- Meddelanden
- 93
- Mottagna reaktioner
- 42
- Poäng
- 147
SÅ bra skrivet!Jag tror vuxna måste tvinga sig att skilja mellan deras egna föreställning av vad lycka är för barnen, som normal handlar om deras egna bild av vad en lyckad förälder och vuxen är, och vad som gör barnen lyckliga. Barnen mår bra av mat på bordet och ett fyllt kylskåp, att det finns pengar på kontot när de behöver nya kläder OCH att se trygga glada föräldrar.
Att envisas med att leva som en kyrkråtta bland människor som har allt det där, är knappast snäll mot barnen, för eller senare spricker bubblan. Dessutom brukar barnen vara väl medvetna om skillnaderna mellan egna hemmets förutsättningar och kompisarnas.
Vet detta eftersom jag själv växt upp under sådana omständigheter…och jag skämdes när jag såg vad grannarna hade råd med i ett medelklass villaområde och inte vi. Mina föräldrar fick räkna örena för att få det att gå runt men för det mesta var det tomt kylskåp och man fick äta sig mätt i skolan.
Bättre att sälja i tid och hyra ett hus, om det nu inte finns lägenheter att hyra.
Sedan kan man bygga upp sin ekonomi igen, medans man ger barnen en bra uppväxt. Och eventuellt ett hus senare…eller så kan man ge dem förutsättningarna att skaffa sig en bra utbildning och själva ha råd med ett hus som vuxna.
Jag vet att det är svårt att sälja, satt själv i ett hus på landet jag inte hade råd med länge. En dag visualiserade jag hur det skulle vara om bilen jag var helt beroende av gick sönder, eller att sommaren kom med alla utgifter för t.ex. bensin till gräsklipparen. Och att ha pengar över att köpa tillräcklig och bra mat, att ha ett fyllt kylskåp. Att ha råd med tandläkaren osv.Flyttade till biligare och mindre.. 5 olika mäklare fick värdera stugan, den som värderade högst och verkade trevligast fick uppdraget. Den som värderade den lägst värderade den hälften som högt som den som värderade den högst. Och jag fick 600 tusen mer än lägsta värderingen. Dessutom fick mäklaren som tog uppdraget, själv betala Hemnets annons samt jag betalade i procentsats av vad stugan såldes för i stället för mäklarens fasta höga avgift.