Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuld som ökar och ökar trots betalningar

om du betalar

Om du har 1000kr kapital och betalar 10% ränta blir det 100 kr om du har betalar 100 kr på kapitalet så det är 900 och 10% ränta blir det 90 kr ränta den gången osv.......
Det du missar är att om du betalar 100 kr på kapitalet istället för att betala räntan så läggs den obetalda räntan på skulden, så nästa månad är din skuld uppe i 1000 kr igen och räntan blir återigen 100 kr.

För att minska skulden måste du helt enkelt betala mer än räntan, det finns ingen genväg.

Det du missar är att om du betalar 100 kr på kapitalet istället för att betala räntan så läggs den obetalda räntan på skulden, så nästa månad är din skuld uppe i 1000 kr igen och räntan blir återigen 100 kr.

För att minska skulden måste du helt enkelt betala mer än räntan, det finns ingen genväg.
två exempel

1000 kr du betalar in 100kr räntan är 10% skulden är 1000kr månad efter månad.

1000 kr du betala in 100 som går mot kapitalet första månaden kapital minus 100 kr plus 100 på räntan = 1000 kr skuld kvar
månad två kapital 900 ränta från förra månaden 100 kr du betalar in 100 kr och får då en ny ränta på 90 kr total skuld 990 kr
månad tre 990 i skuld du betalar in 100 på kapitalet då återstår 800 plus ränta 90+80 = 170 din skuld är då 970 kr osv osv

två exempel

1000 kr du betalar in 100kr räntan är 10% skulden är 1000kr månad efter månad.

1000 kr du betala in 100 som går mot kapitalet första månaden kapital minus 100 kr plus 100 på räntan = 1000 kr skuld kvar
månad två kapital 900 ränta från förra månaden 100 kr du betalar in 100 kr och får då en ny ränta på 90 kr total skuld 990 kr
månad tre 990 i skuld du betalar in 100 på kapitalet då återstår 800 plus ränta 90+80 = 170 din skuld är då 970 kr osv osv
Räntan blir inte 90 kronor månad två, eftersom skulden fortfarande är 1 000 kr (900 kr kapital + 100 kr obetald ränta).

Varför tänker du dig att den obetalda räntan skulle vara räntefri?

Räntan blir inte 90 kronor månad två, eftersom skulden fortfarande är 1 000 kr (900 kr kapital + 100 kr obetald ränta).

Varför tänker du dig att den obetalda räntan skulle vara räntefri?
hahahaha jag går och lägger mig nu, vet inte hur jag tänkt, självklart måste man betal hela månadens ränta och en del på kapitalet eller mer än räntan för att skulden skall minska, du har rätt.

Edit, jag vet nu varför min hjärna tänkte snett, de flesta inkassobolag har räntan och kapitalet uppställda separat i skuldredovisningen, måste varit där jag börja tänka fel.

Senast ändrad:
Har du betalat 8500kr i 24 månader utan avbrott och följt betalningsplanen som löper 15 år och räntan är runt 12% låter det orimligt att lånet ökat. Det låter som ”beralfria” månader måste nyttjats eller liknande, det kan möjligen förändra en del i så fall, då lånet är 600 tusen.

Plockar upp denna tråden för att få råd, finns det något jag kan göra??

Ursprungligt lån var på 600 000:-, betalde i över två år, utnyttjade dock betalningsfria månader och det tog sedan fyra eller fem missade betalningar innan utslaget kom.

I december var skulden 611 000 plus ränta så total skuld som fastställdes blev 623 450.

Sedan dess har det via utmätning och löneutmätning betalats 78 948. Skulden är nu 651 914.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kan någon snälla förklara för mig hur detta ens är möjligt??? Det finns ju ingen som helst möjlighet att ens hålla skulden stilla och den kommer aldrig sjunka, bara öka.

Det är Intrum som har skulden numera, i utslaget står:
" Årlig ränta på kapitalbeloppet 611 083,64 SEK tillkommer med 24 procent från 2024-10-29 tills du/ni betalar. Räntan är avtalad."

Ursprungligt lån var på 600 000:-, betalde i över två år, utnyttjade dock betalningsfria månader och det tog sedan fyra eller fem missade betalningar innan utslaget kom.

I december var skulden 611 000 plus ränta så total skuld som fastställdes blev 623 450.

Sedan dess har det via utmätning och löneutmätning betalats 78 948. Skulden är nu 651 914.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kan någon snälla förklara för mig hur detta ens är möjligt??? Det finns ju ingen som helst möjlighet att ens hålla skulden stilla och den kommer aldrig sjunka, bara öka.

" Årlig ränta på kapitalbeloppet 611 083,64 SEK tillkommer med 24 procent från 2024-10-29 tills du/ni betalar. Räntan är avtalad."
Enkelt, man betalar för lite på kapitalskulden och räntan är galet hög så skulden bara växer. Läge att söka skuldsanering om man inte har en chans ens att betala.

Som ovan säger, räntan är för hög jämfört med vad du betalar in så skulden ökar bara.
Din löneutmätning består kanske av flera olika skulder? Isåfall delas ju allt du betalar genom den på alla dina skulder och täcker inte ens då räntan vilket gör att skulden ökar

Jag förstår men det känns så tröstlöst!
Denna skuld är gemensam så den får betalt via bådas löneutmätning.
Det känns så jobbigt med alla pengar som går till denna skuld men det spelar ingen roll ändå.
Men visst, det är ju vi själva som orsakat det så det är bara sluta lipa och acceptera! Men vissa dagar är det tufft när det blir så tydligt hur jäkla mycket man ställt till med.

räntan blir 13038:- i månaden så betalar ni mindre än det så ökar beloppet varje månad

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp