Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skatteskuld och enskild företag

Hej
Undrar om ngn har haft liknande situation som min:
Har fått skatt som ska betalas i november 450tkr. Det är stor summa och jag klarar inte det hela , oavsett hur mycket jag gör och jobbar.
Skatteverket vägleder att skicka ansökan om anstånd, men det är väldigt sällan att dom godkänner längre avstånd.
vad händer om man hamnar på kfm med skatteskuld ? Blir det tvång att sälja bostad, bil fast man har inkomst?
Egna erfarenheter, tips—- behöver verkligen era åsikter..

Du har faktiskt till slutet av december att få in så mycket som möjligt. Först i början av januari skickar Skatteverket in det till KFM. 450K är en hög summa och risken är stor att Skatteverket kommer ansöka om konkurs.

Jag blir mest förvånad över att du inte haft koll på detta?

Med så stor skatteskuld borde du ha rätt stora inkomster.
Tills KFm tar över skulden i januari har du tre månader på dig att betala in så mycket som möjligt.
Du kommer att få en anmärkning, men du har troligen ett par extra månader på dig att betala in mer innan utmätning blir aktuellt.

Jag har haft skatteskulder till och från under ett par år och aldrig fått hembesök, för övrigt.

Jag blir mest förvånad över att du inte haft koll på detta?
Är det i efterdyningarna av pandemin är tyvärr inte så konstigt. Tror många företagare har kämpat att överleva dagen och varit tvungna att göra prioriteringar som släcker bränder dag för dag.
Just rädsla för skattesmäll var anledningen till att jag aldrig ansökte om anstånd med momsen som man kunde göra under pandemin.

Du har faktiskt till slutet av december att få in så mycket som möjligt. Först i början av januari skickar Skatteverket in det till KFM. 450K är en hög summa och risken är stor att Skatteverket kommer ansöka om konkurs.
Konkurs förutsätter ju att man är insolvent. Det skriver ts inget om.

Med så stor skatteskuld borde du ha rätt stora inkomster.
Tills KFm tar över skulden i januari har du tre månader på dig att betala in så mycket som möjligt.
Du kommer att få en anmärkning, men du har troligen ett par extra månader på dig att betala in mer innan utmätning blir aktuellt.

Jag har haft skatteskulder till och från under ett par år och aldrig fått hembesök, för övrigt.
Vad hade du för företag? Enskild eller Ab? Fick du utmätning eller vad hände?

Konkurs förutsätter ju att man är insolvent. Det skriver ts inget om.

Men eftersom det lär röra en enskild firma så saknas möjligheter till löneutmätning, om andra egendomar saknas kan det upprättas en utredningsrapport och den räcker som regel för att tingsrätten ska anse att det är insolvens nog.

Hej
Undrar om ngn har haft liknande situation som min:
Har fått skatt som ska betalas i november 450tkr. Det är stor summa och jag klarar inte det hela , oavsett hur mycket jag gör och jobbar.
Skatteverket vägleder att skicka ansökan om anstånd, men det är väldigt sällan att dom godkänner längre avstånd.
vad händer om man hamnar på kfm med skatteskuld ? Blir det tvång att sälja bostad, bil fast man har inkomst?
Egna erfarenheter, tips—- behöver verkligen era åsikter..

Har du inkomst från något annat än enskilda firman funkar ju löneutmätning, utan det blir det raka spåret mot egendomar i övrigt vilket absolut kan innebära att bostad etc utmäts. Du får skynda dig att betala in så mycket du kan innan det reseförs

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp