Skriva på utan ok från banken?

Min sambo och jag har vunnit budgivning på hus i en annan stad men nu när det gäller börjar bankerna dra öronen åt sig. Jag har redan blivit erbjuden jobb i den nya staden men inte fått något anställningsavtal än, har inte heller sagt upp mig från jobbet här. Min sambo söker för fullt och vi är beredda att veckopendla och hitta en lösning så att ingen av oss står utan inkomst. Vad händer om vi skriver på köpekontraktet och betalar handpenning innan någon bank har godkänt lånet? Kommer bankerna vägra ge oss lån senare?

Vi är helt hundra på att det kommer lösa sig inom några veckor med jobb och sånt men om vi väntar så länge förlorar vi det här huset som vi verkligen gillar.

Hej. Personligen så skulle jag ringa banken och fråga hur det går. Brukar man inte få ett lånelöfte från banken innan man budar på ett hus?
Märkligt i så fall om de nekar lån.
Vad säger mäklaren?

Ni måste ringa banken och fråga om lånelöfte.
Vill ni ändå skriva på kontrakt på huset så måste du fråga vad det skulle kosta er att dra er ur om det värsta skulle hända, att ni inte får lån. Men det låter lite risky att skriva på utan att banken är med.

Tack för svaren! Jag missade visst att skriva att vi fått flera lånelöften sen tidigare men en bank drog sig ur för att det "inte verkar trovärdigt" att vi skulle kunna veckopendla lite tills det ordnar sig med jobb, en annan bank har vi jagat hela dagen för att ens få ett mejl om vilka ytterligare dokument de behöver få in. Man blir lite nervös..

Man brukar ju inte få buda av mäklaren om man inte har ett lånelöfte?

Eller hade ni ett lånelöfte, men banken gillar inte att ni budade på ett objekt i en annan ort?

Jo vi hade lånelöfte men mäklaren har inte frågat efter det utan har skickat kontrakt som vi kan skriva på och posta. Vi ska ses fysiskt nästa vecka.

Tack för svaren! Jag missade visst att skriva att vi fått flera lånelöften sen tidigare men en bank drog sig ur för att det "inte verkar trovärdigt" att vi skulle kunna veckopendla lite tills det ordnar sig med jobb, en annan bank har vi jagat hela dagen för att ens få ett mejl om vilka ytterligare dokument de behöver få in. Man blir lite nervös..
Det är såklart nervöst. Är det på gränsen att ni skulle få bolån eller är era marginaler stora ?
Är marginalerna goda så löser det sig nog.

Se till att det finns en klausul i kontraktet så ni kan dra er ur om banken säger nej. Se också till att ni har en besiktningsklausul. Då kan ni dra er ur efter besiktning oavsett vad besiktningen visar egentligen.

Det kan bli skadeståndskrav om affären inte kan slutföras. Räkna med att få stå för mäklarkostader plus mellanskillnaden om nästa budgivning inte går lika högt.
Alternativt kommer man överens om en summa för att då bryta kontraktet.

Det kan bli skadeståndskrav om affären inte kan slutföras. Räkna med att få stå för mäklarkostader plus mellanskillnaden om nästa budgivning inte går lika högt.
Alternativt kommer man överens om en summa för att då bryta kontraktet.
Det är därför man ska se till att ha en klausul angående bolånet om det finns minsta tveksamhet.

Det var så mina problem startade för snart 13 år sedan. Missade den klausulen och banken sa nej trots lånelöfte. Lång historia, men lyckades till sist lösa det efter många samtal, skickande av papper och ångestfyllda veckor.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp