Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuld att betala till kfm

Känns som det lär bli samma svar att dom inte kan göra något när man fick svaret att det är kronofogden som äger ärendet eller har jag fel i vad sergel säger ?
Sergel kan återkalla precis när som helst

Det gäller att rätt handläggare svarar hos Sergel.
Jag fick förlikningsavtal tack vare att en erfaren handläggare svarade och sa att möjligheten fanns. Hade samma sits som dig. Jag ringde först 0771-310200 men de handläggarna var endast supporthandläggare som inte hade rätten att besluta utan svarade enl standardmall. Jag gav mig inte utan ringde 0771-310100 vilket var en avd för svårare fall (typ KF domar t ex). En serviceminded handläggare hänvisade mig till 0771-102040 och jag hade även tur där och fick prata med en jurist. Men det är sällan man har den turen men jag envisades med att få prata med en jurist.
Tror även du kan finna namn och kontaktuppgifter till den jurist som har handlagt ärendet hos Sergel på domslutet ftån TR (såvida detta handlar om en dom). Finns inte domen kvar, ring TR för kontaktuppgifter till Sergels jurist.
Bortse från tipset om inte detta gäller en dom. Men jag kämpade tills jag fick en förstående jurist på Sergel som förstod att det var bättre med förlikning då de fick pengarna inom 20 dagar än den tid det tar för utredning och innan utmätning är fastställd. Det tar betydligt längre för dem att få pengarna än inom 20 dagar.
Förfrägan till arb.givare går ut rätt så omgående, kanske några dagar till en vecka efter förfallodag. Aktuella handläggningstider finns på KFs hemsida. Kan stå om du loggar in på din sida ochså hos KF (länge sen jag logga in nu).
Kämpa dig fram till en jurist hos Sergel och be om ett förlikningsavtal där du förbinder dig reglera skulden visst datum i närtid. En winwin situation som faller platt om avralet inte hålls.
Obs detta fungerade just då med mitt ärende. Att få rätt handläggare är alltid ett lotteri.
Jag blev bemött väldigt otrevligt av en handläggare på Intrum, en som inte lyssnade utan förde en monolog med avslutning "nej dig beviljar jag inte anstånd". Jag sa att jag fått ett brev där det stod "kontakta oss så hittar vi en lösning tillsammans". Om det brevet sa han drygt att det var bara ett standardbrev som inte rörde mig. Men idag accepterar jag inte dålig attityd från handläggare vars försörjning härrör från osd skuldsatta. Jag skriver ALLTID till klagomålsansvarig direkt och talar om vad som hänt. Inte lätt att hitta Intrums klagomålsansvarige men ringde Intrums växel och fick mailadressen.
Kämpa på! Bara för att vi av olika anledningar hamnat hos inkasso och KF så är vi inte några man sparkar på bara för att man kan.

Ok om det är skuld att betala då har man redan fått anmärkning då, eller?
Vad jag minns från den tiden jag flitligt fick brev från KFM så är bara ett betalningskrav, betalningsföreläggande har inte verkställts än.

@johanc84 vad säger du? Vad händer om utredning påbörjas men ts betalar hela skulden den 25:e?

@johanc84 vad säger du? Vad händer om utredning påbörjas men ts betalar hela skulden den 25:e?
Ja betalar han hela skulden 25 så ska ju utredning avlutas :) och tror han kan vänta tills lönen ! Säkert 7-10 dagar innan pappren kommer ! Sen 10 dagar att fylla i pappren med :)

Senast ändrad:
Så långt är jag med, det som är, kommer jag hinna betala den 25e utan att en utredning infaller ?
De kan hinna göra en utredning
Men först får du papper hem att fylla i. De kan med fördel göra en tillgångsundersökning men inget jag tror dom gör eftersom skulden är så liten. Inget som kommer påverka dig.
Du får hem ett brev att fylla i som du kan förhala och skicka in.
Men oavsett är det nästintill säkert att ingen utmätning på lön görs förrän tidigast 25 nov. Låter du skulden ligga kvar så är det stor chans att du får ett historiskt skuldsaldo på UC för oktober månad

Hej,
Jag har fått brev om att jag har en skuld att betala till kronofogden,
Förfallodatum är imorgon,
Försökt jaga kronofogden om anstånd på förfallodag till 25 då jag kan betala hela skulden, dom säger att jag ska kontakta sergel inkasso då dom kan begära anstånd men sergel säger att det är kronofogden.
vad gör jag?
Kan jag på något vis lösa detta utan att få en utredning på utmätning ?
Kan ju som sagt betala allt vid lön men får inga svar ifrån någon part.
Skulden avser 6000kr
Tacksam för hjälp då jag inte fått någon av inkasso eller kfm
Kfm kan inte ge anstånd endast sergel.

På kfms hemsida står det:

Från att en komplett ansökan är registrerad tills att vi kan påbörja utredning och utmätning​

5 veckor

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp