Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skatteåterbäring och skuld hos Kronofogden – hur påverkas avbetalningsplan?

Idag har jag en skuld hos kronofogden för ett lån. Detta inkassobolag är jag under diskussion med angående att återkalla ärendet. Jag försöker förhandla summan men de vill inte sänka den. De menar nu att jag isf får vä ta tills skatten betalats ut och de ser vad de får från det. Jag meddelade då summan jag kommer då och att om de ändå inte vill bevilja en avbetalningsplan så kan jag över släppa min avbetalning hos svea till kronofogden. Då kommer drt bli två bolag som ja ta del av summan. De menat då att detta inkassobolag ej kommer få något itan de allt på grund av att nått datum passerat. Nån som vet om detta stämmer? Jag antog att de som tog dela av pengarna va de som jag hade skuld hos, hos kronofogden. Försöker de lura mig eller stämmer detta?

Idag har jag en skuld hos kronofogden för ett lån. Detta inkassobolag är jag under diskussion med angående att återkalla ärendet. Jag försöker förhandla summan men de vill inte sänka den. De menar nu att jag isf får vä ta tills skatten betalats ut och de ser vad de får från det. Jag meddelade då summan jag kommer då och att om de ändå inte vill bevilja en avbetalningsplan så kan jag över släppa min avbetalning hos svea till kronofogden. Då kommer drt bli två bolag som ja ta del av summan. De menat då att detta inkassobolag ej kommer få något itan de allt på grund av att nått datum passerat. Nån som vet om detta stämmer? Jag antog att de som tog dela av pengarna va de som jag hade skuld hos, hos kronofogden. Försöker de lura mig eller stämmer detta?
Väldigt rörigt inlägg.

Men för att bryta ner det.

Att lägga på dig mer skulder till kronofogden och använda det som något slags "hot" eller någon förhandlings kraft är meningslöst. Du orsakar dig själv bara problem.

Om det inte gör dig något att kronofogden tar skatteåterbäringen så är det bästa du kan göra är att låta dem ta återbäringen för att sedan förhandla om att de drar tillbaka skulden från kronofogden.

Hur mycket får du tillbaka på skatten om man får fråga?

Tycker också det är en rörigt inlägg.

Kronofogden kommer ta skatten ifall du har skuldsaldo hos dem. Är det flera du har skulder till så kommer pengarna att fördelas.

Det jag undrar är om mitt andra ärende hos svea släpps till kronofogden nu i april. Kommer de då få ta del av min skatteåterbäring? Eller blir det endast executor som jag idag har skuld till.

De menar att det endast blir dom och inte svea. Jag undrade bara om det kan stämma.

De skrev så här:
"Eftersom vi är det enda ärendet som är verkställt hos Kronofogden innan sista datumet för att ta del utav den överskjutande skatten så är det vi som kommer att få betalningen om 17 400 kronor"

Dem menar nog att det nya ärendet inte kommer hinna bli skuldsaldo innan skatten betalas då det ofta tar ett bra tag.
Och att hota med det för att få en bättre avbetalnings plan kommer aldrig funka btw

Dem menar nog att det nya ärendet inte kommer hinna bli skuldsaldo innan skatten betalas då det ofta tar ett bra tag.
Och att hota med det för att få en bättre avbetalnings plan kommer aldrig funka btw
Ja precis så jag tänkte

Det jag undrar är om mitt andra ärende hos svea släpps till kronofogden nu i april. Kommer de då få ta del av min skatteåterbäring? Eller blir det endast executor som jag idag har skuld till.

De menar att det endast blir dom och inte svea. Jag undrade bara om det kan stämma.

De skrev så här:
"Eftersom vi är det enda ärendet som är verkställt hos Kronofogden innan sista datumet för att ta del utav den överskjutande skatten så är det vi som kommer att få betalningen om 17 400 kronor"
Om det hinner bli en skuld får dem med ja men ska nog exremt mkt till för att det ska hinna bli skuldsaldo

Om det hinner bli en skuld får dem med ja men ska nog exremt mkt till för att det ska hinna bli skuldsaldo
Det beror väl också på när det betalas ut. Man måste ju inte godkänna och få utbetalning i april.

De skrev så här:
Om du får skatten i april så kommer inte den andra inkasso hinna få med om den då hamnar hos kronofogden i april. För det tar lite tid innan skulden blir till skuldsaldo.
OM du inte deklarerar nu utan i maj och får pengar i juni så kommer pengarna fördelas till båda skulderna.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp