Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Ska vi gemensamt börja dryga oss mot lånebolagen?

Jag har en jävligt bra ide för att jävlas med bolagen.
För vissa är det ju inte möjligt p.g.a ekonomiska anledningar men jag har börjat göra så här.

Tar ett lån, sen skickar jag ett email att jag vill utnyttja 14 dagars ångerrätt efter 11-12 dagar. Då lånar de ut pengar till mig gratis i 12-13 dagar.

Om många fler gjorde på detta vis skulle det vara jäkligt roligt. I värsta fall blir man avstängd av bolaget men det gör mig ingenting. Bara kul att jäklas lite innan man blir avstängd.

Det är faktiskt inte en dum idé om man inte behöver pengarna men vill spärra sig.
Däremot gäller det att göra det på ett stilfullt sätt kanske :)

Brukar de dock inte stå att ränta måste betalas i villkoren?

Inte om du betalar tillbaka inom 14 dagar, då går distansköpslagen in

Du är ju skyldig att betala ränta från den dagen du får pengarna tills du betalar in.
Däremot får du tillbaka uppläggningsavgiften

7. Förtidsinlösen och ångerrätt
Låntagaren har rätt att när som helst betala hela lånet i förtid. Vid förtida återbetalning är låntagaren skyldig att betala avtalad kreditränta fram till dagen för slutbetalning.
Som låntagare har du rätt att ångra ditt lån. Du kan utnyttja ångerrätten genom att meddela Resurs Bank detta inom 14 dagar från det att skrivit på skuldebrevet och erhållit skriftlig information om lånevillkoren.

Om du ångrar ditt lån är du skyldig att betala tillbaka hela lånebeloppet samt upplupen ränta till och med återbetalningsdagen. Uppläggningsavgiften och eventuella aviavgifter kommer att räknas av från återbetalningskravet.

7. Förtidsinlösen och ångerrätt
Låntagaren har rätt att när som helst betala hela lånet i förtid. Vid förtida återbetalning är låntagaren skyldig att betala avtalad kreditränta fram till dagen för slutbetalning.
Som låntagare har du rätt att ångra ditt lån. Du kan utnyttja ångerrätten genom att meddela Resurs Bank detta inom 14 dagar från det att skrivit på skuldebrevet och erhållit skriftlig information om lånevillkoren.

Om du ångrar ditt lån är du skyldig att betala tillbaka hela lånebeloppet samt upplupen ränta till och med återbetalningsdagen. Uppläggningsavgiften och eventuella aviavgifter kommer att räknas av från återbetalningskravet.

Från mitt skuldebrev

Jag har aldrig behövt betala ränta.
Men även om du lånar bara i en, två dagar så skapar det merjobb administrativt för bolagen.

Enligt konsumentkreditlagen ska man betala ränta för de dagarna man har haft pengarna om man ångrar sig. Men man slipper eventuella avgifter. Oftast har de flesta företag regler om hur ofta man kan ångra sig innan man automatiskt blir spärrad.

Vad är poängen med detta? Ni pratar om att det blir administrativt jobbigt för bolagen? Blir det inte administrativt jobbigt för er själva att ständigt skicka pengar fram och tillbaka samt tjafsa.. minst lika jobbigt för än själv som lånebolagen. Ränta ska även betalas frams till dagen då man ångrar.. många börjar väl även köra uppläggnignsavgift och liknande nu med nya ränte taket.. den får man inte igen.. så man går nog minus bara där..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp