Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuld hos kronofogden, arv på väg in, hur få dem att vänta med ev utmätning

Jag har ca 40 000 hos fogden idag, jag har, som tur är, ett arv som jag ska få. Dödsboet är snart klart hos skatteverket. Summan ligger runt 500 000 som jag ska få. Bevis för detta har jag i det testamente (som vinner laga kraft när det är klart hos skatteverket). Sedan kan det ta 4-5 månader innan jag får pengarna. Hur kan jag göra för att undvika att de gör utmätning på lön eller bostad?

OBS jag vill inte försöka undvika att betala, jag vill bli fri från skulden. Jag vill alltså inte se att plötsligt är halva lönen borta så jag inte kan betala inkassoskulder.

Kontakta kfm, anvisa andelen i dödsboet för utmätning.
Man kan då utmäta den tillgång som andelen är och då förbudsmeddelar man övriga delägare i boet och möjligen boutredningsman eller testamentsexekutor

Nackdelen blir ju att man blandar in halva släkten men det får man ta i så fall

Finns det ngn boutredningsman eller testamtentsexekutor?

Japp det finns det, sköts via advokat på begravningsbyrå. Nu har jag iof inte hört ett ord om utmätning osv från kf, men ny på detta så frågar därför. de har inte ens begärt in inkomstuppgifter.

Då tycker jag du ska föregå kfm och ringa dit .testa 0900 i morgon innan kön blivit full, vilket är typ innan 0901.
Ge uppgifterna om dödsboet, advokaten osv så bör den du pratat med om den är på humör fixa utmätning gsnska direktdet hade i alla fall jag löst, kopia på testamente eller bouppteckning skadar inte..

Jag funderar på hur en omprövning fungerar om man skulle få arv i framtiden.

När bör man begära omprövning? Är det redan under dödsboet eller är det först när arvskiftet sker?

Vad händer om dödabodelägarna är oeniga om vilka tillgångar som ska tillfalla vardera dödsbodelägare och arvskiftet drar ut på tiden? Kommer min skuldsanering att upphöra?

Jag har direkt arvsrätt där det finns flera dödsbodelägare och det finns en underliggande ton från flera om att det kommer bli konflikt redan nu! Då lever fortfarande den person vi har arvsrätt till.

min skuldsanering upphör om 3 år och jag vill vara förberedd på att något skulle kunna hända under dessa år som gör att jag behöver ompröva pga arv. När är rätt läge?

Om jag inte har helt fel så kan personer som fortfarande lever upplåta ett testamente där man önskar att arvet inte ska vara överlåtbart ,då kan arvet inte utmätas av kronofogden. Rekommendation är därför att man upprättar ett testamente innehållandes ett överlåtelseförbehåll.
Tror Lasseman har koll på detta så jag inte är helt ute och cyklar.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp