Skatten på reavinsten?

Säljer han 2020 är det feb 2021 som gäller.

Han skrev slutförs jan 2020, då antog jag att det är tillträdet som avses med "slutförs" och att kontrakter skrivits redan eller skrivs senare under 2019, då ska det skattas 2020.
Kontraktsdagen är den springande punkten.
Det finns alltså möjlighet att behöva betala skatt innan man ens fått pengarna för försäljningen, om man tex skriver kontrakt dec 2019 men inflytt jan 2021, så ska det skattas 2020, och pengarna får man 2021. Finns säkert något uppskov att söka då, men huvudregeln är så.

Svårt hitta på Skatteverket tycker ja. Men lägenheten är såld och kontrakt skrivet, men pengar å nycklar överlämnas sista januari. Så undrar fr när det räknas, tycker det borde vara från då allt är klart och slutfört den 31 jan 2020?

Från skattens sida:

Om du beräknar att få ett underskott som överstiger 30 000 kronor ska du ha betalat in överskjutande del så att den är bokförd på Skatteverkets konto senast den:

• 12 februari 2019 om du skrev på köpekontraktet under 2018
  • 12 februari 2020 om du skriver på köpekontraktet under 2019.

Igen, det är kontraktsdatum som styr. Inte tillträde/överlämnade nyklar

Nej, ska inte köpa billigare men medans man letar och hyr nånstans medan.

Du ska nog ringa skatteverket och kolla, jag tror, men är inte säker, att man kan få prelmiminärt uppskov ett år, dvs 2020, för köp under det året

Deras telefonkö är kortast direkt på morgonen

Off topic kan det uppskovet faktiskt förbättra uc, om man väljer att "betala av" uppskovet med tex den skatteåterbäring man får, så räknas avbetalning som kapitalvinst, och kvittar då ut utgiftsräntor, och kan till och med resultera i överskott av kapital

Fast vänta nu, så här står det på Skatteverket angående Bostadsförsäljning "

När du har sålt en bostad ska du skicka in en bilaga tillsammans med din inkomstdeklaration. Här kan du fylla i uppgifter som motsvarar innehållet i den bilagan. Sedan får du reda på din vinst eller förlust, och hur mycket skatt du ska betala på en eventuell vinst.

Så här fungerar det:

1. Fyll i och skicka in uppgifterna när du vill efter försäljningen.
  2. Skatteverket fyller i uppgifterna åt dig i inkomstdeklarationen.
  3. Godkänn uppgifterna när du deklarerar året efter försäljningen."
Så, jag tolkar det som att jag måste vänta till i vår då deklarationen kommer att inkludera info om en bostadsförsäljning, så inte kan dom räkna med att få in pengar redan i feb. långt innan deklarationen skall vara inne. Man åker väl på en fet restskatt...då bostadsförsäljningen äter upp mitt enorma underskott som samtidigt lindrar den stora summa jag skall betala i reavinstskatt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp