma månadskostnad till Fairlo som du ska till Qliro tex. Du betalar inget till Qliro utan använd Fairlo lösa efter en dag. Dubbelkolla Låneutrymme samt nyttjat på Fairlo lösa och återkom med siffrorna. Det kommer hjälpa mkt med Qliro. Har haft båda också och betalat bara en summa till båda: in ut.

Månadskostnaderna för krediter är inte så höga förutom Saldo och Ferratum. Du ska prioritera och betala av en av dom eller förhandla så att du får lägre månadskostnad.
Om du kör snöbollen med blanco: betalfria månader från Collector, Marginal och-över Northmil. Du sparar ca 11000kr + skatteåterbäring så du har 27k
Saldos skuld är 20k. Försök förhandla med dem om du amorterar en buffert mot väldigt låg månadskostnad framöver. Eller betala av bara.
Credifii: stort pain in the ass. Har läst här nånstans att folk släppte skiten till inkasso mot lägre månadskostnad. Eller använd hälften av sparandet och betala hälften så du får lägre månadskostnad.

Månaden efter försök få en betalfrimånad med Lea. Problemet i ditt fall är att du behöver akuta åtgärder. Om du lyckas med den 1:a snöbollen så det blir mindre tuffare. Du kommer ha två månader på dig för att sälja allt du kan det spelar ingen roll hur mkt. Sen du måste kämpa under den här tiden för att få vilket deltidsjobb som helst. Du har en ok lön. Nattjobb vet inte som tidningsbärare. Ett exempel bara.

Det här är ett exempel, en metod hur du kan sänka ner månadskostnaderna för tillfället. Du bör sitta med papper och penna och räkna ordentligt, kontaktuppgifter till alla lånegivare och gör en anpassad kalky så ge inte upp. Du behöver lite tid tills du söker en samlingslån.

En sista extra lösning kan tyvärr vara att söka på Lyxfällan

Börjar med Fairlo: du ska behålla den så klart men det är lite otydligt. Nyttjat gäller varda? Lösa eller båda och?
Hur stort låneutrymme har du på lösa?
Tänk så här: du betalar ca samma månadskostnad till Fairlo som du ska till Qliro tex. Du betalar inget till Qliro utan använd Fairlo lösa efter en dag. Dubbelkolla Låneutrymme samt nyttjat på Fairlo lösa och återkom med siffrorna. Det kommer hjälpa mkt med Qliro.

Har Fairlo Varda, med en kredit på 20.000 varav jag nyttjat 19350. Har ingenting som heter Fairlo Lösa, och läser man på deras hemsida så om det erbjuds,finns det på mina sidor, när man loggar in vilket det inte gör på min.

Jag instämmer, något måste finns att sälja om ts dragit på dig 1 miljon i skulder på 5 år pga shoppingberoende. Mina egna skulder beror på spel och jag har därmed lagt minimalt med pengar på shopping de senaste 20 åren -ändå lyckades jag få ihop 50k av att sälja av prylar.

Jag har ingen anledning att undanhålla om jag skulle ha något att sälja som gör att jag får in pengar, möblerna jag har är köpt begagnade och är definitivt inte av några lyxmärken. Möjligen kan jag få in någon mindre summa genom att avyttra en del kläder! Har ingen tv, utan använder mobilen till det mesta!

Har Fairlo Varda, med en kredit på 20.000 varav jag nyttjat 19350. Har ingenting som heter Fairlo Lösa, och läser man på deras hemsida så om det erbjuds,finns det på mina sidor, när man loggar in vilket det inte gör på min.

Ah fan. Fattar. Skriv till dem om du kan få lösa men är osäker om det blir möjligt nu. Jag fick den som lojal kund. Hoppas verkligen det löser sig för att den kommer hjälpa dig enormt mycket.

Bilagor

• 12DCF483-8574-469D-B114-C35D72D3E02D.jpeg
    12DCF483-8574-469D-B114-C35D72D3E02D.jpeg
    529.1 KB · Visningar: 25
Jag har ingen anledning att undanhålla om jag skulle ha något att sälja som gör att jag får in pengar, möblerna jag har är köpt begagnade och är definitivt inte av några lyxmärken. Möjligen kan jag få in någon mindre summa genom att avyttra en del kläder! Har ingen tv, utan använder mobilen till det mesta!
Säger inte att du undanhåller något utan menade att du kanske inte försökt sälja det du har? Men ändå, jag måste fråga -om du haft ett shoppingberoende hur kan du då bara ha lite begagnade möbler och kläder? Är det till nöjen och resor ALLT gått till och hur är det ens möjligt, om du inte rest till Maldiverna hela familjen varje år typ?

Kläder och möbler går visst att sälja! Rensade garderoben och fick ihop 5000kr på vanliga kläder. Kolla även upp vad händer om du inte betalar leasing. Har du nyttjad någon betalningsfri månad? Om inte, gör det och använd pengarna till att släcka den minsta krediten. Gör så med varje lån. Kontakta varje långivare och kolla om du kan få betalningsfria månader, längre återbetalningstid, räntefritt, amorteringsfritt under en period. Använd pengarna till att släcka de mindre och dyrare krediterna. Har du räknat på ett samlingslån? Skulle ekonomin gå ihop med ett eller 2 samlingslån? Hur mycket pengar har du över då?
Om ekonomin även bli ansträngt med samlingslån, skulle jag satsa på att löneutmätning.
Sluta betala på de stora lånen, lägg undan pengar och betala av de mycket små krediterna. Din ekonomi borde gå ihop sig mycket bättre med löneutmätning. Lycka till!
Jag har svårt att tro på att du sålde vanliga kläder 5000kr. Vissa människor måste bara.

Har du testat att ta ett till jobb? Mindre tid till shopping, mer pengar till skulder. Din inkomst vs dina fasta utgifter är ju rena drömmen, tråkigt att du försatt dig i samma situation igen.

Sälj möblerna och prylarna, något måste du få för det. Betala av de mindre skulderna och be om betalningsfria månader. Fortsätt betala in på skulderna med högst ränta och betala klart de mindre skulderna.
Jobb på distans. Kundtjänst och med mera finns gott om.

Säger inte att du undanhåller något utan menade att du kanske inte försökt sälja det du har? Men ändå, jag måste fråga -om du haft ett shoppingberoende hur kan du då bara ha lite begagnade möbler och kläder? Är det till nöjen och resor ALLT gått till och hur är det ens möjligt, om du inte rest till Maldiverna hela familjen varje år typ?
Vad hjälper det? Vilket vidrigt beteende att ifrågasätta på det här sättet. Kräks echh

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp