Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuld efter avslutas skuldsanering

Hej,

Jag undrar om det är så att om man har en privat skuld som uppkommit innan en skuldsanering, men som inte har tagits med i skuldsaneringen, kan den personen då kräva betalning under pågående skuldsanering eller efter att skuldsaneringen är avslutad?
Eller gäller det att alla skulder som fanns före skuldsaneringen – även de som inte togs med – skrivs av, så att ingen kan kräva betalning efteråt?

Alla skulder ingår även privata. Men sen vet jag inte hur det funkar om du valt att inte uppge den skulden då det inte kan vara privatpersoners skyldighet att kolla poit varje dag så svårt att veta när du får sanering. Så min GISSNING är att dem borde kunna kräva in dem pengarna och hävda att du medvetet lämnat det lånet utanför. Kanske kan försöka häva saneringen då hens skuld inte fick vara med eller komma med i efterhand?

Ja, det är det som är oklart för mig. Om privat personen kan kräva på pengar efteråt? I mitt fall handlar det om en privatskuld för några år sedan. När spelberoendet var som värst. Då fick jag flera lån av en person. Jag har inte ens koll på hur mycket. Sen har personen bara försvunit och jag kan inte få tag på hen för att komma överens om betslningsplan och fråga hur stor skulden är. Så vad händer om hen bara kommer på att är skyldig och vill ha betalt efter saneringen?

Sen undrar jag också om man glömmer bort att ta med någon sms-lån eller liknande i saneringen? Är det annorlunda om det är en bank eller företag? För ca 2-3 år tog jag ett snabblån från bank som heter Monefit (tror de heter så). De hat bara försvunnit, de svarar inte på mejl och de har inte skickat skulden till inkasso. Vad händer om de kräver mig penfar efteråt? Eller kanske någon liten skuld som man har glömt ta med i sanering?

Många frågor....

Nej - personen har inget laglig rätt att kräva återbetalning.

Skulden har ingått i skuldsanering oavsett om den har varit med i betalplan eller inte. Vid skuldsanering förloras rätten för borgenär att kräva återbetalning.

Endast om handläggaren har beslutat att skulden undantas i skuldsaneringen i skuldsaneringsbeslutet kan personen kräva återbetalning efteråt - vilket är typ aldrig.
För de allra flesta så är det endast CSN lån som är undantaget i skuldsaneringen och då står det också i beslutet. CSN har då rätt att kräva återbetalning efteråt.

Nej - personen har inget laglig rätt att kräva återbetalning.

Skulden har ingått i skuldsanering oavsett om den har varit med i betalplan eller inte. Vid skuldsanering förloras rätten för borgenär att kräva återbetalning.

Endast om handläggaren har beslutat att skulden undantas i skuldsaneringen i skuldsaneringsbeslutet kan personen kräva återbetalning efteråt - vilket är typ aldrig.
För de allra flesta så är det endast CSN lån som är undantaget i skuldsaneringen och då står det också i beslutet. CSN har då rätt att kräva återbetalning efteråt.

Tack för svaret

Hej,

Jag undrar om det är så att om man har en privat skuld som uppkommit innan en skuldsanering, men som inte har tagits med i skuldsaneringen, kan den personen då kräva betalning under pågående skuldsanering eller efter att skuldsaneringen är avslutad?
Eller gäller det att alla skulder som fanns före skuldsaneringen – även de som inte togs med – skrivs av, så att ingen kan kräva betalning efteråt?

Skrivs inte av automatiskt men kräva betalning kan personen glömma.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp