Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ska titta på en lägenhet imorgon, kommer jag få den?

Som rubriken lyder så ska jag titta på en hyreslägenhet imorgon.
Den kostar 5500 i månaden. Jag får nytt CSN nu i januari på 11 724 kr/mån. Det jag är orolig över är om de nekar mig lägenheten på grund av dålig inkomst när de tar en kreditupplysning.
Gick in och tittade på en upplysning jag fått på UC för ett tag sedan, där står det under 2020 att jag tjänat 22 500 överskott tjänst, 5700 underskott, slutlig skatt 1600, sammanräknad inkomst 16 800 :-
Gick även in på Min upplysning hos Bisnode och kikade, under årsinkomst 2021 står det 22 500 :-. Bara för att CSN har strulat ända sen våren 2021 på grund av vissa omständigheter.

Det är väl helt kört eller? Jag kommer ju ha inkomst i 1,5 år framåt från CSN då jag påbörjar min vård och omsorg utbildning. Det ser de ju inte men kan man visa eller förklara det för dem?

Är verkligen behov av den lägenheten, svårt att få lägenheter där och jag är först på den. Vad tror ni?

Aldrig varit med om att en hyresvärd tar UC, oftast Creditsafe och endast för att kontrollera att det inte finns några betalningsanmärkningar, avseende hyresavier i synnerhet. Skulle inkomsten vara något anmärkningsvärt brukar de ställa en del frågor och i sista hand begära att du har en borgensman

Har bytt lägenhet några gånger. Vid 1 av 3 tillfällen togs kreditupplysning och då via UC.

Har bytt lägenhet några gånger. Vid 1 av 3 tillfällen togs kreditupplysning och då via UC.
Mycket intressant. Sett att HomeQ börjat med en tämligen överdriven kontroll av nya hyresgäster så det kanske är på gång hos flera.

Det enklaste är väl att du förklarar hur dina ekonomiska förutsättningar ser ut. Ärlighet varar väl längst, åtminstone är du ju ärlig mot dig själv. Hur andra, i detta fall hyresvärden, ser på saker kan man ju ändå inte styra över.

Den kostar 5500 i månaden. Jag får nytt CSN nu i januari på 11 724 kr/mån. Det jag är orolig över är om de nekar mig lägenheten på grund av dålig inkomst när de tar en kreditupplysning.
Gick in och tittade på en upplysning jag fått på UC för ett tag sedan, där står det under 2020 att jag tjänat 22 500 överskott tjänst, 5700 underskott, slutlig skatt 1600, sammanräknad inkomst 16 800 :-
Gick även in på Min upplysning hos Bisnode och kikade, under årsinkomst 2021 står det 22 500 :-. Bara för att CSN har strulat ända sen våren 2021 på grund av vissa omständigheter.

Det är väl helt kört eller? Jag kommer ju ha inkomst i 1,5 år framåt från CSN då jag påbörjar min vård och omsorg utbildning. Det ser de ju inte men kan man visa eller förklara det för dem?

Är verkligen behov av den lägenheten, svårt att få lägenheter där och jag är först på den. Vad tror ni?
För att besvara dina frågor:
Det är mest troligt inte kört, de är intresserade av att veta om du har oreglerade skulder och anmärkningar.

Du kommer få den, men förbered uppgifter kring din framtida betalningsförmåga och var oerhört trevlig :)

Lycka till!

Att blotta sina svagheter kan ju faktiskt ibland vara en fördel och vittnar om självinsikt och ett visst mod. Jag tror också du får lägenheten och håller med "Caldoreon":s resonemang.

Du kan väl intyga din inkomst? Visa att du har CSN på papper så borde det väl inte va några konstigheter tänker jag? Precis som när man visar arbetsgivarintyget när man söker.

upplysningen tror jag är mest för att se du inte har anmärkningar.

du har ingen vän / familje medlen som kan stå som borgenär annars? För säger du det Kankse det ökar dina chanser :)

Jag har aldrig fått uc däremot nått som heter syna ab ser jag nu.

Vi tar UC på alla hyresgäster innan dom får en lägenhet av oss. Inget ovanligt alls.
Nu vet inte jag hur just den här lägenheten har kommit ut på marknaden, men de allra flesta fastighetsägare brukar ange sina inkomstkrav i annonserna och redan där kan man utläsa om man lever upp till kraven eller ej.
Går man via en kommunal Bostadsförmedling, så har man redan registrerat sig innan man kan söka och det går inte ens att söka den specifika lägenheten om man inte har lagt in rätt inkomsttyp samt om den är för låg.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp