Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldrådgivare hos kommunen, vad hjälper de med?

Min bankman tyckte att jag skulle ha ett möte med en skuldrådgivare på kommunen för att hitta en lösning på mina ekonomiska problem. Jag tänkte boka en tid, men vill veta vad de GÖR egentligen för att hjälpa? Går igenom skulderna kan jag förstå, men jag ligger efter ganska rejält denna månad, och kan de hjälpa en med att ringa runt och få till bättre avbetalningsplaner för att komma på fötter igen? Jag känner att jag måste ta tag i allt nu, innan man hamnar hos KFM. Någon som har erfarenheter av kommunens skuldrådgivare, och hur de kan hjälpa? Tacksam för svar!

Min bankman tyckte att jag skulle ha ett möte med en skuldrådgivare på kommunen för att hitta en lösning på mina ekonomiska problem. Jag tänkte boka en tid, men vill veta vad de GÖR egentligen för att hjälpa? Går igenom skulderna kan jag förstå, men jag ligger efter ganska rejält denna månad, och kan de hjälpa en med att ringa runt och få till bättre avbetalningsplaner för att komma på fötter igen? Jag känner att jag måste ta tag i allt nu, innan man hamnar hos KFM. Någon som har erfarenheter av kommunens skuldrådgivare, och hur de kan hjälpa? Tacksam för svar!

Jag har ingen egen erfarenhet, men läs här:

http://www.konsumentverket.se/Vagledning--kontakt/Hitta-vagledning/Budget--och-skuldradgivning/

Till mig skuldrådgivaren att jag ska släppa allt för att det var ohållbart! Men visst kan de hjälpa dig att ta kontakt med inkassobolagen, de är jättebra, lugnar ner en och dömer inte, jag tycker absolut att du ska ta kontakt med en!

Tack, jag ska boka en tid, förhoppningsvis redan nästa vecka. Jag MÅSTE få hjälp att komma ur den onda spiralen omgående!

Ett råd

Är du rejält skuldsatt, som jag var när jag sökte hjälp, så lär du få rådet att släppa allt. Det innebär att du ställer in alla betalningar. Låter allt gå till KFM, även om det tar lite tid med inkassobolagen. Men det är bara att låta allt vara och låta det gå till KFM. Väl där börjar du troligtvis med löneutmätning. Du får behålla ett visst belopp per månad för hyra och mat med mera. För en privatperson är det runt 4650 kronor plus hyran. Resten går till dina skulder. Det kan kännas jobbigt i början men faktiskt en lättnad. Helt plötsligt får man en ny chans. Pengarna räcker till det man ska betala, hyra, el, telefon och mat och sedan har man oftast inte mycket mer att betala på. Med en sund budget för hushållskostnaderna så går det oftast mycket bra. Man kan få äta sig mätt och sluta ligga vaken varje natt och räkna på alla lånen och göra långa listor över betalningsdatumar på snabblånen för att sedan hinna med att låna på nytt. Så skönt att slippa gå upp tidigt, oroligt kolla mobilen efter SMS om att lånet är återbetalt och att man kan låna på nytt och sedan skynda sig att låna igen innan klockan 13.00 så lånet kommer under eftermiddagen på ens konto i Swedbank. Det blev en sådan ond spiral och när man har runt 15-20 snabblån då blir det vansinne. Budget- och skuldrådgivaren dömer inte och är faktiskt ett otroligt stöd. Man får råg i ryggen och får tillbaka sin värdighet som människa. Vi kan alla hamna i skuldfällan men det gör inte mig till en sämre person eller att jag saknar omdöme. Det är det som man gör efter man släppt allt som visar ens goda karaktär genom att få en ny chans med att reda ut privatekonomin.

Hej! Jo, jag har skulder, men de klarar jag av! Det som gör att jag sitter i skiten nu är som du säger, sms lånen! Jag skulle behöva ca 10 000 kr NU för att kunna betala av dem, sen är allt ok igen. Jag har verkligen lärt mig en läxa nu, vad gäller sms lånen, aldrig mer! Så jag tror inte jag skulle behöva en löneutmätning för de här sms lånen, utan om man låter alla gå till KFM, gör de då upp en avbetalningsplan för mig då istället? Skulle vara så skönt att betala bara 1000 kr i månaden till KFM i ca ett år istället för som nu, 6000 kr varje månad i avbetalningar!!! Det är för mycket pengar! Jag ligger efter med tre av dessa avbetalningar den här månaden, de går till KFM inom kort, och de vägrar sänka mina månadsbelopp på avbetalningarna! Skulle de göra det, skulle jag kunna betala, men jag mår så dåligt psykiskt just nu, och vill bara ha ett slut på detta! Fick en tid hos kommunens skuldrådgivare nästa fredag, men skulle velat gå dit redan nu på måndag. De kan ju inte hjälpa mig med pengar, så jag hoppas de kan hjälpa en att ringa och förhandla om någon bättre avbetalningsplan! Har ni någon aning om ifall de hjälper till på ett sånt sätt?

dom ska hjälpa till att ringa alla du har skuld hos för att få ner kostnaden på varje lån.
de ska även hjälpa en med att lägga upp en budget.som man sen skall fälja.lära ut att tänka ekonomiskt.även få prata ut.låter bra men
så bra är de inte.det enda dom säger släpp allt.
o det beslut kan man ta själv.överallt kan man läsa flertalet som får det svaret släpp allt.

jag ville ha hjälp fick det svaret släpp allt du måste ha pengar kvar.då frågade jag om det var all hjälp dom gav.
då blev det tyst o sen sa hon att jag ändå kunde komma så vi kunde prata.jag sa det hjälper inte mig.det står att ni ringer o förhandlar ner summorna.men nej tack sa jag.
så var beredd du får samma svar och står där med skulderna.får du denna hjälp de skriver om på kommunernas hemsidor så ta chansen.

kfm gör inga avb planer antingen utmätning eller så måste du kontakta de du har lån hos för avb.

Hej! Jo, jag har skulder, men de klarar jag av! Det som gör att jag sitter i skiten nu är som du säger, sms lånen! Jag skulle behöva ca 10 000 kr NU för att kunna betala av dem, sen är allt ok igen. Jag har verkligen lärt mig en läxa nu, vad gäller sms lånen, aldrig mer! Så jag tror inte jag skulle behöva en löneutmätning för de här sms lånen, utan om man låter alla gå till KFM, gör de då upp en avbetalningsplan för mig då istället? Skulle vara så skönt att betala bara 1000 kr i månaden till KFM i ca ett år istället för som nu, 6000 kr varje månad i avbetalningar!!! Det är för mycket pengar! Jag ligger efter med tre av dessa avbetalningar den här månaden, de går till KFM inom kort, och de vägrar sänka mina månadsbelopp på avbetalningarna! Skulle de göra det, skulle jag kunna betala, men jag mår så dåligt psykiskt just nu, och vill bara ha ett slut på detta! Fick en tid hos kommunens skuldrådgivare nästa fredag, men skulle velat gå dit redan nu på måndag. De kan ju inte hjälpa mig med pengar, så jag hoppas de kan hjälpa en att ringa och förhandla om någon bättre avbetalningsplan! Har ni någon aning om ifall de hjälper till på ett sånt sätt?

Som andra sagt, KFM gör inga planer. Har du inga möjligheter att lösa det du ligger efter? Sälja saker? Låna av anhörig, polare etc... , Jobba ett extrapass eller 2? När väl KFM tar över kommer du ha ca 30-45 dagar att lösa hela beloppen för att undvika anmärkning.

Som andra sagt, KFM gör inga planer. Har du inga möjligheter att lösa det du ligger efter? Sälja saker? Låna av anhörig, polare etc... , Jobba ett extrapass eller 2? När väl KFM tar över kommer du ha ca 30-45 dagar att lösa hela beloppen för att undvika anmärkning.

Hur menar du med att man har 30-45 dagar på sig att lösa allt innan fogden ger en anmärkning? Släpper man allt till fogden, dvs skriva under alla betalningsförelägganden ich låta det gå 10 dagar så ger det lika många anmärkningar. Betalas inte skuldsaldon så får man även en utmätningsanmärkning.

Vid exutionstitlar brukar gången vara annan och man har normalt 3 veckor på sig att betala/överklaga annars blir titeln aktiv och därmed utmätningsbar via KFM. Dvs en anmärkning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp