Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skatteåterbäring, skuldsanering vinner laga kraft nu i veckan

Hej,

Vill börja med att tacka för alla inlägg & trådar genom åren som stillat alla ens stressade tankar.

Jag har en beslutad skuldsanering som vinner laga kraft nu i veckan.
Har pratat med min handläggare om skatteåterbäringen vilken jag skall få behålla men jag bara undrar hur det blir nu eftersom skatteåterbäringen troligtvis kommer betalas ut innan skuldsaldot har hunnit nollats?
Tidigare år så har ju min skatteåterbäring betalats direkt till Kronofogden då jag haft skuldsaldo & löneutmätning.

Till frågan: Betalas pengarna ändå till Kronofogden eftersom jag kommer ha ett skuldsaldo som troligtvis inte hunnit blivit nollat - eller betalas pengarna ut direkt till mitt konto?

Klurig situation som jag tänker inte är alltför vanlig. @Lasseman du kanske har koll?

Tack på förhand & lycka till alla andra!

Jag förutsätter att det återbetalas om det nu görs utmätning eller avräkning alls.

Jag förutsätter att det återbetalas om det nu görs utmätning eller avräkning alls.
Okej. Jag är inte riktigt med på hur allt fungerar men gör KFM en aktiv ”begäran” om att skatteåterbäring skall betalas ut till dem eller är det Skatteverket som kollar mot aktivt skuldsaldo?
Egentligen är det mindre viktigt om jag får behålla pengarna eller ej men ponera att pengarna betalas ut till KFM - hur fördelas det över skulderna då?, eftersom det inte står med i mitt beslut att återbäringen skall ingå i min betalplan.

Ber om ursäkt för dumma frågor. Behöver jag kontakta KFM eller Skatteverket för att reda ut det?

Ursäkta min dubbelpost men efter att ha läst på lite så tycker jag det känns märkligt att jag ska få behålla återbäringen (ord från min handläggare) eftersom jag har en mindre skuld till CSN. Återbäringen är mer än skulden till CSN men mindre än mitt totala skuldsaldo (såklart). Rimligtvis borde ju del till CSN avräknas/utmätas & resterande betalas ut till mig, eftersom jag ligger precis i brytet till laga kraft/nollat skuldsaldo.

Åsikter? Erfarenheter?

Din skuld till CSN pausas väl troligen under din skuldsanering. Det gör då min, sedan fortsätter man betala på den när skuldsaneringen är klar.

Jag har nyss fått skuldsanering och min handläggare har lagt in min kommande skatteåterbäring som ska betalas till KF i min betalplan. Räkna med att du kommer att få den men spara den på kontot då du mest troligt kommer att få betala in den på din sanering .

Senast ändrad:
Jag har nyss fått skuldsanering och min handläggare har lagt in min kommande skatteåterbäring som ska betalas till KF i min betalplan. Räkna med att du kommer att få den men spara den på kontot då du mest troligt kommer att få betala in den på din sanering .
Okej men känns lite märkligt då min sanering vinner laga kraft nu i veckan? Borde inte återbäringen redan vart med i min betalplan då?, samt att min handläggare sa att skatteåterbäringen inte inkluderas min betalplan

Skuldsaldo hinner nollas om du får laga kraft i veckan.

Skatteåterbäringen betalas ut 8-11 April. Men jag har aldrig fått första dagen som är 8e i detta fallet. Får min typ alltid 2a eller 3e dagen (9-10e i detta fall)

Får du laga kraft 4 april så är skuldsaldot nollat 5 april.

CSN är pausat i skuldsaneringen. Så dit går inga pengar. Bara låta inflationen äta på det lånet i 5 år innan du betalar det sista.

Jag misstänker att du kommer hinna få behålla skatteåterbäringen. Men det blir tight

Men skuldsaldo kan jag nästan garantera hinner nollas innan återbäringen kommer (förutsatt ingen överklagat). Frågan om det är nollat när SKV gör sin sista kontroll innan utbetalning.

Det säkraste är väll att göra någon ändring om det finns så kommer pengarna om ganska exakt 2 månader, första veckan i Juni. Eller dra tillbaka sitt godkännande och godkänna igen nästa vecka

Senast ändrad:
Okej men känns lite märkligt då min sanering vinner laga kraft nu i veckan? Borde inte återbäringen redan vart med i min betalplan då?, samt att min handläggare sa att skatteåterbäringen inte inkluderas min betalplan
Hur mycket kommer du få tillbaka ? Är beloppet under 10 000 kr får man behålla det har jag uppfattat det som .

Skatteåterbäring börjar betalas ut from 8 april. Har man godkänt deklarationen i tid och har skuldsaldo hos kronofogden dras pengarna dit några dagar innan utbetalning börjar. Rätta mig gärna om jag har fel.
Har dock varit så för mig dom senaste åren.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp