Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skattepengar vid inledande

Hej har just nu inledande skuldsanering och har godkänt förslaget från kfm, väntar på slutgiltigt besked som bör komma närmsta veckorna enligt min handläggare. Nu till frågan, jag ändrade i min deklaration så utbetalning av skatteåterbäring sker i Juni. Ska få tillbaka 34k och min handläggare frågade om jag får tillbaka nåt för de kanske ska in i betalplanen men jag står utan bil för tillfället och skulle verkligen behöva behålla 5k av dessa för att kunna köpa nån billig. Kan man dra en vals o säga att jag får tillbaka tex 29k eller kan de se på nåt sätt senare vad jag fick egentligen? Låter säkert dumt detta o vill ju inte riskera min skuldsanering men tänkte ändå ställa frågan .. detta förutsätter ju att mitt skuldsaldo hinner nollas innan skatteåterbäringen utbetalas såklart.

Hej har just nu inledande skuldsanering och har godkänt förslaget från kfm, väntar på slutgiltigt besked som bör komma närmsta veckorna enligt min handläggare. Nu till frågan, jag ändrade i min deklaration så utbetalning av skatteåterbäring sker i Juni. Ska få tillbaka 34k och min handläggare frågade om jag får tillbaka nåt för de kanske ska in i betalplanen men jag står utan bil för tillfället och skulle verkligen behöva behålla 5k av dessa för att kunna köpa nån billig. Kan man dra en vals o säga att jag får tillbaka tex 29k eller kan de se på nåt sätt senare vad jag fick egentligen? Låter säkert dumt detta o vill ju inte riskera min skuldsanering men tänkte ändå ställa frågan .. detta förutsätter ju att mitt skuldsaldo hinner nollas innan skatteåterbäringen utbetalas såklart.
Har du inledande så utmäts inte din återbäring.
Du bör vara ärlig kring det.
Du säger 5000 till bil. Du har ju dock en betalfri månad i Juli också. Så din betalplan kanske tillåter att du köper en bil då istället?

EDIT: Juni är betalningsfri. Inte Juli.

Senast ändrad:
Ok trodde sålänge man har ett skuldsaldo hos kfm så går skattepengarna direkt dit, men så är inte fallet vid inledande? Jag vet att de snart kommer en betalfri månad .. men om någon kan svara på om kfm kan se hur mycket man får tillbaka på skatten?

Ok trodde sålänge man har ett skuldsaldo hos kfm så går skattepengarna direkt dit, men så är inte fallet vid inledande? Jag vet att de snart kommer en betalfri månad .. men om någon kan svara på om kfm kan se hur mycket man får tillbaka på skatten?
Så klart dom kan.
Kontakta din handläggare ang. ditt bilbehov och hur du ska göra med återbäringen.
Ljug absolut inte.

Jag rekommenderar att vara ärlig och bara säga som det är

Men KFM ser inte din skatteskuld förrän slutskattebeskedet i Juni så om du tänker ljuga så måste du ha skuldsaneringsbesked innan slutskattebesked och bli av med handläggaren i ärendet.
Annars kommer handläggaren se sanningen och det kan riskera hela skuldsaneringen.

Jag hade sagt att jag får tillbaka 34000 men önskar att köpa ett billigare bil och fråga om du kan få behålla en liten slant för det

Men hade jag ljugit och ändå riskerat hela saneringen så hade jag sagt att jag får tillbaka 905kr för att få bort tankarna helt på att något ska betalas in. För om handläggaren noterar att du ska betala in 29000kr så är chansen större att beslut dröjer och det granskas när inbetalningen väl ska ske.
Om handläggaren noterar att inget ska betalas in så kan förmodligen ett beslut komma före slutskattebeskedet och du blir av med handläggaren så ingen granskning sker.

Så klart dom kan.
Kontakta din handläggare ang. ditt bilbehov och hur du ska göra med återbäringen.
Ljug absolut inte.
Osäker på om KFM kan se återbäring om det inte finns någon utmätning.
Återbäring är inte en publik sak.

KFM ser uppgifter hos Skatteverket i realtid. Min handläggare såg tom min arbetsgivardeklaration på månadsbasis och sa vad jag tjänade brutto och netto senaste månaden. Något som inte är publikt.

Tack för svaren. Blir att vara ärlig och jag får helt enkelt kolla om jag kan få behålla lite för att kunna köpa en bil. Finns dessutom ingen kollektivtrafik till mitt arbete och jag är utan bil.. borde ju finnas en chans till att få behålla en slant?

Jag rekommenderar att vara ärlig och bara säga som det är

Men KFM ser inte din skatteskuld förrän slutskattebeskedet i Juni så om du tänker ljuga så måste du ha skuldsaneringsbesked innan slutskattebesked och bli av med handläggaren i ärendet.
Annars kommer handläggaren se sanningen och det kan riskera hela skuldsaneringen.

Jag hade sagt att jag får tillbaka 34000 men önskar att köpa ett billigare bil och fråga om du kan få behålla en liten slant för det

Men hade jag ljugit och ändå riskerat hela saneringen så hade jag sagt att jag får tillbaka 905kr för att få bort tankarna helt på att något ska betalas in. För om handläggaren noterar att du ska betala in 29000kr så är chansen större att beslut dröjer och det granskas när inbetalningen väl ska ske.
Om handläggaren noterar att inget ska betalas in så kan förmodligen ett beslut komma före slutskattebeskedet och du blir av med handläggaren så ingen granskning sker.

Tror nog att dom kan titta. Så klart inte utmäta.
Annars kan dom väl be att man visar upp som slutskatt innan beslut kan tas.
Tror inte dom är så lättlurade att man kan som i detta fall undanhålla 34000kr
Iså fall är det ju ett hål i systemet dom bör täppa till.

Tror nog att dom kan titta. Så klart inte utmäta.
Annars kan dom väl be att man visar upp som slutskatt innan beslut kan tas.
Tror inte dom är så lättlurade att man kan som i detta fall undanhålla 34000kr
Iså fall är det ju ett hål i systemet dom bör täppa till.
Be om? Absolut, men det skulle bli kul att se avslaget "visade inte sitt slutskattebesked"...
Kan dem inte se om du får ut pengar på egen hand, så kan dem inte begära att du ska uppvisa uppgifterna iheller.
KFM ser uppgifter hos Skatteverket i realtid. Min handläggare såg tom min arbetsgivardeklaration på månadsbasis och sa vad jag tjänade brutto och netto senaste månaden. Något som inte är publikt.
Det är skillnad.
Det visar inte din återbäring.
Men som sagt, kan dem se det så kan dem. Jag hade oavsett varit ärlig.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp