Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skjuta månadsbetalning/avbetalningsplan med inkasso

Hej!
Jag har alldeles för höga månadskostnader för tillfället och har försökt (med blandad framgång) att få ner dem hos några kreditgivare.
Men denna månaden kommer jag inte ha råd att betala alla mina skulder och har några frågor.
Hur lång tid kan man släpa efter innan skulden skickas till inkasso och senare till FKM?
Någon som har erfarenhet om möjlighet till avbetalningsplan gos inkasso vad gäller följande kreditgivare: DNB finans, Saldo, Fairlo, flexkontot, brixo? Någon som har haft framgång medl att sänka månadskostnaden generellt hos dessa aktörer?
Vad händer om man helt sonika slutar att betala en eller flera av sina skulder...hur lång tid tar det innan KFM knackar på dörren, vill göra löneutmätning osv?
Mvh Conrad

Jag undrar samma.

Oftast skickas skulder till inkasso efter tre missade betalningar (det kommer ett Uppsägning av kredit-brev och betalar man inte då heller så går det till inkasso).
Det verkar vara så nuförtiden att inkassobolagen vill ha tillbaka pengarna under 6 alt 12 månader, men man kan alltid försöka förhandla till längre avbetalningstider.
Har tyvärr inte erfarenhet av just de långivare du frågar om men har haft väldigt många olika inkassoärenden och det absolut hårdaste bolaget har varit Intrum. Alla andra har jag fått mer eller mindre bra hjälp av. Men som sagt de har hårdnat nu verkar det som.

Kan du inte betala dina räkningar den här månaden så behöver du göra en lista på vilka du kan låta bli att betala och vilka du ska prioritera.
Har du skulder hos inkasso så ska de prioriteras. De du kan låta bli att betala är de som du tror att du ev kan betala dubbelt nästa månad.

Många inkasso skickar ut en påminnelse ca en vecka efter förfallodatum. Betalar man inte då omgående eller senast det datum det står på påminnelsen så skickas skulden till kf.
Finns några inkasso som t ex Intrum som inte skickar påminnelse utan direkt till kf efter kanske 2-4 dagar (har hänt mig).
De jag vet skickar påminnelse är Gothia, Svea, Sileo, Lowell. Svea och Lowell är snabba att skicka till Kf.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp