Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skatteåterbäring och löneutmätning

Hej!
Jag har skuldsanering sedan april 2022. Jag har en skatteskuld på ca 30k som ingår i saneringen.
Kommer jag få behålla skatteåterbäringen nu i år? Det bör bli ca 10k...eller kommer skatteverket ta återbäringen och dra av från skatteskulden? Jag har googlat en del på detta men blir inte riktigt klok på vad som gäller..
Du kommer få behålla skatteåterbäring då din skatteskuld reda ingår i saneringen.

Hej jag undrar om.man brukar få tillbaka på skatten om man haft löneutmätning under året, har man betalt mycket ränta då? Och får man behålla skatten om man har inledande skuldsanering eller ska man meddela sin handläggare om man får tillbaka

Beror på, i vissa fall får du betala in den. Under vissa förutsättningar går den till skulder även efter beslut om inte beslutet vunnit laga kraft

Hej jag undrar om.man brukar få tillbaka på skatten om man haft löneutmätning under året, har man betalt mycket ränta då? Och får man behålla skatten om man har inledande skuldsanering eller ska man meddela sin handläggare om man får tillbaka
Jag har inledande skuldsanering och i onsdags fick jag min betalplan så min handläggare sa att om min skatteåterbäring är mer än 10k så får jag betala in den oavsett om jag får pengarna i april eller i juni. Är skatteåterbäringen mindre än 10k får jag behålla den oavsett om jag fått skuldsaneringen beviljad eller ej vid det laget. Jag frågade om jag skulle mejla honom när jag fått min deklaration men han sa nej utan han kommer att kontrollera uppgifterna om 3 veckor när de kan se deklarationen via Skatteverket. Mitt tips är att du helt enkelt frågar din handläggare.

Ja det var ju dumt att skriva nått vi själva haft erfarenhet av. Men berätta gärna då hur det fungerar.
Ok, hade ingen aning om att du hade erfarenhet över om den där Anneli fick behålla sin skatteåterbäring.

Svarade ovan.

Ok, hade ingen aning om att du hade erfarenhet över om den där Anneli fick behålla sin skatteåterbäring.

Svarade ovan.
Vet inte om vi svarade på olika saker.
Mitt ena svar var ang om skatteskuld som ingår i sanering (beslutad som vunnit laga kraft för att vara tydlig) och om då framtida skatteåterbäring ändå skulle plockas direkt till den skulden va betald. Å det har jag el rättare sagt maken personlig erfarenhet av hur det fungerade då iaf. Hade skatteskuld med i sin sanering men behöll alla kommande skatteåterbäringar.
Svarade även tidigare i tråden att vid inledande så är det inte säkert man får behålla återbäring vilket inte jag heller fick göra. Betalades in som engångssumma då saneringen blev fastställd. Dvs skatten betalades ut till mitt konto men jag fick spara den tills det var klart.

Beror på, i vissa fall får du betala in den. Under vissa förutsättningar går den till skulder även efter beslut om inte beslutet vunnit laga kraft
Är ju bra att ha en "kontakt" på KFM som kan reda ut vissa saker, men jag måste ändå reflektera över "Lasseman".
Svaren är ofta dumdryga, förstår inte varför man alltid måste ha den attityden. Det är ju ingen som tvingar dig att vara här och svara på frågor.
Det andra är att svaren i princip alltid ändå är ett utdrag ur "KFM handboken" (eller vad man nu ska kalla det), vad KFM har rätt till osv.
Och med det sagt är alla andra kommentarer från personer med erfarenhet av KFM mindre vetande.
Alla förstår att olika fall kan bedömas olika beroende på vem hos KFM som utreder eller beslutar, och det betyder inte att en persons upplevelse eller resultat i något ärende gäller för alla andra.
Men "Lasseman" vill ändå alltid framhäva vad KFM kan göra och vad de har rätt till, vore betydligt mer intressant att få höra kommentarer kring hur man på ett mänskligt sätt bedömer olika fall.
En lagbok eller instruktion kan ju vem som helst läsa, men min erfarenhet är att KFM anställda är också människor som det går att resonera med.
Eller är "Lasseman" en AI chatbot med sin trubbiga framtoning?
Vad ville jag få sagt med detta? Ja, jag vet inte, men är lite trött på den trista tonen i det mesta som skrivs från "Lasseman" bara.
Och även om han/hon är KFM anställd (eller i alla fall utger sig för att vara det) och säkert har en del vettiga inlägg med känns det som att han/hon av de flesta betraktas som nån form av guru som man inte får stöta sig med.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp