Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skatteåterbäring vid inledande skuldsanering – får man behålla pengarna?

Jag tycker väl kanske egentligen inte heller att det är okej. Men undrade dock om jag möjligen skulle kunna få chansen att behålla återbäringen.
Men då är det så att jag oavsett när jag deklarerar utmätning eller inte kommer få betala in min återbäring till KFM.
I mitt fall hade kfm koll på när jag skatteåterbäringen skulle komma o hur mkt jag skulle få.
Fick 11000 som jag fick betala in.

Kan du inte jämka nu november-december om du är säker på att det inte innebär restskatt. Godkänner skatteverket en jämkning har väll banken inget att säga till om
Tror inte det spelar någon roll, fick idag papper om att fylla i om löneutmätning och eftersom det är första gången för mig har jag förstått att detta går väldigt snabbt så det bör vara på plats redan i november om jag skickar in mina uppgifter sista oktober.

Men berätta gärna mer om hur det skulle funka, har inte koll på det. Till mina fordringsägares stora lycka får jag tillbaka ca 25-30 tusen på skatten. Fått slutlön, a-kassa mm (som inneburit att jag betalat mer i skatt) Om jag skulle jämka nov-dec skulle det innebära ca 13 tusen. Skulle jag få lov att jämka om jag har löneutmätning? Skulle jag kunna stoppa undan dem pengarna som en buffert?

Tror inte det spelar någon roll, fick idag papper om att fylla i om löneutmätning och eftersom det är första gången för mig har jag förstått att detta går väldigt snabbt så det bör vara på plats redan i november om jag skickar in mina uppgifter sista oktober.

Men berätta gärna mer om hur det skulle funka, har inte koll på det. Till mina fordringsägares stora lycka får jag tillbaka ca 25-30 tusen på skatten. Fått slutlön, a-kassa mm (som inneburit att jag betalat mer i skatt) Om jag skulle jämka nov-dec skulle det innebära ca 13 tusen. Skulle jag få lov att jämka om jag har löneutmätning? Skulle jag kunna stoppa undan dem pengarna som en buffert?
Jag tänker att så fort utmätningsbeskedet kommer i slutet på oktober/början av november så får arbetsgivaren veta hur mycket som ska utmätas på lönen. Det beloppet ska dras till borgenärerna.

Men precis efter måste man ju kunna lämna in ett jämkningsbesked. Så att inte beloppet som ska dras mot lönen ändras. Du kan ju ansöka om jämkning nu för November/December innan du får löneutmätning. Jämkningsbeslutet behöver du ju inte lämna in förrän 2 veckor innan lön. Så även om du får jämkningsbeslut denna vecka eller i början av nästa vecka så behöver du ju inte lämna det till arbetsgivaren förrän 11 November.

Nästa år i Juni när dom ser att du får 10-15.000 i återbäring och inte 25-30tusen så är det väll det dom tar i så fall antar jag. Jag tror inte man gräver upp gamla jämkningar. Men det är bara en gissning
Inte säkert heller att KFM hinner se det jämkningsbeslutet när man utfärdar löneutmätningen. Dom ser väll bara skatten som har dragits på senaste lönerna och skattetabell. Har man ett jämkningsbeslut som inte hunnit slå in på en lön ännu är jag osäker på att dom ser det

Intressant. Som det är nu har jag exakt noll kronor i buffert. Ska se till att söka jämkning! Får kolla hur 17 man gör i morgon när jag är lite piggare
Hade ju varit guld värt om det hade funkat.

Senast 3/11 måste jag ha lämnat mina inkomst uppgifter, tänker kanske att jag fyller i dem helgen 1-2/11. Då har KFM fått uppgifterna innan 3:e. Sen har jag läst här inne att dem är snabba på att starta utmätningen och bör således ske på novemberlönen då.
Men om jag kunde jämka nov-dec så ger det mig en liten liten marginal!

Det stämmer att utmätning sker november. Det är ju bara att prova jämka. Löneutmätningsbeskedet kommer 1-2 arbetsdagar efter till dig och arbetsgivaren efter du skrivit under inkomstuppgifterna.

Så ska du försöka få jämkningsbeskedet ungefär samtidigt så ansök om jämkning någon dag innan du skriver under.

Antingen funkar det inte och det dras mer på lön och du blir av med återbäringen den vägen, eller så blir du av med återbäringen senare. Utfallet blir samma om du blir av med återbäringen.
Funkar det med jämkningen utan att den blir utmätt så klarar du dig från att en stor del av återbäringen blir utmätt.

Jag tror inte du har något att förlora på att söka jämkning nov/dec. Utfallet kan bara bli antingen samma som att inte jämka eller att du behåller mer. Det finns ingen nersida i det utom att det kan läggas på lite extra ränta som du förmodligen aldrig kommer betala ändå om du får skuldsanering första försöket eller tillslut

Senast ändrad:
hade inte skuldsaldo men fick betala in Allt vilket va ca 65k

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp