Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skattetabell 2026 jämfört med 2025 – så mycket får du behålla

Skattetabellerna ute för 2026.

https://www.skatteverket.se/foretag.../skattetabeller.4.96cca41179bad4b1aa8a46.html

Gjorde en jämförelse 2026 mot 2025 för att se hur mycket mer man får behålla: Jämförde skattetabell 31,32 och 33 som är de vanligaste skattetabellerna:
Jämförelsen är gjort i kolumn 1 (som är för de flesta vanliga arbetarna)

Skattetabell 31 - 2026 vs 2025:

1765464047487.png

Skattetabell 32 - 2026 vs 2025:

1765464102239.png

Skattetabell 33 - 2026 vs 2025:

1765464117768.png
*Effektiv skatt ovan är beräknat nettolön 2026 delat på bruttolön. Så får man ut vad man betalar i procent i inkomstskatt efter jobbskatteavdrag.
- Brytpunkten för statlig skatt blir 660 400 kronor under 2026. Detta motsvarar en månadslön på 55 033 kronor. Ville därav inte göra beräkningen på över 55.000 kr.

Bortser man höginkomsttagare så verkar de flesta få runt 300-450 kr mer i plånboken från Januaris lön. (En del har tyvärr dock hyreshöjning på ungefär motsvarande belopp som gör att det knappt märks före löneökningarna i April)

Senast ändrad:
Skattetabellerna ute för 2026.

https://www.skatteverket.se/foretag.../skattetabeller.4.96cca41179bad4b1aa8a46.html

Gjorde en jämförelse 2026 mot 2025 för att se hur mycket mer man får behålla: Jämförde skattetabell 31,32 och 33 som är de vanligaste skattetabellerna:
Jämförelsen är gjort i kolumn 1 (som är för de flesta vanliga arbetarna)

Skattetabell 31 - 2026 vs 2025:

Visa bilaga 5594

Skattetabell 32 - 2026 vs 2025:

Visa bilaga 5595

Skattetabell 33 - 2026 vs 2025:

Visa bilaga 5596
*Effektiv skatt ovan är beräknat nettolön 2026 delat på bruttolön. Så får man ut vad man betalar i procent i inkomstskatt efter jobbskatteavdrag.
- Brytpunkten för statlig skatt blir 660 400 kronor under 2026. Detta motsvarar en månadslön på 55 033 kronor. Ville därav inte göra beräkningen på över 55.000 kr.

Bortser man höginkomsttagare så verkar de flesta få runt 300-450 kr mer i plånboken från Januaris lön. (En del har tyvärr dock hyreshöjning på ungefär motsvarande belopp som gör att det knappt märks före löneökningarna i April)
Real lönen går ner iår med.
Om man ska tro på KPI så är det dock tvärtom.

Men den scammen är tydlig idag.

Det blir några hundralappar extra i plånboken 2026.
Brytpunkten för statlig skatt samt den skattefria höjningen på ISK gör lite skillnad också.

Real lönen går ner iår med.
Om man ska tro på KPI så är det dock tvärtom.

Men den scammen är tydlig idag.
Jag tror real lönerna går upp. De ca 350-450kr som kommer nu i Januari täcker ju oftast ungefärlig höjning av bostadskostnad. (Min kallhyra går upp 3.5% och det är ca +300kr) Sen kommer löneökningarna i April och dom lär ligga långt över övrig inflation (om man räknar hyreshöjningen som hanterad med skattesänkning). Så blir det för mig i varje fall.

Real lönerna har gått upp lite 2025 och lär göra det 2026 för mig med. Utöver bostadskostnad och högre elnät så någon större KPI inflation har vi inte haft något på ett bra tag nu. Köpte senast igår bregott för 45kr och pågen energi för 25kr. Minns när bregott kostade 80kr och pågen energi 45kr.

Men det är från person till person. Alla har olika hyreshöjningar, alla har olika löneökningar, alla har olika höjningar av elnätet. Min är 8% - men det täcks ju gott och väl av löneökningen där 2,5-3% och ca 1000kr är betydligt större belopp än de ca 50kr som 8% på elnätet är. Men sen köper vi alla olika mat, kläder etc med. Vissa har bil med diesel, bensin, el etc. Så alla har olika inflation.

Men jag tror för mig så går jag väll pluss totalt några hundra i månaden i varje fall

Senast ändrad:
Om jag har 38 775 netto nu.

Hur mycket kan jag räkna med att jag har netto i januari?

Fett!

Sen kommer vi ju få en ny regering (PS INTE PRATA POLITIK) vilket innebär att det kan bli andra bullar när Nooshi och MP ska styra igen.

Det enda som kanske talar för att skatterna inte skjuter i höjden är väl att Centern förmodligen inte hade tolererat skattehöjningar.

Fett!

Sen kommer vi ju få en ny regering (PS INTE PRATA POLITIK) vilket innebär att det kan bli andra bullar när Nooshi och MP ska styra igen.

Det enda som kanske talar för att skatterna inte skjuter i höjden är väl att Centern förmodligen inte hade tolererat skattehöjningar.
Ja det stärker ekonomin lite med skattesänkning nu och sen löneökning i April. Så det är klart att det är relevant och förhoppningsvis underlättar lite

Det är såklart ett möjligt utfall - hade gärna skyddat varje krona, speciellt under skuldsaneringen.

Men det är ännu så länge dit (8 månader och ca 3 veckor) till 13 september 2026 så jag tror inte det går att ta något förgivet. På bara några dagar kan saker ändras och mitt i allt går diskussionerna helt annorlunda om vem som ska vinna och bilda regering och vem som ska styra med vem och vem som bråkar med vem. Kanske har fel - Men det där tror jag hinner ändras fram och tillbaka massvis av gånger och att gissa något före vi går in mot slutet på Augusti/början av september i varje fall tror jag är rätt lönlöst.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp