Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skulder , släppa till kronofogden

Jag tänker släppa in allting till kronofogden. Än betalar olika inkasso och ligger minus varje månad . Jag vet inte om det är rätt beslut Jag har tagit . Vi ska skriva gemensamma bostad snart .. jag har tagit kontakt med budget- och skuldrådgivare föra veckan hoppas det finns lösning ... Tack för hjälpen ...
Ska ni skriva på att bostaden är gemensam snart sa du ?
Hur tror du din sambo reagerar om han får veta att du inte varit ärlig ?

Jag skulle inte skriva bostaden som gemensam i ditt läge. Risk finns att de försöker mäta ut den då.

Du kommer att få behålla pengar för dina boendekostnader (din del av hyra, uppvärmning och ev ränta ; amortering räknas inte in; här spelar det stor roll om din sambo tjänar mycket mer än dig för din del räknas proportionellt mot hur stor del av hushållets inkomst som du har), kostnader att ta sig till och från jobb, kostnader för sjukdom (högkostnad för läkare och läkemedel) plus schablonbeloppet på ca 4900 kr.

Jag skulle inte skriva bostaden som gemensam i ditt läge. Risk finns att de försöker mäta ut den då.

Du kommer att få behålla pengar för dina boendekostnader (din del av hyra, uppvärmning och ev ränta ; amortering räknas inte in; här spelar det stor roll om din sambo tjänar mycket mer än dig för din del räknas proportionellt mot hur stor del av hushållets inkomst som du har), kostnader att ta sig till och från jobb, kostnader för sjukdom (högkostnad för läkare och läkemedel) plus schablonbeloppet på ca 4900 kr.

Hon står ju inte på lånet för bostaden, känns osäkert att hon får behålla till räntan då tror jag.

Till högkostnadsskyddet som du säger, det är bara om du behöver det eller ges det automatiskt extra 200 spänn i månaden för det ?

Svårt att veta om man blir sjuk liksom.

Visst kommer man inte kunna behålla sina skattepengar nästa år om man har avbetalning från kronofogden. ?

Nu är det väl tänkt att 2019 skall vara det sista året för de flesta stora skatteåterbäringar, eftersom inkomst numera rapporteras in månadsvis och det blir enklare att hamna rätt från början. Men oavsett det så verkar det vara dumt att betala för mycket skatt om man har en massa skulder. Har du stora ränteutgifter som gör att du tror att du kommer att få tillbaka på skatten även nästa år så bör du förstås lägga in om skattejämkning. Som det är nu så lånar du ut pengar som du tjänar nu till staten, utan ränta, och eftersom du har skulder så betalar du extra mycket ränta på dessa i över ett år innan dessa skattepengar kommer tillbaka.

Försök att betala rätt skatt från första början. Det tjänar du massor på om du använder dessa pengar till att minska dina skulder.

Hon står ju inte på lånet för bostaden, känns osäkert att hon får behålla till räntan då tror jag.

Till högkostnadsskyddet som du säger, det är bara om du behöver det eller ges det automatiskt extra 200 spänn i månaden för det ?

Svårt att veta om man blir sjuk liksom.

Inte automatiskt

Nja. Normalbeloppet för sambos är inte 4900x2 utan 8133 kr om jag minns rätt, det propotioneras också.
Amortering på bolån kan räknas med i boendekostnaden också, det finns ju tex amorteringskrav som man inte kommer undan.

Nja. Normalbeloppet för sambos är inte 4900x2 utan 8133 kr om jag minns rätt, det propotioneras också.
Amortering på bolån kan räknas med i boendekostnaden också, det finns ju tex amorteringskrav som man inte kommer undan.

Även fast hon inte äger alls lägenheten?

Så vid löneutmätning ska jag som jag får nu upp till högkostnadsskyddet ? Eller kontaktar man KF när det är behov av det

Även fast hon inte äger alls lägenheten?

Så vid löneutmätning ska jag som jag får nu upp till högkostnadsskyddet ? Eller kontaktar man KF när det är behov av det

Jag ska inte säga att jag är 100 säker, men spontant ja, eftersom det är en del av hushållets boendekostnad skulle jag nog räkna med den. Jag har för mig att det står skälig amortering. Att lägga amortering på bolån på 2 mille på 10år skulle mog inte accepteras.
Andra frågan förstod jag inte

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp