Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ska söka skuldsanering, några funderingar

Vi gjorde ju en uträkning i systemet som skuldrådgivaren har och där kom vi fram till ca 8 år.
De hade fått ca 9.000kr per månad inbetalat av min arbetsgivare. Räknar man lite snabbt blir 9.000kr i månaden i 8 år 864.000kr
Skulden ökar ju med ränta och utgifter. För mig ökar skulden istället för att minska.

Vill tillägga att jag också har löneutmätning och jag har aldrig fått besök hemma för att utmäta saker. Men jag bor i hyresrätt och äger inte bil.

Vi gjorde ju en uträkning i systemet som skuldrådgivaren har och där kom vi fram till ca 8 år.
De hade fått ca 9.000kr per månad inbetalat av min arbetsgivare. Räknar man lite snabbt blir 9.000kr i månaden i 8 år 864.000kr
Det låter osannolikt. Hela summan om 9000 kr går inte bara till amortering av kapitalskulden utan summan används i första hand till räntekostnader, dröjsmålsräntor, avgifter m.m. Oftast går en ganska liten del av löneutmätningen till kapitalskulden, allt beror givetvis på vilka räntor du har på lånen men generellt sätt blir det så i praktiken.
Man kan inte räkna på det sättet din budget- och skuldrådgivare har gjort, det är en ren glädjekalkyl eller till och med en orealistisk kalkyl - tyvärr.

Tyvärr väldigt orealistisk uträkning skulle jag säga. Man behöver lägga till dröjesmålsräntor o andra avgifter som tillkommer.

Skulden ökar ju med ränta och utgifter. För mig ökar skulden istället för att minska.

Vill tillägga att jag också har löneutmätning och jag har aldrig fått besök hemma för att utmäta saker. Men jag bor i hyresrätt och äger inte bil.
Får man fråga hur stora skulder du hade?

Jo men 800.000 hade du i skuld så 864.000 kommer inte vara i närheten av att täcka räntorna.
Sen blir problemet när allt kommer till kronofogden så ska dem 9000 delas upp mellan alla så då kan det bli att vissa betalningar inte ens täcker räntorna så då går din totala skuld upp istället.
Dem skuldrådgivarna verkar inte alltid vara så bra om man säger så..

Får man fråga hur stora skulder du hade?
Jag betalade in 6000 i månaden, skulden ökade med 2500 varje månad typ.
Problemet blir som jag nyss skrev att alla pengar ska delas till alla vilket gör att det som bäst täcker räntor så skulden minskar inte

Det är ett annat begrepp, tillgångsutredning bedrivs mest i register och sånt.
Det andra du nämner är utmätningsförrättning.
Får man veta innan när de kommer för en utmätningsförrättning? Tänker att man vill inte ha barnen hemma när det kommer främmande människor som går runt i huset.

Får man veta innan när de kommer för en utmätningsförrättning? Tänker att man vill inte ha barnen hemma när det kommer främmande människor som går runt i huset.
Finns inget krav på att en förrättning ska aviseras i förväg.

Vi fick ingen förvarning, dom stod bara i trädgården helt plötsligt.

Det behöver inte meddelas i förväg

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp