Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

"Skuldfinansering" - hur seriöst?

Flera banker erbjuder "skuldsanering" men hur seriösa är de egentligen? Nystart Finans, Svea, Bluestep, vilka mer...?

Man ansöker ju inte om skuldsanering för att man har många andra val, och de som söker måste ju ha dåligt UC i bagaget annars hade man ju inte varit i den sitsen. Likväl hör man om folk härinne som blir nekade skuldsanering. Vad är då meningen med att gå ut och kalla det för skuldsanering?

...eller snarare, hur illa måste det vara för att bli nekad? Mitt UC ligger på ca 30, min sambos troligen något lägre. Vi har sammanlagt skulder på nästan en halv mille. Ingen av oss har några anmärkningar än men jag förutspår att vi kommer sitta i skiten ordentligt redan om några månadr. Råd, tips? Var vänder man sig? Är dessa saneringar seriösa? Vilka är ros, vilka är bajs?

Nån som sa att det egentligen är smartare att gå med på löneutmätning hos Kronofogden än ta sanering/samlingslån eftersom både räntan och avbetalningstiden blir kortare, men bara nåt man läst i förbifarten.

Er erfarenhet av lån som skuldsanering?

Det är enbart hos Kronofogden du kan söka skuldsanering där du är skuldfri efter 5 år. Hos tex. Svea kan du söka något som heter Skuldfinansiering och det fungerar som ett banklån som du kan söka om du inte ekonomi att få ett vanligt banklån. Jag har själv haft Svea Skuldfinansiering och jag var väldigt glad att Svea ställde upp för mig när ingen annan bank gjorde det.

Hade du några anmärkningar? Hur var ditt UC?

När jag sökte 2011 hade jag en anmärkning som jag fick 2009, min UC var antagligen urusel då jag inte förstod hur förödande det var att söka banklån efter banklån och också få avslag efter avslag på dessa ansökningar.

Tog det långt tid innan du fick svar på din ansökan? Minns att jag läst (kanske härinne nånstans) att det tagit någon ett halvår innan deras ansökan behandlats...

För mig tog det ca 5-6 veckor, jag fick en bra kontakt där och jag ringde och mejlade kontinuerligt för att höra hur det gick med min ansökan och för att få veta om ansökan behövde kompletteras eller något annat som kunde skynda på beslutet.

Vid skuldfinansering spelar väl inte antal UC förfrågningar roll eftersom folk är redan i skiten vad gäller det ena och det andra?

Är det bättre att gå via Finansportalens jämförelsesida ( https://www.finansportalen.se/skuldfinansiering/) eller bara ansöka direkt till exempelvis Nystartfinans eller SVEA då de verkar störst (eller populärast) på marknaden vad gäller skuldfinansiering?

Eller lendo. Skuldfinansieringssidan verkar vara en konkurrerande tjänst bara

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp