Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldrågivare eller ordna allt själv

Bra att du försöker sammanställa skulderna. Man tänker inte i de banorna när man är mitt uppe i allt, blev själv chockad när jag fick ett hum om hur de skulderna jag själv har hade sprungit iväg.
Ja det är helt galet så blind man varit!
Har inte orkat se eländet tidigare försökt att skjuta det åt sidan men det funkar absolut inte längre!
Måste reda ut detta så gott det går!

Det handlar nog en del om hur mycket koll man har på sina skulder om en skuldrådgivare är nödvändigt eller ej. Men jag tror absolut det ökar chansen att få det beviljat.

Jag tog aldrig någon hjälp med min ansökan men fick ändå till en detaljerad och välarbetad ansökan och sitter idag med inledande skuldsanering. Precis fått ett förslag på betalplan.

Info från KF
"Analysen visar att nästan 60 procent av de som ansökte om skuldsanering har varit hos kommunernas budget- och skuldrådgivare. Det finns en markant skillnad i beviljandegraden jämfört med dem som inte har tagit hjälp. Sannolikt bidrar rådgivarna både till att rätt personer söker och att ansökan är väl genomarbetad. En fortsatt och utvecklad samverkan mellan Kronofogden och rådgivarna är därför viktig för att få ännu fler framgångsrika ansökningar."

Men det är nog mycket som @p4ll3 säger, hur mycket koll man har själv spelar nog också in i det hela.

Tack för era svar! ..har inte orkat ta tag i det,så har inte så bra koll på dom skulderna som ligger hos inkassobolagen,så många inkassobolag som bytt namn!!..vet ej om jag klarar att sammanställa allt själv!.. Måste oxå se till att reda ut allt och söka skuldsanering, men får riktig ångest om jag ska träffa en skuld rådgivare...och ta upp alla mina smslån/ lån.. mår skit av att ha det såhär, haft löneutmätning snart 3år..och räntorna på skulderna bara ökar rejält.

Tack för era svar! ..har inte orkat ta tag i det,så har inte så bra koll på dom skulderna som ligger hos inkassobolagen,så många inkassobolag som bytt namn!!..vet ej om jag klarar att sammanställa allt själv!.. Måste oxå se till att reda ut allt och söka skuldsanering, men får riktig ångest om jag ska träffa en skuld rådgivare...och ta upp alla mina smslån/ lån.. mår skit av att ha det såhär, haft löneutmätning snart 3år..och räntorna på skulderna bara ökar rejält.
Ja det går inte! En löneutmätning verkar vara skit rent ut sagt! Att betala sina skulder ska man göra men då ska dom minska också utsugare! Håller tummarna för skuldsanering för dig!!

Gå till en budget och skuldrådgivare, skriv på en fullmakt så hjälper rådgivaren dig att samla in alla skulder och göra en skuldöversikt. Det bästa jag gjort, tar ett par veckor innan sammanställningen är klar.

Håller med @Pårättväg. där, gå till en Budget / skuldrådgivare och skriv på fullmakten... du kommer inte behöva redogöra i detalj för dina lån, han/hon kommer hjälpa fig sammanställa allting och du kommer kunna släppa det!

Kan bara hålla med övriga om rådet att gå till en skuldrådgivare.
Jag hade också rejäl ångest och skämdes för att gå och be om hjälp, men till slut gick det inte och det enda jag ångrar är att jag inte gick dit tidigare.
Min rådgivare var väldigt förstående, eftersom de jobbar ständigt med dessa frågor, och väldigt hjälpsam så även om det kändes tungt först så kändes det snabbt mycket bättre, och helt klart en fördel att ha en duktig rådgivare som hjälper en att formulera en bra ansökning. Det kommer inte hjälpa det minsta att fortsätta dra ut på det, tro mig. Räntorna äter upp allt och gör det bara värre..
Jag hade ett par möten, tog med mig den infon jag hade men hade så många olika skulder så hade inte helt koll på alla, men det behövs inte heller. Börja med att skriva ner en lista med de största skulderna bara.
Jag hade aldrig nån möjlighet att betala alla fakturor varje månad från sms lån, inkasso och annat så fick rådet att släppa allt och låta det gå till kronofogden medans jag gjorde ansökan om skuldsanering.
Så du behöver inte reda ut allt själv, räcker med en grund så de har nåt att gå på.
Om du blir beviljad skuldsanering så är det de som du har skuld till som är skyldiga att anmäla skulden till KF så att de kommer med i skuldsaneringen, de som inte gör det blir helt enkelt utan pengar och skulden stryks.

Men kortfattat, lägg ångest och skam åt sidan även om det är svårt och nåt man vill undvika in i det sista, men besök en skuldrådgivare för de vill faktiskt bara hjälpa dig :)

Tack ska kontakta skuld rådgivare, är den enda utvägen för mig, sån ångest och det hänger över mig hela tiden..kommer bli jättejobbigt, men är väl bara att kämpa på,annars blir man aldrig skuldfri!! Tack för att ni finns ..

Ska man skriva ner alla skulder som är hos kronofogden med? Har ju massa hos inkasso som ej är inskickade till kronofogden ännu?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp