Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skaffa Bil trots utmätning samt ev. framtida skuldsanering

Min bil är trasig och jag tänkte låna en kompis bil bara till helgen. Då denna bil är ganska ny undrar jag hur stor är chansen att man blir tagen vid en poliskontroll och blir av med den?
Ser du "svensk" ut, saknar kriminellt förflutet, kör en besiktigad och skattad bil är sannolikheten extremt liten att någon kontrollerar om du finns hos kronofogden. Såvida du inte har oturen att fastna i en större kontroll när de gör lite mer noggranna kontroller, men sådana finns det facebook grupper för att undvika.
Vanliga körkorts och nykterhetskontroller är normalt inga problem då de bara kollar på körkortet medans man blåser.

Ok så du tror inte dom kollar skulder om dom frågas om det är min bil och jag säger nej den är lånad. Måste åka iväg då detta är jätteviktigt har en sträcka på cirka 30mil fram och 30mil tillbaka

Är nog inga större problem

Då bilen står reggad på din vänn kan dem inte utmäta den eftersom du inte äger denna.

Men såfort du äger bilen så är denna en ägo del och kan utmätas, dock brukar de inte utmäta bilar under 25 tusen kr klassen vad jag läst här men har säkert hänt och är ingen garanti.

Så kör du i lugn och ro med din väns bil :)

Är nog inga större problem

Då bilen står reggad på din vänn kan dem inte utmäta den eftersom du inte äger denna.

Men såfort du äger bilen så är denna en ägo del och kan utmätas, dock brukar de inte utmäta bilar under 25 tusen kr klassen vad jag läst här men har säkert hänt och är ingen garanti.

Så kör du i lugn och ro med din väns bil :)

Den delen är helt och hållet felaktigt. Kfm kan bara utmäta saker som tillhör gäldenären, men man kan göra en helt annan bedömning om vem som äger en egendom. Man kan utmäta saker på besittning, baserat på att man har en grej hos/med sig. Bevisbördan på att kfm hade fel om vem som ägde saken faller på gäldenären eller den som påstår sig äga saken.

Vem som står i bilregistret på fordonet har ingen avgörande betydelse.

Den delen är helt och hållet felaktigt. Kfm kan bara utmäta saker som tillhör gäldenären, men man kan göra en helt annan bedömning om vem som äger en egendom. Man kan utmäta saker på besittning, baserat på att man har en grej hos/med sig. Bevisbördan på att kfm hade fel om vem som ägde saken faller på gäldenären eller den som påstår sig äga saken.

Vem som står i bilregistret på fordonet har ingen avgörande betydelse.
Okej, tack för upplysningen lasseman :)

Hej undrar om jag kan få klarhet i en fråga till kring det här med bil, då man fortfarande får lite ångest vid poliskontroll. Jag har en gammal bil som jag intr behöver till jobbet enligt kfm utredning men jagvfick behålla den då den inte har något värde i sig sa dom. Nu undrar jag kan detta ändras och att jag kan bli av med denna bil vid en kontroll eller kan jag ta det lugnt och köra på? Mycket tacksam för svar så man kan åka runt i lugn och ro

Hej undrar om jag kan få klarhet i en fråga till kring det här med bil, då man fortfarande får lite ångest vid poliskontroll. Jag har en gammal bil som jag intr behöver till jobbet enligt kfm utredning men jagvfick behålla den då den inte har något värde i sig sa dom. Nu undrar jag kan detta ändras och att jag kan bli av med denna bil vid en kontroll eller kan jag ta det lugnt och köra på? Mycket tacksam för svar så man kan åka runt i lugn och ro

100% svar kan du inte få, men jag skulle som jag skrev i december inte vara så jätteorolig.

100% svar kan du inte få, men jag skulle som jag skrev i december inte vara så jätteorolig.

Är kronofogdens verksamhet ett skämt?

Om jag kör en bil som dom själva ansett att den inte ska utmätas så kan väl inte detta ändra om omständigheterna är dom samma?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp